۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲

تعیین تکلیف نهایی افزایش حقوق کارگران / پیشنهاد تامین مسکن کارگران در جلسه شورای عالی کار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بحث افزایش حقوق کارگران مدت هاست که مطرح می شود و حتی وزیر کار نیز در این باره صحبت هایی کرده است. هر چند پیش از این برخی معتقدند بودند امکان افزایش حقوق در نیمه دوم سال وجود دارد و می‌توان دو بار...

حقوق کارگران سال۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بحث افزایش حقوق کارگران مدت هاست که مطرح می شود و حتی وزیر کار نیز در این باره صحبت هایی کرده است. هر چند پیش از این برخی معتقدند بودند امکان افزایش حقوق در نیمه دوم سال وجود دارد و می‌توان دو بار جلسات شورای عالی کار را در سال تشکیل داد اما آنچه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت، آب پاکی را روی دست کارمندان و کارگران ریخت.

هادی ابوی, فعال کارگری درباره آخرین خبرهای جلسه دیروز شورای عالی کار گفت: محوریت اصلی جلسه بحث کارگری و مباحث مربوط به تأمین اجتماعی بود.

وی ادامه داد: بحث حقوق کارگران دستور کار جلسه نبود. اما در حوزه معیشت پیشنهاداتی مطرح کردیم که اگر پذیرفته شود, شاید حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قدرت خرید کارگران تقویت شود.

ابوی با بیان اینکه بخش زیادی از درآمد کارگران صرف اجاره بها می شود بیان کرد: در جلسه قبلی بیان کردیم, با توجه به اینکه حدود ۵۰درصد درآمد کارگران صرف اجاره بها می شود, اقدامی برای بحث مسکن صورت گیرد. در جلسه معاون تعاون وزارت کار نیز حضور داشتند. مقرر شد قرارگاه مسکن کارگری ایجاد می شود.

عضور شورای عالی کار گفت: کارگران با طرح های دولتی صاحب خانه نمی شوند, کارگران باید با ارائه زمین رایگان و هزینه های ساخت کم حمایت شوند تا صاحب خانه شوند. در دهه های ۶۰ و۷۰ که بخشی از کارگران صاحب خانه شدند, با ایجاد تعاونی های مسکن و ارائه زمین رایگان و ارزان بود.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با اشاره به اینکه تنها راهکار حمایت از مسکن کارگران پرداخت وام بلند مدت کم بهره و ارائه زمین رایگان از طریق تعاونی ها است گفت: زمانی که قرارگاه مسکن تشکیل شود، تصمیمات در حوزه مسکن کارگری اتخاذ و راهکارها بررسی می شود. اکنون نمی توان, یک نسخه واحد برای جامعه کارگری پیچید, زیرا کارگر صنفی با کارگر صنعتی تفاوت دارد، اما با تشکیل قرارگاه مسکن می توان از ظرفیت تسهیلات بانکی استفاده کرد یا کارفرمایان در بحث سرمایه گذاری و امتیازات بانکی به کمک بیایند، لذا تشکیل این قرارگاه خصوصاً در بحث مسایل مربوط به زمین و مصالح ساختمانی بسیار کارساز خواهد بود.

افزایش حقوق کارگران

وی درباره تشکیل کارگروه مزد گفت: کارگروه دستمزد با هدف بررسی ابعاد مزد کارگران همه ساله در سه ماهه آخر سال فعال می شود. موضوع دستمزد کارگران از طریق فعالیت کمیته دستمزد شورای عالی کار به جریان می‌افتد و ما تلاش می‌کنیم با میزان حقوقی که برای جامعه کارگری مشخص شده، بتواند از پس هزینه های زندگی بر بیاید

ابوی افزود: یکی از پیشنهادات ما این بود که بانک های زیرمجموعه وزارت رفاه پای کار بیایند و با مداخله مستقیم وزیر به کارگران وام های کوتاه مدت سرمایه در گردش بدون سود ارائه شود و اگر چنین شود در تقویت معیشت کارگران موثر است. با روش های مختلف می توان کاری کرد تا کارگر بتواند فاصله و شکافی که بین دریافتی و خط معیتش دارد را جبران کند.

طرح ۱۰ پیشنهاد برای تامین مسکن کارگری در شورای عالی کار

آیت اسدی در مورد جلسه شورای عالی کار در ۲۹ آبان ۱۴۰۲ گفت: این جلسه با حضور نمایندگان سه جانبه‌گرایی کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار شد که سه دستور در آن مطرح شد. یکی مسکن کارگری، دومی بررسی مشکلات تامین اجتماعی و سومی پیشنهاد مزد منطقه‌ای مطرح شد.

مسکن کارگری

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: با توجه به اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه کارگران مربوط به مسکن است، از طرفی دولت وعده کرده است، سالی یک میلیون مسکن در کشور تولید شود و چون جامعه کارگری ۵۰ درصد جمعیت کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشکیل می‌دهد، بنابر این باید ۵۰ درصد از مسکن نیز برای کارگران و خانواده‌های آنها در نظر گرفته شود.

اسدی گفت: ‌نماینده کارگران ۱۰ پیشنهاد برای تامین مسکن جامعه کارگری به شورای عالی کار ارائه کردند که یکی از آنها تخصیص زمین رایگان دولتی برای مسکن کارگران فاقد مسکن، پیشنهاد بعد؛ تامین تسهیلات ارزان‌قیمت با استفاده از امکانات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دو بانک زیر مجموعه رفاه کارگران و توسعه تعاون که بخشی از تسهیلات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای مسکن کارگران اختصاص دهند. همچنین پیشنهاد شد، اگر نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد باشد، این تسهیلات با نرخ کمتر مثلا ۱۵ درصد پرداخت شود که ۵ درصد آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کارفرما تقبل کند و ۱۰ درصد از سوی کارگران تامین شود.

وی اضافه کرد: برای ساخت مسکن دو عامل زمین و مصالح بسیار مهم است که در جلسه شورای عالی کار مطرح شد. با توجه به اینکه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد سیمان و کاشی و سرامیک در شرکت‌های زیر مجموعه شستا و تامین اجتماعی تولید می‌شود، برای ساخت مسکن کارگران، این مصالح به صورت ارزان‌تر در اختیار کارگران برای ساخت مسکن قرار گیرد و سازمان تامین اجتماعی کمک کند، جامعه کارگری بتوانند مصالح با تخفیف بیشتری در اختیار بگیرند.

نماینده کارگران همچنین گفت: پیشنهاد کردیم ساخت مسکن کارگران از بیمه و مالیات معاف شوند یا تخفیف قابل توجهی بگیرند تا مسکن کارگری رونق بگیرد. در این زمینه وزیر تعاون هم موافقت کرد که یک ستاد در وزارت کار ظرف یک هفته تشکیل شود که در آن نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون، سازمان تامین اجتماعی، نماینده کارگران و نماینده کارفرمایان حضور داشته باشند و طرح ساخت مسکن کارگری به صورت آزمایشی در یکی دو استان شروع شود و قبل از پایان سال حداقل ۵۰ هزار واحد مسکن کارگری ساخته شود.

اسدی افزود: مشکلات کارگران و کارفرمایان در ارتباط با سازمان تامین اجتماعی در این جلسه در حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد که قرار شد مشکلات رصد شود و گزارشی به شورای عالی کار ارائه شود.

وی افزود: بحث سوم جلسه شورای عالی کار پیشنهاد مزد منطقه‌ای از سوی وزارت اقتصاد بود که چون وزیر اقتصاد در جلسه حاضر نبود، این پیشنهاد مطرح نشد.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط