۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷

تصمیم گیری با رویکردهای ملی و مبتنی بر مرزها درباره پدیده اربعین محکوم به شکست است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی، در هم اندیشی علمی که با موضوع اربعین و مسئله های نوپدید مطالعات سیاسی در قم برگزار شد با اشاره به مواجهه علوم سیاسی با پدیده اربعین و با بیان اینکه در فه...

تصمیم گیری با رویکردهای ملی و مبتنی بر مرزها درباره پدیده اربعین محکوم به شکست است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی، در هم اندیشی علمی که با موضوع اربعین و مسئله های نوپدید مطالعات سیاسی در قم برگزار شد با اشاره به مواجهه علوم سیاسی با پدیده اربعین و با بیان اینکه در فهم، تبیین و تحلیل ایده هایی که رنگ و بوی مذهبی و دینی دارند، علوم انسانی و اجتماعی به طور عام و علوم سیاسی به طور خاص چگونه برخورد می کنند و امکانات علوم سیاسی در مواجهه با اینگونه پدیده ها چیست؟ اظهار داشت: در گذشته قبل از همه گیری بحث اربعین، بحث انقلاب اسلامی ایران را داشتیم و همانگونه که برخی از پژوهشگران غربی هم گفتند علوم سیاسی و دانش های مرتبط در سطح دنیا در قبال انقلاب اسلامی حرفی برای گفتن نداشتند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: کارشناسان علوم سیاسی در سطح جهان هیچ علامتی از وقوع انقلاب اسلامی در ایران نمی دیدند، امروز هم این قصه وجود دارد و همانگونه که پژوهشگران و مراکز مطالعات راهبردی در قبال نامه امام خمینی(ره) به گورباچف سخنی برای بیان نداشتند، در مقابل پدیده بی نظیر اربعین نیز سخنی برای ارائه ندارند.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه مکاتب مختلفی در علوم سیاسی داریم که این ها را در دو پارادایم کلی و کلان می توانیم دسته بندی کنیم، ابراز کرد: یک دسته مکاتب و رهیافت های متعارف می باشند یعنی رهیافت هایی که براساس پایگاه های دنیوی و این عالم می خواهند پدیده های مذهبی را تحلیل کنند، در حالی که با همۀ تلاششان از تحلیل و تبیین پدیده های معنوی عاجز می باشند.

وی با بیان اینکه ذات پدیده اربعین ملیت بردار و مرزبردار نیست، اذعان داشت: اینگونه تحلیلگران وقتی در صحنه پیاده روی اربعین حاضر می شوند، نمی توانند وضعیت موجود را تحلیل کنند و نمی دانند چرا یک نفر حاضر است با وجود اینکه در جلویش میدان مین وجود دارد و شاید به قیمت از دست دادن پاهایش باشد، در پیاده روی اربعین شرکت کند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به تحلیل معنویت محور اظهار کرد: تحلیل های دسته دوم، ملکوتی و معنویت محور است و با این نگاه پدیده اربعین و انقلاب اسلامی برای ما امکان بیشتری خواهد داشت.

وی گفت: پدیده اربعین به این علت که بر عدالت و مبارزه با ظلم بار می شود، نظام های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به دو دسته یزیدی و حسینی تقسیم می کند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروز فطرت پاک خصوصاً توده های مردم که عدالت گرا می باشند، هر کجا که پرچمی برای عدالت برپا شود از پیشگامانش خواهند بود و لذا وقتی وارد اربعین می شوند، مرزهای ملی و انگیزه های مادی فرو می پاشد.

وی با بیان اینکه رویکرد ملی درباره پدیده اربعین محکوم به شکست است، بیان داشت: مهم ترین توصیه ای که از پدیده اربعین استخراج می شود این موضوع است که با نگاه ملی برای اربعین تصمیم گیری نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه تصمیم گیری با رویکردهای ملی و مبتنی بر مرزها درباره پدیده اربعین محکوم به شکست است و مواجهه با اقدامات دردناک از سوی مردم می شود. عواطف پاک را نباید با چارچوب های ملی گرایانه تحلیل کرد، بخشی از پدیده اربعین در چارچوب قانون قابل تحلیل نیست و در چارچوب عشق و فطرت تحلیل می شود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار