۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳

ترفندهای قدرتمند برای تقویت سئو Local

اگر بخواهیم خیلی خلاصه تعریف سئو لوکال را بگوییم، یکی از استراتژی‌های بازاریابی محلی است که با هدف بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و رسیدن به رتبه‌های برتر در نتایج جستجوهای محلی گوگل انجام می‌شود.

ترفندهای قدرتمند برای تقویت سئو Local

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  اگر دوست دارید بدانید که مفهوم سئوی محلی چگونه شکل گرفته، ضرورت استفاده از آن برای کسب و کارها در چیست و با تفاوت‌های آن با سئو آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

در انتهای این مقاله علاوه بر اینکه به‌طور کامل با سئو لوکال آشنا می‌شوید، ۱۰ تکنیک قدرتمند را هم می‌آموزید که با به‌کارگیری آنها می‌توانید سئوی محلی وب سایت خود را تقویت کنید؛ پس بهتر است تا دیر نشده از این فرصت استفاده کنید.

مفهوم سئوی محلی چگونه شکل گرفت؟

در حوالی سال ۲۰۰۴ که گوگل و سایر موتورهای جستجو در حال شروع پروژه بهبود تجربه کاربران و ایجاد تغییراتی در صفحه نتایج جستجوها بودند، متوجه شدند که بخشی از جستجوها هدف جغرافیایی خاص داشتند، یعنی کاربران به دنبال بیزینس‌ها یا مکان‌های خاصی در نقاط جغرافیای مشخص بوده اند؛ مثلا، رستورانی در نیوکاسل یا خدمات تعمیرات خودرو در سیاتل. از همان زمان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو با هدف کمک به کسب و کارها و کاربران، به‌عنوان یک قابلیت جدید افزوده شد و سئو Local پا به عرصه وجود گذاشت. اما تعریف سئوی محلی چیست؟

وقتی ضرورت توجه به لوکال سئو بیشتر احساس شد!

برای اینکه بگوییم سئوی محلی چیست، تعاریف متعددی وجود دارد. ولی ساده‌ترین تعریف، بهینه سازی وب سایت ما برای یک منطقه جغرافیایی یا محله خاص است. اگر سایت ما برای لوکال سئو بهینه شده باشد، وقتی کاربری به عنوان نمونه تایپ کند «بهترین رستوران ساری» یا «هتل نزدیک ساری»، به‌جای اینکه فهرست ده‌ها رستوران معروف کشور را ببیند، گوگل سایت ما را برای او نمایش می‌دهد. جالب است بدانید طبق تحقیقات مؤسسه ReviewTrackers از سال ۲۰۱۷ تاکنون، ۳۵٪ از کل ترافیک جستجوها از نوع محلی بوده، این یعنی سئو Local برای کسب و کار ما فقط یک امتیاز نیست، بلکه یک ضرورت تبدیل است.

اهمیت سئوی محلی برای کسب و کارها

همان طور که پیش‌تر گفتیم، لوکال سئو برای افزایش ترافیک جستجوهای محلی و بالا بردن نرخ تبدیل سایت ضروری است. اما چرا پرداختن به این موضوع برای کسب و کارها اهمیت بیشتری دارد؟

در پاسخ باید گفت: تمرکز بیشتر! همان طور که در عکاسی با تمرکز روی سوژه، دقت تصویر بالاتر رفته و نتیجه کار بهتر می‌شود، در بحث سئو لوکال نیز تمرکز روی کاربران یک منطقه جغرافیایی، کمک می‌کند که کاربران بیشتری از آن محدوده کسب و کار ما را پیدا کنند. با اینکار حتی رقیبان ما نیز محدودتر می‌شوند و فقط مشاغلی در لیست رقبای ما قرار می‌گیرند، که در آن منطقه جغرافیایی فعالیت می‌کنند. اما به نظر شما استفاده از لوکال سئو برای همه کسب و کارها ضروری است؟

مزایای استفاده از سئو Local برای مشاغل کوچک و متوسط محلی

طبق تحقیقی که توسط مؤسسه Bright local انجام شده، رستوران‌ها، هتل‌ها، مشاغل پزشکی، مشاغل مرتبط با خودرو و فروشگاه‌های پوشاک بیشترین آمار جستجوهای محلی را داشته‌اند. این یعنی سئوی محلی می تواند برای کسب و کارهای متوسط و کوچک محلی مناسب تر باشد.

Local SEO به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی متمرکز، با فوکوس بر مشتریان محلی، قدرت رقابت کسب و کارهای کوچک با بیزنس‌های بزرگ را بدون صرف هزینه تبلیغاتی کلان افزایش می‌دهد. زیرا آنها را مستقیماً به پایگاه مشتریان محلی مرتبط می‌کند. اما چرا به Local SEO می گوییم سئوی محلی؟ آیا سئوی محلی از سئو  جداست؟ پیش از اینکه به بررسی تفاوت این دو موضوع بپردازیم، پیشنهاد می کنیم در صورت نیاز برای اطلاعات بیشتر مقاله سئو چیست را نیز مطالعه کنید.

تفاوت‌های سئو محلی با سئو در چیست؟

یکی از تصوراتی که افراد قبل از شناخت دقیق لوکال سئو دارند، مجزا بودن آن از سئو است. ولی در واقع سئوی محلی یکی از شاخه‌های سئو است، با این تفاوت که در Local SEO روی بهینه سازی سایت برای یک محدوده مکانی خاص تمرکز داریم؛ در واقع سئوی محلی بخشی از قلمرو سئو است، با این تفاوت که متمرکز و محدودتر است.

سئو فقط با هدف کسب رتبه‌های بالاتر برای همه‌ی جستجوها انجام می‌شود و در آن به مولفه تمرکز روی یک لوکیشن خاص پرداخته نمی‌شود. اما سئوی محلی کمی عمیق‌تر به این مساله می‌پردازد، و به دنبال رسیدن به رتبه‌های بالاتر برای جستجوهای یک منطقه یا محله خاص است. تفاوت بعدی در هدف گذاری کلمات کلیدی است. در سئوی محلی کلماتی را انتخاب می‌کنیم که برای جستجوهای محلی مناسب‌تر هستند، پتانسیل دریافت ترافیک بیشتری دارند و زودتر رتبه می گیرند. اکنون که با تفاوت این دو آشنا شدیم، اجازه دهید که در ادامه نگاهی به موضوع تقویت سئوی محلی سایت داشته باشیم و به بررسی راهکارهای مفید در این باره بپردازیم.

با این ۱۰ راهکار سئوی محلی وبسایتمان را تقویت کنیم

اما برویم سراغ معرفی راهکارهایی که در تقویت سئوی محلی سایت به ما کمک می‌کنند. اگر تا این لحظه تصور می‌کردید که سئو محلی تنها به ثبت بیزینس ما در گوگل محدود می‌شود و تکنیک دیگری ندارد، در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا راهکارهایی را با هم بیاموزیم که می‌تواند لوکال سئوی سایت ما را متحول کند.

۱. یک حساب Google My Business بسازیم و آن را بهینه سازی کنیم

بهینه سازی نمایه‌ی کسب و کار ما در گوگل، اولین و موثرترین راه برای دیده شدن و رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجوی محلی گوگل است. برای این کار نیاز به یک حساب Google My Business داریم. گوگل اطلاعات ثبت شده ما در این حساب را بررسی می‌کند، و آن را به بخش نمایه کسب و کارها اضافه می‌کند. این اطلاعات در نتایج محلی جستجوی Google، گراف دانش دانش و گوگل مپ برای کاربران نمایش داده می‌شود و مشتریان را به بازدید از سایت ما تشویق می‌کند.

۲. نظرات مشتریان راضی و خوشحال را برای سایر کاربران نمایش دهید

فروش پایان کار ما نیست! حتماً پس از خرید از طریق ایمیل یا پیامک با مشتریان در ارتباط باشیم، و از آنها بخواهیم که نظرات خود را در سایت ثبت کنند. ثبت نظرات مشتریان راضی در سایت علاوه بر اینکه باعث بهبود صفحه نمایه کسب و کار ما در گوگل می‌شود، مشتریان محلی بیشتری را به خرید یا استفاده از خدمات ما تشویق می‌کند. طبق گزارش وب سایت BrightLocal درباره مشتریان محلی، در سال ۲۰۱۷ حدود ۸۵ درصد از مشتریان به نظرات آنلاین سایر مشتریان به‌اندازه مشاوره‌های رو در رو اعتماد دارند.

۳. سایت خود را برای جستجوی محتوای صوتی بهینه سازی کنیم

مشتریانی که از طریق سئوی محلی جستجو می‌کنند، هنگام سرچ صوتی از کلمات کلیدی بلندتری استفاده می‌کنند. بنابراین بهتر است سئوی محتوای خود را طوری تنظیم کنیم که با لحن مکالمه‌ای که مشتریان صحبت هم تطابق داشته باشد و به نیاز آنها خیلی سریع و مفید پاسخ دهد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که محتوای صوتی آینده روشنی در سئوی سایت‌ها دارد، و به‌سرعت رشد خواهد کرد.

۴. محتوای خود را بر اساس اخبار یا رویدادهای محلی تولید کنیم

هیچ چیز مثل نوشتن محتوایی که مستقیماً درباره یک موضوع محلی صحبت می‌کند یا به آن مربوط می‌شود، نمی‌تواند توجه مشتریان محلی ما را جلب کند. اما برای جلب توجه آنها باید چه کنیم؟

چند پیشنهاد وجود دارد؛ ارائه گزارش ویدیویی از مناطق مختلفی که به آنها خدمات می‌دهیم، یا ایجاد یک صفحه اختصاصی با محتوای غنی و با کیفیت برای معرفی هر محله یا حتی پست‌های وبلاگ درباره اخبار مربوط به رویدادها یا فعالیت‌های آن محل. ولی در مجموع خبرها خوراک خوبی برای جذب بازدید بیشتر هستند.

۵. وب سایت خود را برای کاربران موبایل و تبلت بهینه کنیم

بر اساس گزارشات گوگل، تعداد سرچ‌های موبایلی و همین طور کاربرانی که از موبایل یا تبلت برای جستجو استفاده می‌کنند، هر روز در حال افزایش است. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، دستگاه‌های تلفن همراه (به استثنای تبلت‌ها) ۵۴.۸ درصد از ترافیک وب سایت جهانی را تشکیل داده‌اند، که این رقم در ابتدای سال ۲۰۱۷ حدود ۵۰ درصد بوده است. بنابراین توجه به مشتریان محلی که از موبایل یا تبلت استفاده می‌کنند، و سرمایه گذاری روی موضوع طراحی ریسپانسیو سایت در بحث لوکال سئو اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

۶. در انتخاب کلمات کلیدی محلی دقت کنیم

منظور از کلمات کلیدی محلی، کلماتی هستند که در آنها به نام محله یا منطقه‌ای که ما فعالیت می‌کنیم اشاره شده باشد؛ مانند «شمرون کباب» یا «مرکز خرید میلاد نور». استفاده از این کلمات به ما کمک می‌کند که وقتی مشتریان به دنبال ما هستند، به آنها نزدیک‌تر شویم و راحت تر در دسترس آنها قرار بگیریم. می‌توانیم با تحقیق کلمات کلیدی، لیستی از این کلمات را گردآوری کنیم و از آنها در توضیحات متا، مقالات یا ساختار URLها استفاده کنیم.

۷. از گوگل مپ یا لوکیشن آنلاین در صفحه «درباره ما» استفاده کنیم

صفحه درباره ما، یکی از مهم‌ترین صفحات سایت ما برای سئوی لوکال است. این صفحه باید شامل نشانی دقیق تمامی شعب کسب و کار ما، لوکیشن آنلاین، اطلاعات مربوط به امکانات رفاهی مانند پارکینگ اختصاصی یا نزدیک‌ترین پارکینگ عمومی، خیابان‌های اطراف، ساعات کاری و هر گونه اطلاعات مربوط به دسترسی محلی به ما باشد. مثلاً، اگر یک فروشگاه لباس در محله شهرک غرب داریم، باید در صفحه درباره ما اطلاعات مربوط به نشانی، روز و ساعات کاری، نزدیک‌ترین پارکینگ و ایستگاه مترو و همچنین لوکیشن گوگل مپ را قرار دهیم.

۸. از دایرکتوری‌های آنلاین استفاده کنیم

راهکار بعدی ثبت نام و تکمیل فرم اطلاعات در دایرکتوری‌های پربازدید و مرتبط است. با ثبت نام در این دایرکتوری‌های و قرار گرفتن در فهرست آنها بیشتر دیده می‌شویم و سئوی محلی سایت ما تقویت می‌شود. یک دایرکتوری ایده‌آل و حرفه‌ای علاوه بر ثبت نام شرکت، نشانی، شماره تماس و شرح خدمات و محصولات ما، لوکیشن آنلاین ما را نیز در اختیار بازدیدکنندگانش قرار داده و به صفحه اصلی وب‌سایت ما لینک می‌دهد.

۹. روی سوشال سیگنال یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنیم

طبق مطالعه مؤسسه MOZ یکی از عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی سئو لوکال وب‌سایت‌ها، دریافت لینک و بازدیدهای ارگانیک از شبکه‌های اجتماعی است؛ به‌طور ویژه سیگنال‌های لینکی که مستقیماً به صفحه اصلی سایت ما اشاره می‌کنند. فقط دقت کنیم که این لینک‌ها از طریق ارائه‌ی محتوای با کیفیت و کاربردی به ما برسند. همکاری با اینفلوئنسرهای محلی در رسانه‌های اجتماعی نیز می‌تواند در این مورد کمک کننده باشد.

۱۰. برای هر محصول یا خدمت یک صفحه وب اختصاصی ایجاد کنیم

این موضوع پیش از اینکه در Local SEO مطرح شود، یکی از مهم‌ترین ارکان سئوی صفحات محصول و خدمات بود. اما اهمیت آن در سئوی محلی آنجا مشخص شد که مشتریان به دنبال یک محصول یا خدمت خاص در یک لوکیشن مشخص بودند؛ مثلاً «چاپ پوستر در تجریش». کاربری که این عبارت را تایپ می‌کند، دقیقاً به دنبال همین خدمت در لوکیشن تجریش است، بنابراین اگر به‌جای یک صفحه شلوغ با ده‌ها خدمت مختلف، وارد صفحه‌ای شود که به‌طور اختصاصی برای همین خدمت طراحی شده، زودتر اعتماد می‌کند و بیشتر احتمال دارد که به مشتری تبدیل شود.

با مهم‌ترین ابزارهای کمکی در فرآیند سئو لوکال آشنا شویم

با توجه به اهمیت روزافزون سئوی محلی برای مشاغل، و راهکارهایی که برای تقویت این شاخه از سئو مطرح کردیم، باید با ابزارهای مدیریت آن هم آشنا شویم. ابزارهایی که عملکرد مشابهی ندارند، ولی هر کدام بخشی از نیاز ما را برطرف کرده و نیرو محرکه‌ای برای حرکت سریع‌تر ما به سمت رتبه‌های برتر می‌شوند. برویم که با بهترین و کاربردی‌ترین ابزارهای Local SEO آشنا شویم:

۱. Google Business Profile

اولین و مؤثرترین ابزار سئوی محلی، Google Business Profile است. گوگل این نمایه را به‌طور اختصاصی برای بازاریابی محلی طراحی کرده است. در این ابزار می‌توانیم مانند شبکه‌های اجتماعی با کاربران و مشتریان بالقوه در تعامل باشیم. فقط کافیست یک پروفایل اختصاصی بسازیم و آن را کامل کنیم. ولی متاسفانه به دلیل تحریم IPهای ایران، فعلا امکان استفاده از این سرویس برای کاربران ایرانی فراهم نیست.

۲. Moz Local

لوکال ماز یک پلت فرم فوق العاده است. در این پلتفرم ما به داشبورد فهرست محلی دسترسی داریم، و می‌توانیم عملکرد کلی پروفایل آنلاین خودمان را ردیابی و بهینه کنیم. همچنین می‌توانیم به نظرات مشتریان در رسانه‌های اجتماعی پاسخ دهیم و با آنها در تعامل باشیم.

۳. SEMrush Position Tracking

ابزار ردیابی موقعیت SEMrush یک ابزار عالی برای ردیابی رتبه وب سایت ما در مجموعه خاصی از کلمات کلیدی محلی است. این ابزار به ما کمک می‌کند که ببینیم رقبا در بازار محلی چه رتبه‌ای دارند. همچنین می‌توانیم با کمک آن مفیدترین ویژگی‌های SERP برای جلب توجه مخاطبان محلی و افزایش نرخ کلیک را ردیابی کنید.

۴. Local SEO Checklist

این ابزار دارای ویژگی‌های قدرتمندی است که می‌تواند به ما در حل رایج‌ترین مشکلات سئوی لوکال سایت کمک کند. این ابزار کاملاً رایگان، یک چک لیست SEO محلی دارد که فاکتورهای مختلف را در سایت ما بررسی و نواقص را شناسایی می‌کند.

۵. Google Ads Keyword Planner

این ابزار چندین ویژگی منحصر بفرد دارد که می‌تواند برای SEO محلی مفید باشد. اگرچه کاربرد اصلی آن برای طراحی کمپین‌های پرداخت به ازای کلیک (PPC) است، اما از اطلاعاتی که در ستون رقابت کلمات کلیدی ارائه می‌کند، می‌توانیم برای بهینه سازی محتوا و صفحات فرود به‌منظور افزایش نرخ تبدیل استفاده کنیم.

۶. Google Trends

گوگل ترند ابزار سئوی محلی نیست، اما داده‌های ارزشمندی مانند حجم جستجو و اطلاعات موقعیت مکانی کاربران را ارائه می‌کند، که می‌توانیم از این اطلاعات برای ایجاد تبلیغات متمرکز و طراحی استراتژی‌های جدید برای سبقت گرفتن از رقبا در لوکال سئو کمک بگیریم.

چطور سئو لوکال را بیاموزیم

امیدواریم که تا این بخش از مطلب توانسته باشیم شما را بخوبی با سئوی محلی، راهکارها و ابزارهای آشنا کنیم. اگر به‌عنوان یک متخصص سئو یا صاحب یک کسب و کار محلی به یادگیری این شاخه کاربردی از دانش سئو علاقه دارید، موضوعات زیادی هستند که می‌توانید آنها را مطالعه کنید. برای شروع پیشنهاد می‌کنیم به مقاله «سئو محلی برای کسب و کارها» مراجعه کنید. در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی نیز ویدیوها و دستورالعمل‌های آموزشی مختلفی وجود دارد که می‌توان به شما کمک کند.

با این حال اگر به دنبال آموزش‌های گسترده و عمیق‌تر برای توسعه دانش خودتان هستید، دوره آموزش سئو ما می‌تواند برای شما مناسب باشد. پیشنهاد می‌کنیم حتماً مسیر آموزش سئوی ما را ببینید. ما در این صفحه علاوه بر آموزش اصولی، منابع آموزشی بسیار معتبری را نیز به شما معرفی کرده‌ایم، که فقط کافیست کمی زمان بگذارید و از تکنیک‌ها و راهکارهای طلائی که در آنها آموزش داده شده، بهره ببرید.

سؤالات متداول

سئو لوکال چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

یکی از استراتژی‌های بازاریابی محلی است که با هدف بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، و رسیدن به رتبه‌های برتر در نتایج جستجوهای محلی گوگل انجام می‌شود، و به کسب و کارها کمک می‌کند تا حجم قابل توجهی از مشتریان بالقوه محلی را به سمت خود جذب کنند.

چه کسب و کارهایی میتوانند از سئو لوکال استفاده کنند؟

همه کسب و کارها می‌توانند از سئوی محلی استفاده کنند، اما استفاده از آن برای مشاغل کوچک محلی، مشاغلی که به یک محدوده جغرافیایی خاص خدمات می‌دهند و همین طور کسب و کارهایی که قصد دارند روی بازاریابی محلی یک منطقه خاص تمرکز کنند، ضروری است.

چه تفاوتی بین لوکال سئو و سئوی ارگانیک وجود دارد؟

سئوی محلی یکی از شاخه‌های سئو است، که روی بهینه سازی سایت برای یک محدوده مکانی خاص تمرکز نموده، دایره رقبای محدودتری دارد و از نظر الگوهای اجرا با سئو متفاوت است.

چگونه میتوانیم سئوی محلی سایت مان را تقویت کنیم؟

روش‌های مختلفی وجود دارد، که بهترین آنها عبارتند از:

  1. افتتاح حساب Google My Business و بهینه سازی آن
  2. ثبت نظرات مشتریان راضی و خوشحال در سایت
  3. ثبت محتوای حاوی اخبار یا رویدادهای محلی در سایت
  4. استفاده از گوگل مپ یا لوکیشن آنلاین در صفحه «درباره ما»
  5. ثبت اطلاعات در دایرکتوری‌های آنلاین

سخن پایانی

گستره دانش سئو به‌سرعت در حال تغییر است، و ما هیچ وقت نمی‌دانیم که گوگل چه زمانی ویژگی‌های جدیدی را در صفحه نتایج خود برای جستجوهای محلی معرفی می‌کند، اما فعلاً می‌توانیم روی آموزش‌هایی که امروز با هم کسب کردیم، حساب کنیم. به همین دلیل باید در تلاش باشیم تا علاوه بر سئوی ارگانیک، در Local SEO هم صدرنشین باشیم.

با کمک مطالبی که در این مقاله با هم آموختیم، مطمئن باشید که وب سایت کسب و کار شما نه تنها از جستجوهای محلی به سودآوری می‌رسد، بلکه در صورت اجرای آپدیت‌های جدید گوگل برای لوکال سئو نیز، پایه‌های مستحکمی خواهد داشت.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار