۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸

ترس از شکست + راه های مقابله با آن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پریسا کربلایی حسنی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در یادداشتی در ارتباط ترس از شکست و راه های مقابله با آن نوشتند: ترس از شکست ترسی رایج است. همه به موفق شدن علاقه دارند، اما کسی موفق می‌شود که شجا...

ترس از شکست + راه های مقابله با آن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پریسا کربلایی حسنی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در یادداشتی در ارتباط ترس از شکست و راه های مقابله با آن نوشتند: ترس از شکست ترسی رایج است. همه به موفق شدن علاقه دارند، اما کسی موفق می‌شود که شجاعانه با ترسش مقابله و آن را مدیریت کند. این افراد تمام توانایی خود را برای رسیدن به هدفشان به کار می‌گیرند و عمل می‌کنند، اما کسانی که از شکست می‌ترسند نمی‌توانند ترس خود را مدیریت و درباره‌ی اهدافشان فکر کنند.

با تمرین مواردی که در ادامه ذکر شده می‌توان بر ترس از شکست غلبه کرد.

_ ترس را بپذیرید.
با اینکه ممکن است برای اکثر افراد پذیرفتن ترس بسیار دشوار باشد، ولی گام مهمی در بهبودی محسوب می شود.

_ ترس از شکست را در خود تشخیص دهید.
ترس از شکست را در زندگیتان جستجو و امتحان کنید. از خودتان بپرسید وقتی قصد انجام کاری را برای رسیدن به هدفی دارید ولی متوقف می‌شوید علت چیست؟ آیا ترس از شکست مانع ادامه آن می‌شود؟

با خودتان صادق باشید. اگر انجام دادن برخی کارها را متوقف کرده یا اگر خودتان به نوعی در رسیدن به اهدافتان وقفه انداخته‌اید، پس بدانید که احتمالاً از شکست می‌ترسید و باید بر آن غلبه کنید.

_ برای برنده شدن تصمیم بگیرید.
هر کاری باید با یک تصمیم قاطع آغاز شود. وقتی تصمیم گرفتید نباید به‌ سبب ترس از شکست از کوشش برای رسیدن به اهداف خود دست بردارید. برخی که در گذشته شکست‌ خورده و اشتباه کرده‌اند، تصور می‌کنند برای هر اشتباهی مقصرند به‌ همین دلیل در ادامه کار تعلل می‌کنند.

_ در برابر ترس اقدام کنید.
ترس مانعی برای شما و هر عملی است که می‌خواهید به انجام برسانید. اگر در اولین گام برای شروع هر کاری مضطرب می‌شوید، این ترس نیرومند شما را متقاعد می‌کند که تلاشتان برای رسیدن به هدفی که دارید بیهوده و عبث است. مهم این است که به تلاش خود ادامه دهید. به‌ خاطر داشته باشید، اگر شکست بخورید “ترس” برنده می‌شود. راه رفتن خود را به یاد بیاورید. وقتی می‌خواستید آن را بیاموزید چند بار به زمین افتادید، اما دوباره روی پای خود ایستادید و تلاش کردید تا قادر به راه رفتن شدید. آیا برای رسیدن به اهداف خود نیز نباید همانگونه رفتار کنید؟

_ راه‌حل‌های دیگر را پیدا کنید.
چندین عامل در موفقیت و شکست شما نقش دارد. اگر در هر مرحله نتیجه‌ای را که انتظار داشتید بدست نیاوردید، روش خود را تغییر دهید تا نتیجه متفاوتی بگیرید.

مهم‌ترین مسئله این است که اشتباهات خود را به شخصیتتان ربط ندهید و کل شخصیت خود را زیر سوال نبرید.

نویسنده: پریسا کربلایی حسنی

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط