۰۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱

تداخل های دارویی خطرناک را بشناسید!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، تداخل دارویی از آن دست اتفاقاتی است که ممکن است برای همه مصرف‌کنندگان داروهای مختلف پیش بیاید. البته این اتفاق بیشتر برای افراد مسن رخ می‌دهد که داروهای زیادی در طول روز مصرف می‌کنند اما افراد در ...

تداخل های دارویی خطرناک را بشناسید!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، تداخل دارویی از آن دست اتفاقاتی است که ممکن است برای همه مصرف‌کنندگان داروهای مختلف پیش بیاید. البته این اتفاق بیشتر برای افراد مسن رخ می‌دهد که داروهای زیادی در طول روز مصرف می‌کنند اما افراد در دوره‌های مختلف زندگی مثل بعد از زایمان یا بعد از جراحی و … که داروهای مختلفی باید مصرف کنند، ممکن است دچار عوارض ناشی از تداخل دارویی شوند.
در ادامه با چند نمونه از رایج‌ترین تداخل های دارویی آشنا خواهید شد.

تداخل دارویی استاتین‌ها با آب گریپ فروت

بسیاری از افراد با داروهای خانواده «استاتین‌ها» تحت درمان قرار می‌گیرند تا دچار حملات قلبی و سکته نشوند. استاتین‌ها یکی از اصلی‌ترین داروهای کنترل کلسترول هستند اما ممکن است با برخی داروها یا غذاها تداخل داشته باشد.
یکی از مهمترین خوراکی‌های طبیعی که با داروهای هم‌خانواده استاتین تداخل دارویی دارد، آب گریپ فروت است. معمولا به افرادی که کلسترول بالایی دارند، توصیه می‌شود سبک زندگی‌شان را تغییر دهند و به همین خاطر این افراد میزان مصرف سبزی و میوه‌شان را افزایش می‌دهند.
مسلما مصرف بیشتر میوه و سبزی بسیار خوب است اما افرادی که داروهای خانواده استاتین را مصرف می‌کنند، باید بدانند آب گریپ فروت تجزیه استاتین‌ها را در بدن کُند کرده و با طولانی‌تر شدن مدت حضور این دارو در خون، عوارض جانبی بیشتری در انتظار بیمار خواهد بود.

تداخل دارویی ایبوپروفن و داروهای ضد افسردگی

اگر از افسردگی بعد از زایمان یا به طور کلی از افسردگی رنج می‌برید و دارو مصرف می‌کنید، خوب است بدانید داروهایی مثل سیتالوپرام که از داروهای دسته SSRI و مهارکننده بازجذب سروتونین است، می‌تواند با مسکن‌های ضدالتهابی مثل ایبوپروفن تداخل دارویی داشته و احتمال خونریزی داخلی را افزایش دهد.
این عارضه می‌تواند با اختلال در گوارش و عوارضی مثل مدفوع تیره، دل پیچه، احساس خستگی، خون در استفراغ و احساس غش یا گیجی همراه باشد.

تداخل دارویی وارفارین و چای سبز

وارفارین معمولا برای جلوگیری و درمان لخته‌های خون استفاده می‌شود و افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند، مدام باید تحت نظر پزشک باشند تا دوز مناسبی از این دارو را استفاده کنند و مشکل‌شان رفع شود.
اما این دارو با ویتامین K که در مکمل آن، سبزیجات برگدار و سبز رنگ و همینطور چای سبز وجود دارد، تداخل دارویی دارد چراکه با افزایش سرعت دفع آن از بدن، باعث کاهش اثر وارفارین می‌شود؛ به این ترتیب احتمال سکته یا تشکیل لخته‌های عمیق خون در رگ‌های فرد افزایش می‌یابد.
بنابراین لازم است مصرف کنندگان وارفارین هرگونه تغییر در سبک زندگی مثل مصرف مرتب چای سبز یا افزایش مصرف سبزیجات را به پزشک خود اطلاع دهند.

تداخل دارویی گل راعی و قرص ضدبارداری

گل راعی یکی از درمان‌های گیاهی افسردگی ملایم است و معمولا افراد فکر می‌کنند گیاهان دارویی عارضه‌ای ندارند اما اگر عصاره یا دمنوش گل راعی هم زمان با قرص‌های ضدبارداری مصرف شود، با احتمال بالایی ممکن است فرد باردار شود! چراکه این گیاه می‌تواند تاثیر داروی ضدبارداری را کاهش دهد!

مکمل کلسیم و دیگر داروها

با افزایش سن، تراکم استخوان‌ها و استحکام‌شان کاهش می‌یابد بنابراین پزشکان مکمل‌های ویتامین D و کلسیم برای کمک به استحکام استخوان و جلوگیری از بروز پوکی استخوان برای افراد تجویز می‌کنند.
در خواص این مکمل‌ها شکی نیست اما بعضی غذاها و داروهای دیگر جذب کلسیم را مختل می‌کنند: مثلا داروهای پیشگیری از مالاریا و برخی آنتی بیوتیک‌های خاص و داروهای درمان کم کاری تیروئید مانع از جذب کلسیم در بدن می‌شوند. بنابراین بهتر است بین مصرف کلسیم و سایر داروها فاصله‌ای ۲ تا ۶ ساعته ایجاد کنید.

 

مطالب مرتبط