۲۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸

اجتماعی

تخت سلیمان در کدام شهر است ؟ | اطلاعاتی درباره تخت سلیمان + فیلم

تخت سلیمان در در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی، ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان تکاب و در روستای نصرت آباد قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،تخت سلیمان یکی از جاهای تفریحی و دیدنی در ایران است . تخت سلیمان در یکی از استان های غربی واقع شده است و سالانه مردم زیادی برای تماشا ان میروند. برای مشاهده جزئیات بیشتر درباره تخت سلیمان اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

تخت سلیمان کجاست؟

تخت سلیمان در ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهر تکاب در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار دارد. برای رفتن به این مکان از تهران باید به‌سمت قزوین و سپس زنجان حرکت کنید و از آنجا راهی بیجار، تکاب و تخت سلیمان شوید. مسیر تهران، اسلامشهر، ساوه، کبودر آهنگ، بیجار و تکاب نیز شما را به تخت سلیمان می‌رساند.مسیرهای دیگری همچون میاندوآب، شاهین دژ، تکاب و همین طور راه آسفالت زنجان، دندی و تخت سلیمان هم از گزینه‌های دیگر پیش روی شما هستند.

/> تخت سلیمان

 

هزینه بازدید : ۵۰۰۰ تومان برای گردشگران ایرانی
درس این مکان: آذربایجان غربی، ۴۵ کیلومتری شمال شرقی تکاب، روستای نصرت آباد

درباره‌ی آن بیشتر بدانید

در نوشته‌های پهلوی با عنوان «شهر گنجک» نام برده شده است. شهری دیدنی که در دره‌ای سرسبز قرار دارد و به زادگاه زرتشت شهرت دارد.
قدمت این شهر زیبا به بیش از ۳هزارسال می‌رسد و در طول این تاریخ پرفراز و نشیب محل سکونت اقوام مختلف ماد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و مغول بوده است.
آتش جاویدان عبادتگاه تخت سلیمان، که در گذشته محل آموزش دینی و پرورش موبدان زرتشتی بوده است به مدت هفت قرن همواره فروزان بوده و نشانه‌ای از اقتدار حکومت ساسانی و عظمت آیین زرتشتی محسوب می‌شد.
این مجموعه‌ی زیبا و دیدنی پس از تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان، چهارمین اثر تاریخی ایران بود که به عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسید.
علاوه‌بر بناهای تاریخی، در محوطه‌ی تخت سلیمان یک دریاچه‌ی طبیعی با چشم‌انداز بسیار زیبا وجود دارد که آب آن از چشمه‌ای در عمق ۱۲۰متری زمین تأمین می‌شود. البته آب این دریاچه به دلیل میزان بالای آهک و املاح موجود در آن، برای نوشیدن مناسب نیست.
جالب است بدانید تخت سلیمان تنها به لحاظ تاریخی و معماری شگفتی‌آفرین نیست. این مکان، یکی از معدود نقاط روی کره‌ی زمین است که جریان انرژی زمین به خوبی در آن قابل درک است. گردشگران بسیاری از سال ۱۳۸۴ هرساله در روز خاصی که فعالیت‌های انرژی زمین در اوج است، به این منطقه می‌آیند و در جهت عقربه‌های ساعت دور ‌دریاچه‌ی آن می‌چرخند تا حس روحی مثبت و حیرت‌انگیزی را تجربه کنند.

چرا بازدید از آن  را پیشنهاد می‌کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که ما را مصمم می‌کند بازدید از تخت سلیمان تکاب را به شما پیشنهاد کنیم. برخی از مهم‌ترین این دلایل عبارتند از:
۱) طبیعت زیبا و دیدنی منطقه‌ی تکاب و تخت سلیمان اهمیت تاریخی و فرهنگی مجموعه‌ی میراث جهانی تخت سلیمان لذت بازدید از بناهای بازمانده از دوران اشکانی، ساسانی و ایلخانی از جمله آتشکده‌ آذرگشسب
۴) چشم‌انداز دیدنی دریاچه‌

عجایب دریاچه

روایات مختلفی در رابطه با نحوه جوشیدن چشمه دریاچه تخت سلیمان مطرح است که در ادامه به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کوبیدن عصای حضرت سلیمان: طبق این باور، سلیمان پیامبر عصای خود را بر زمین می‌کوبد و درست در محل برخورد عصا با زمین، چشمه‌ای می‌جوشد که در اثر گذر زمان به دریاچه تبدیل می‌شود.

کیسه‌ای خاک از طرف حضرت مریم (ع): گفته می‌شود که هرمزد، پادشاه ایرانی، پس از شنیدن خبر تولد حضرت عیسی (ع)، فرستاده‌ای را برای عرض تبریک به نزد حضرت مریم (ع) می‌فرستد. ایشان کیسه‌ای خاک به فرستاده می‌دهد؛ اما او قبل از رسیدن به مقصد، در محل تخت سلیمان بیمار می‌شود و پیش از مرگ، کیسه را در همان‌ محل دفن می‌کند. پادشاه که از این ماجرا باخبر می‌شود، دستور می‌دهد تعدادی ساختمان در آنجا ساخته شود که در همین زمان، چشمه‌ای از زمین می‌جوشد و باعث آبادانی آن می‌شود.

افسانه‌های زیادی هم راجع به وجود گنج‌ در اعماق دریاچه گفته شده؛ هرچند که در هیچ دوره تاریخی، ‌حرف و سخنی از کشف این گنجینه‌ها بیان نشده است. عمق زیاد دریاچه و رسوبات معلق درون آب مانعی بر سر راه کاوشگران بوده است تا حقیقت ماجرا را کشف کنند. اولین بار، غواصان آلمانی وارد دریاچه شدند؛ گرچه رسوبات و فشار داخل آب اجازه نداد که آن‌ها چیزی درون دریاچه پیدا کنند.

گنجینه کوروش کبیر: قدیمی‌ترین روایت درباره گنجینه، به زمان کورش کبیر برمی‌گردد. بر این اساس وقتی کوروش بر کروسوس، پادشاه لیدیه، غلبه کرد، خزانه اشیای قیمتی او را به‌عنوان نذری در آب دریاچه مقدس ریخت.

گنجینه قلعه تخت سلیمان: بر اساس روایتی دیگر در سال ۳۶ پیش از میلاد و درست در برهه جنگ‌های میان رومیان و اشکانیان، توسط آنتونیو محاصره شد. نگهبانان آتشکده مقدس برای اینکه اشیای قیمتی قلعه به دست دشمن نیفتد و از شر آن‌ها در امان بمانند، این اشیا را نذر دریاچه و خدای آب کردند و در دریاچه مقدس ریختند. زرتشتیان بر این باورند که دریاچه تخت سلیمان به آناهیتا (الهه آب) تعلق دارد و ریختن نذری در آن رواج داشته است. گفته می‌شود در سال ۶۲۴ پس از میلاد و زمانی که خسروپرویز و روم شرقی در جنگ با یکدیگر بودند؛ موبدان پیش از تصرف کامل قلعه تخت سلیمان، نذورات و گنج‌های آتشکده را به دریاچه ریختند. علاوه بر این، احتمال‌ می‌رود در زمان جنگ‌های ایرانیان و اعراب در صدر اسلام نیز گنج‌هایی به درون دریاچه ریخته شده باشد.

انگشتر حضرت سلیمان (ع)‌: طبق برخی باورها، حضرت سلیمان با قدرت‌های ماورالطبیعه انگشتر جادویی خود این قلعه را ساخته است. در افسانه‌ها آمده است که شیطان انگشتر حضرت را به دریاچه انداخت و با ظاهری شبیه او بر تخت پادشاهی نشست. برخی چنین می‌گویند که این انگشتر برای همیشه در دریاچه مدفون شد و برخی دیگر می‌گویند یک ماهی انگشتر را خورد و حضرت سلیمان آن را در شکم ماهی پیدا کرد و به این ترتیب مجددا قدرت خود را به دست آورد.

محل نگهداری گرال: گرال، جام مقدس حضرت مسیح (ع) است که درست شب قبل از مرگش از آن نوشید. برخی افراد معتقدند که این جام در تخت سلیمان قرار دارد؛ هرچند که تاکنون اثری از آن پیدا نشده است.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط