۰۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸

تحرکات جدید برای ادغام دانشگاه کوثر بجنورد/این ظرفیت را ذبح نکنید

تحرکات جدید برای ادغام دانشگاه کوثر بجنورد/این ظرفیت را ذبح نکنید بجنورد- هرچند اواسط سال گذشته معاون وزیر علوم گفته بود تصمیمی برای ادغام دانشگاه کوثر بجنورد اتخاذ نشده؛ اما تحرکات جدیدی برای اجرای ادغام این دانشگاه و دانشگاه بجنورد شکل ...

تحرکات جدید برای ادغام دانشگاه کوثر بجنورد/این ظرفیت را ذبح نکنید

تحرکات جدید برای ادغام دانشگاه کوثر بجنورد/این ظرفیت را ذبح نکنید

تحرکات جدید برای ادغام دانشگاه کوثر بجنورد/این ظرفیت را ذبح نکنید

بجنورد- هرچند اواسط سال گذشته معاون وزیر علوم گفته بود تصمیمی برای ادغام دانشگاه کوثر بجنورد اتخاذ نشده؛ اما تحرکات جدیدی برای اجرای ادغام این دانشگاه و دانشگاه بجنورد شکل گرفته است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: طی ماه‌های اخیر طرح آمایش دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم سر و صداهای زیادی را به وجود آورده است؛ بسیاری از دانشگاه‌ها به این امر معترض بوده و آن را مخالف رشد و پیشرفت مجموعه خود می‌دانستند.

این مسئله حتی به تجمع و اعتراض میدانی برخی از اساتید دانشگاه‌ها نیز کشیده شد.

در این بین می‌توان خراسان شمالی را نخستین استانی دانست که وارد این چالش شده و اعتراض خود را اعلام کرد زیرا بنا بود دانشکده کشاورزی شیروان، مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین و دانشگاه دخترانه کوثر به زیر مجموعه دانشگاه بجنورد تبدیل شوند.

دانشگاه کوثر بجنورد و دانشگاه اسفراین نیز از ابتدا به این امر معترض بودند. خبرگزاری مهر نیز سعی داشت مطالبات دانشجویان، اساتید و اعضای هیئت علمی این دو دانشگاه را بازتاب دهد و طی چند گزارش آن‌ها را بررسی کند.

اما اعتراض بیشتر نخبگان و فعالان فرهنگی خراسان شمالی روی ادغام یا همان آمایش دانشگاه کوثر بجنورد بود زیرا آنها معتقد بودند دانشگاه تک جنسیتی ذاتاً نباید با دانشگاه عادی ادغام شود زیرا کارایی خود را از دست خواهد داد.

همچنین دانشگاه کوثر بجنورد به عنوان دومین دانشگاه تک جنسیتی کشور ظرفیتی بسیار مناسب برای رشد و توسعه استان است که انحلال گام به گام آن به نفع خراسان شمالی نخواهد بود.

شما می‌توانید گزارش‌های پیشین را با عناوین «واکاوی علل ادغام دانشگاه تک جنسیتی کوثر / پله پله تا انحلال» و «ابعاد جدید وضعیت دانشگاه کوثر بجنورد / تعیین تکلیف طی ۲ هفته آینده» بخوانید.

اما اواسط شهریور ماه سال گذشته بود که غلام حسین رحیمی، معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی نشست خبری که در خراسان شمالی برگزار کرد نشان داد وزارت علوم اعتقادی به دانشگاه تک جنسیتی ندارد.

با اینکه دانشگاه تک جنسیتی کوثر بجنورد طی ۹ سال توانسته بود بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ دانشجو جذب کند، معاون وزیر علوم گفت: دانشگاه کوثر می‌خواهد به چه نیازی پاسخ دهد؟ آیا اینکه خانواده‌هایی ترجیح می‌دهند دخترشان در محیط تفکیک جنسیتی درس بخواند، برای تأسیس و هزینه کردن در دانشگاه تک جنسیتی کافی است؟

با این حال این مسئول خبر داد که فعلاً تصمیمی در خصوص دانشگاه کوثر بجنورد اتخاذ نشده است و بیان کرد: حفظ استقلال و تشکیل پردیس خواهران زیر نظر دانشگاه بجنورد دو مسیری است که برای این دانشگاه وجود دارد.

به این ترتیب موج اعتراضات اندکی فروکش کرد اما به تازگی خبر می‌رسد باری دیگر عده‌ای درصدد اعمال ادغام دانشگاه کوثر و دانشگاه بجنورد هستند.

ادغام دانشگاه کوثر در برنامه است اما عجله نداریم!

احمد محقر، رئیس دانشگاه بجنورد در بهمن ماه سال ۹۹ در نشست خبری اظهار کرد: مجتمع آموزش عالی اسفراین و مجتمع کشاورزی شیروان به این دانشگاه الحاق شده است.

رئیس دانشگاه بجنورد ادامه داد: الحاق دانشگاه کوثر بجنورد به دانشگاه بجنورد نیز در برنامه وزارت علوم وجود دارد اما عجله‌ای برای این کار نیست.

باید دانشگاه‌های تک جنسیتی افزایش یابد

این در حالی است که نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی به شدت با ادغام دانشگاه کوثر بجنورد مخالف است. حجت الاسلام و المسلمین رضا نوری در باره گفت: دانشگاه‌های تک جنسیتی در کشور تاکنون توفیق‌های زیادی داشته و بسیاری از آسیب‌های موجود در سایر دانشگاه‌ها را نداشته‌اند.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: میزان کاهش آسیب‌ها در دانشگاه‌های تک جنسیتی به‌اندازه‌ای است که حتی برخی از کشورهای غیر متدین هم به این نتیجه رسیده‌اند که اگر دانشگاه تک جنسیتی باشد، بسیاری از آسیب‌ها را در درون خود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه نظر نظام تقویت این‌گونه دانشگاه‌ها است، افزود: مسئولان این دانشگاه باید با قدرت و قوت کار خود را ادامه داده و دلسرد نشوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با اشاره به زمزمه‌های ادغام برخی از دانشگاه‌های استان با یکدیگر، گفت: برخی ادغام‌ها با صلاح دید وزارت خانه و دلیل موجه متولیان انجام می‌شود؛ اما در مورد بعضی از دانشگاه‌ها به دلیل برخورداری مجموعه از سیاست خاص، ادغام شدن معنا ندارد که ازجمله این مراکز، دانشگاه تک جنسیتی کوثر است.

امام جمعه بجنورد در انتها با تأکید بر اینکه دانشگاه کوثر باید الگویی برای سایر مناطق کشور باشد نه اینکه ادغام شود، گفت: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و فعالیت شود که شمار دانشگاه‌های تک جنسیتی در کشور افزایش یابد نه اینکه همین دانشگاه‌های موجود نیز ادغام شوند.

ادغام دانشگاه کوثر به معنای حذف آن است

محمد شیخ زاده، مسئول بسیج اساتید خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تلاش برخی افراد برای ادغام دانشگاه کوثر بجنورد با دانشگاه بجنورد، اظهار کرد: فلسفه وجودی دانشگاه کوثر بجنورد در خراسان شمالی باید بررسی شده و تصمیمات اخذ شده باید با این فلسفه وجودی مطابقت داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه دولتی بجنورد با تاکید بر اینکه سیاست‌های وزارت علوم مأموریت گرا کردن دانشگاه‌ها است، گفت: یکی از مأموریت‌های دانشگاه‌های تک جنسیتی ایجاد بستری برای خانواده‌هایی است که قصد دارند فرزند خود را در محیط تک جنسیتی قرار دهند.

وی افزود: با توجه به بافت فرهنگی خراسان شمالی و قومیت‌هایی که در آن زندگی می‌کنند، دانشگاه کوثر بجنورد شکل گرفته است؛ همانطور که در شهرهای سمنان، قم و تهران نیز چنین دانشگاه‌هایی وجود دارد.

شیخ زاده تأسیس این دانشگاه‌ها را به علت پاسخ به این نیاز دانست و بیان کرد: از انقلاب اسلامی نیز انتظار می‌رود چنین فرصت‌هایی را فراهم کند تا علاقه مندان از آن استفاده کنند.

مسئول بسیج اساتید خراسان شمالی نسبت به عدم حمایت‌های کافی از دانشگاه کوثر انتقاد کرد و گفت: علی رغم استقبال خوبی که مردم از این دانشگاه کردند، امکانات مناسبی به دانشگاه نرسید لذا این فرصت فراهم بود که زیرساخت‌های بیشتری به دانشگاه کوثر واگذار شود اما این دانشگاه مورد نامهربانی قرار گرفت.

وی با اشاره به رتبه مطلوب دانشگاه کوثر در کشور در قیاس با دانشگاه‌های هم سطح، افزود: دانشگاه تک جنسیتی کوثر یک ظرفیت خوب برای خراسان شمالی و حتی کشور است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: می‌توان در راستای مأموریت گرایی دانشگاه‌ها، به این دانشگاه در حوزه علوم انسانی و مسائل بانوان و خانواده مأموریت ویژه داد.

مسئول بسیج اساتید خراسان شمالی ادغام شدن دانشگاه کوثر را به معنای حذف آن دانست و گفت: دانشگاه‌های دیگر خود دچار مشکلات فراوان زیرساختی و رفاهی هستند.

وی افزود: بسیج اساتید در تمام جلسات موضع مخالف خود را در این خصوص اعلام کرده است؛ بسیج اساتید موافق تداوم فعالیت دانشگاه کوثر بوده زیرا این دانشگاه در راستای منویات مقام معظم رهبری است.

شیخ زاده بیان داشت: اراده جدی از درون استان برای حفظ دانشگاه کوثر وجود ندارد وگرنه این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

مسئول بسیج اساتید خراسان شمالی در انتها دانشگاه کوثر را فرصتی مناسب برای توسعه استان دانست و گفت: نباید این فرصت‌ها به دلیل برخی کمبودها از بین رفته و جلوی پیشرفت‌ها را بگیریم.

دانشگاه کوثر ظرفیتی برای توسعه استان است / مسئولان جهالت نکنند

حجت الاسلام حسین جمالی، رابط نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با دانشجویان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به احتمال ادغام دانشگاه کوثر و دانشگاه بجنورد، به مصوبه صدمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گریزی زد و اظهار کرد: طبق این مصوبه اگر شورا در حوزه آموزش عالی مصوبه‌ای داشت مترادف با قانون است.

رابط نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با دانشجویان ادامه داد: قانون تفکیک جنسیتی مربوط به این مصوبه است؛ حال چرا برخی مسئولان تن به این قانون نمی‌دهند؟

وی در ادامه خطاب به مدیران ارشد استان، افزود: برخی از مدیران ارشد خراسان شمالی که با بهانه توسعه استان حتی سعی در تصرف بر وقف شرعی دارند، چرا در خصوص دانشگاه کوثر بجنورد که یقیناً موجب توسعه استان است هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند؟

حجت الاسلام جمالی تصریح کرد: مسئولان ارشد همتی که در دیگر حوزه‌های توسعه استان دارند را در دانشگاه کوثر نیز پیاده سازی کنند.

رابط نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با دانشجویان در ادامه خطاب به نمایندگان مردم استان در مجلس گفت: به هیچ عنوان نمی‌توانیم قبول کنیم نمایندگانی که با نام انقلابی بودن و با پرچم عدالت خواهی به مجلس رفته‌اند، در این خصوص اقدامی درخور انجام ندهند.

وی افزود: اگر این ادغام صورت بگیرد، یک ضعف بزرگ در کارنامه نمایندگان استان محسوب خواهد شد؛ خصوصاً محمد وحیدی که نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز هست؛ لذا مردم این کم کاری و کاستی را نخواهند بخشید.

حجت الاسلام جمالی در ادامه به امکانات و زیر ساخت‌های دانشگاه بجنورد اشاره داشت و بیان کرد: این دانشگاه مشکلات فراوانی دارد که ادغام دانشگاه کوثر باعث افزوده شدن این معضلات خواهد شد.

رابط نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با دانشجویان تصریح کرد: اکنون دانشگاه کوثر بجنورد تشکیل شده و مورد استقبال مردم واقع شده است؛ لذا نباید از اهرم فشار مالی استفاده کرد و با کاهش بودجه و امکانات، شاخص‌ها را تغییر داد.

وی افزود: خانواده‌های بسیاری با اختیار دختران خود را به این دانشگاه فرستاده‌اند؛ چرا باید این اختیار را از خانواده‌ها بگیریم؟ نباید آزادی انتخاب را از مردم بگیریم.

حجت الاسلام جمالی با انتقاد از سیاست‌های دولت در خصوص آمایش دانشگاهی گفت: برخی خانواده‌ها به دلایلی فرزند خود را به دانشگاه تک جنسیتی اعزام می‌کنند که نباید با اجرای این طرح ناقص امید آنها را از بین برد.

رابط نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با دانشجویان بیان کرد: یک دانشگاه تک جنسیتی به صورت قانونی در جمهوری اسلامی تشکیل شده، لذا نباید با هیچ بهانه‌ای این ظرفیت را از بین برد.

دانشگاه کوثر مایه افتخار خراسان شمالی است

حجت الاسلام سید مرتضی موسوی جاجرمی، امام جمعه موقت بجنورد نیز روز گذشته در خطبه‌های مجازی، ایجاد دانشگاه‌های تک جنسیتی را یک قانون مصوب شده دانست و گفت: قانون تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها از سال ۱۳۶۶ به تصویب رسیده و مجری این آئین نامه را رؤسای دانشگاه‌ها قرار داده است؛ ولی متأسفانه بخشی از آن قانون هنوز اجرا نمی‌شود.

وی با اشاره به پژوهش‌های علمی با موضوع افزایش دانشگاه‌های تک جنسیتی در کشورهای صنعتی و توسعه یافته‌ی جهان به دلیل تأثیر مستقیم آن بر پیشرفت علمی دانشجویان، گفت: موضوع تک جنسیتی دانشگاه‌ها، هم از نظر علمی ثابت شده و هم از نظر دینی و اسلامی بر آن تأکید شده است.

حجت الاسلام موسوی بیان داشت: مسئولین استانی کمک کنند تا دانشگاه کوثر به فعالیت خود ادامه بدهد و ادغام نشود.چرا که این دانشگاه مایه افتخار کشور و استان است.

حال باید دید مسئولان استان عزم خود را برای جلوگیری از ادغام دانشگاه کوثر جزم می‌کنند و یا در مقابل خواسته‌های وزارت علوم سکوت کرده و این ظرفیت مهم استان خود را به دست فراموشی می‌سپارند؟

مهر

مطالب مرتبط