۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴

تبلیغ در روانشناسی تبلیغات/ تبلیغ را یاد بگیریم

به گزارش تحریریه پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، تبلیغ در روانشناسی تبلیغات/ تبلیغ را یاد بگیریم. بیشتر بخوانیم: چگونگی استفاده از ابزار تبلیغات، رسانه و کانال پیام رسانی در تبلیغات موفق بسم الله الرحمن الرحیم بحث در ارتباط روانشناسی تبل...

روانشناسی تبلیغ، روانشناسی و تبلیغات / کلیات و مفاهیم روانشناسی تبلیغ

به گزارش تحریریه پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، تبلیغ در روانشناسی تبلیغات/ تبلیغ را یاد بگیریم.

بیشتر بخوانیم:

چگونگی استفاده از ابزار تبلیغات، رسانه و کانال پیام رسانی در تبلیغات موفق

بسم الله الرحمن الرحیم

بحث در ارتباط روانشناسی تبلیغ یا همان روان‌شناسی تبلیغات بود. واژه روان‌شناسی به صورت اجمالی بررسی شد و اکنون نوبت به بررسی واژه تبلیغ است.

تبلیغ به صورت کلی یعنی رساندن پیام به شخص دیگری به منظور ایجاد دگرگونی در اوست.  تبلیغ در علوم انسانی ذیل ارتباطات و روانشناسی اجتماعی مطرح می‌گردد

وقتی سخن ز تبلیغ به میان می‌آید سوالاتی پیرامون آن مطرح می‌شود:

  1. اهداف تبلیغ چیست؟ چه چیزی باید تغییر کند / چی کسی/ چه زمانی
  2. شرایط موجود و قابل پیش بینی در جامعه
  3. شرایط موجود و قابل پیش بینی در موسسات، گروه های داخلی و ..
  4. استفاده از نمادها برای تبلیغ
  5. نقش مبلغ
  6. ابزار تبلیغ
  7. مخاطبان اصلی
  8. اندازه گیری میزان تاثیر تبلیغ
  9. خنثی سازی تبلیغ
  10. میزان تاثیر ضد تبلیغ

و از این قبیل سوالات.

اینجا سوالاتی مطرح می شود که نیازمند تحقیق و بررسی است؟ تبلیغ چیست؟ اصول تبلیغ کدامند؟ انواع تبلیغ؟ مدیریت تبلیغ؟ کتابشناسی تبلیغ ، ابزار تبلیغ و …

تعریف تبلیغ

لغوی: تبلیغ از ریشه بلغ به معنای رسانیدن، رسانیدن پیام می‌باشد (المفردات)

اصطلاحی: تبلیغ در اصطلاح رساندن پیام به دیگری به منظور ایجاد دگرگونی در بینش و رفتار او است.

هدف تبلیغ:

تبلیغ نوعی خاصی از ارتباط است که با اهدف: آموزش، اقناع و به عمل واداشتن مخاطب انجام می گردد.

نکته مهم:

مکتب با داشتن پایه های قوی و مستحکم، بدون تبلیغ به حیات شایسته خود نخواهد رسید.

اهمیت، ضرورت و جایگاه تبلیغ:

وجوب تبلیغ در قران اثبات می شود : سوره توبه آیه ۱۲۲، آل عمران ۱۴۴ و مائده ۶۷

در روایات نیز همچنین است.

درباره اهمیت تبلیغ این نکته مهم است که پیامبر اکرم قبل از اینکه دستور جنگ بدهند امر به تبلیغ و دعوت به اسلام می فرمودند. نمونه اش اعزام حضرت علی به یمن است که ایشان فرمودند یاعلی با هیچ کس قبل از اینکه او را به اسلام فراخوانی جنگ مکن.

بنابراین ضروت و جایگاه تبلیغ هم در دیگاه دینی اثبات شده است و هم برون دینی:

  1. از دیدگاه برون دینی:

الف: بر اساس نظریه دهکده جهانی: بر اساس گسترش اینترنت و سرعت انتقال داده ها جهان متل یک دهکده کوچک شده است

ب: توسعه ارتباطات و از بین رفتن مرزهای کنترلی و پدیدار شدن حق انتخاب

ج: پیوند ۳ پدیده اینترنت، ماهواره و رایانه و تشکیل دنیای بدون مرز و دولت

  1. از دیدگاه سیاسی و تجاری: اتخاذ تدابیر واعمال شیوه های خاصی که حاکمیت ایدئولوژی خاص یا به تحکیم بنیان حاکمیت منجر می شود
  2. از دیدگاه فرهنگی: سودمند است- مقرون به صرفه است- جنگ و خرابی ندارد
  3. از دیدگاه آماری: صرف هزینه های زیاد

۵ . از دیدگاه دینی: تبلیغ جایگاه قلب در بدن را دارد. موتور محرک دین تبلیغ است. پیوند تمام اعضای دین به واسطه تبلیغ صورت می پذیرد. تبلیغ حکم حرکت بخشی دین را دارد.. عامل پیوند تمام ابعاد دین. زمینه ساز رسیدن دی به حیات شایسته خود. به قول شیهید مطهری: تبلیغ دین مقامی است در حد مرجعیت

تبلیغ  و مشتقات آن ۲۷ بار در قران کریم ذکر شده است

نتیجه:

تبلیغات: سلاح جدیدی است که رسیدن به هدف های تولیدی و تبدیل بی نظمی به نظم را مهیا می کند. تبلیغ در هر صورت چه حق باشد و چه باطل، تاثیر خود را می گذارد و این در طول تاریخ برای همگان  به اثبات رسیده و مشاهده شده است. تبلیغ در راس همه امور است و دنیا بر دوش تبلیغات می گذرد.

جمله معروفی از بنیانگذار انقلاب اسلامی در سابق شنیده بودیم که اگر میخواهید برای نماز ۱۰ تومان خرج کنید، ۹ تومانش را برای تبلیغات آن هزینه کنید.

مولفه ها  و ارکان تبلیغ:

تبلیغ ۴ رکن مهم دارد:

  1. پیام دهنده (مبلغ)

ویژگی ها: ۱. عزت نفس و اعتماد به خدا       ۲. قدرت مشاهده گری خوب       ۳. بیان خوب( گوینده خوب)     ۴. عدم کمرویی     ۵. انتقاد پذیر     ۶. خلاقیت     ۷ ارتباط قوی    ۸. آراستگی، خوشبویی و نظافت    ۹ . خوش رفتاری و مهربانی     ۱۰. سعی کند به گفته هایش عمل کند   ۱۱. سخن از روی  علم و تحقیق بگوید   ۱۲. سخن در خور فهم مردم باشد    ۱۳.

  1. پیام گیرنده
  2. پیام( عام و خاص و بودن پیام)
  3. ابزار پیام رسانی

مولفه های غیر رکن در تبلیغ اما مهم:

  1. مخاطب شناسی
  2. نیاز شناسی
  3. روش شناسی
  4. موقعیت شناسی
  5. زبان شناسی
  6. زمان شناس
  7. پیامدشناس(ارزشیابی)

 ویژگی های مبلّغ:

مبلغ باید دارای ویژگی هایی باشد

به طور ویژگی و خصوصات انسان ها دو گونه است:

  1. خصوصیات ذاتی
  2. خصوصیات کسب شده

تدام تبلیغ-  تقوا در عمل- شهامت و قاطعیت-توکل برخدا

در بالا توضیح داده شد.

مراحل تبلیغ:

  1. آماده سازی مخاطب از لحاظ: جسمانی( سلامت جسمانی)، روانی(تمرکز حواس- ظرفیت شناسی)، عاطفی(گرایش به پذیرش پیام) و عقلانی
  2. ارائه کردن پیام(دریافت حسی پیام). نکته مهم دین گریزی در این قسمت اتفاق می افتد
  3. ارزیابی اولیه پیام به وسیله مخاطب
  4. درونی سازی پیام که جزء شخصیت مخاطب می شود.
  5. کاربرد تعمیم به موقیعت های جدید( آمادگی برای کاربرد) و دریافت پیام جدید

 

قبل از اینکه وارد بحث ارزیابی تبلیغ شوم لازم است تا همین جا روانشناسی تبلیغات رو تعریف کنیم:

تبلیغ اسلامی: هرگونه فعالیت نظامند که به طور مستقیم به قصد گسترش علمی، عاطفی و رفتاری اسلام در سطح(سطوح مختلف) یا عمق صورت می پذیرد

روانشناسی تبلیغات: به کارگیری قانون مندی های روان‌شناسی در اهداف تبلیغی که در تبلیغ هم آموزش، اقناع و به عمل واداشتن مخاطب  مدنظر است.

بنابراین روانشناسی تبلیغ یعنی ترویج و اشاعه حقائق. شناساندن خوبی ها و تشویق به انجام آن/ ترسیم بدی ها و نشان دادن راه گریز و منع آن

تعریف دیگر:

روان‌شناسی تبلیغ: استفاده از راهبردهای روان‌شناختی در تبلیغات یا استفاده از اصول ارتباط در تبلیغ

ارزیابی تبلیغ:

برای ارزیابی تبلیغ لازم است مجموعه ای از عوامل رفتاری، روان‌شناختی و ارتباطی. امروزه در جهان برای ارزیابی تبلیغ از راه هایی همچون پرسشنامه، مصاحبه، تحقیق میدانی، تحلیل محتوا و … استفاده می کنند.

همراه با دشواری های زیادی است:

عدم اطلاع نیروی انسانی از فعالیت های تبلیغی و ارزیابی در رسالت تبلیغی

عدم داشتن مقیاس روشن و قطعی برای آگاهی از تبلیغات

عوامل مداخله گر به انداره کافی قابل کنترل نیستند

اما به هرحال برای ارزیابی باید موارد ذیل را در نظر بگیریم و موارد ذیل را تحلیل کنیم:

  1. منبع
  2. زمان
  3. شنوندگان
  4. موضوع
  5. ماموریت

انواع تبلیغ:

  1. کوتاه مدت: برگزاری انتخابات و رای به یک حزب میان مدت: برنامه های ۵ ساله: تولید داخلی جایگزین تولید خارجی      دراز مدت: اهداف استراتژیک مانند اهداف استعمارگران در کشورهای تحت سلطه و تغییر فرهنگ و اداب و رسوم یک کشور
  2. دولتی غیر دولتی
  3. داخلی خارجی
  4. شهری روستایی
  5. دینی غیر دینی
  6. مستقیم غیر مستقیم
  7. فردی سازمانی   استراتژیک   تاکیتیکی
  8. رودررو با واسطه
  9. ایجابی سلبی
  10. مثبت منفی
  11. سمعی بصری
  12. و…

توضح مورد اول :

تبلیغات اسلامی در هر سه قسمت: دراز مدت  بلند مدت مبتنی بر واقعیات نسل گذشته و ناظر به نسل آینده برنامه ریزی کند

کوتاه و میان مدت: اهداف و برنامه ریزی داشته باشد.

توضیح مورد ۲:

دولتی: دولت هزینه کند

غیر دولتی: مردم، گروه ها و احزاب

اگر تبلیغات دینی ، دولتی باشد هم محاسن دارد و هم آسیب

محاسن:

  1. دولت نیرو تربیت می کند
  2. دولت هزینه می کند
  3. دولت از تکنولوژی استفاده میکند
  4. از روابط دولت ها و سازمان های بین الملل استفاده می کند
  5. دین را در مقیاس جهانی و با نگاهی وسیع تر ارائه میکند
  6. گسترش ناگهانی در پی دارد

آسیب ها:

  1. تبلیغ شغل و گذراندن زندگی حساب می شود
  2. اگر دولت محبوب نباشد، مبلغ نیز محبوبیت را از دست می دهد
  3. برچسب های مبلغ اعزام شده توسط دولت، مبلغ پولی و بی سواد ، مبلغ اجباری و..

مورد ۳ داخلی و خارجی:

تبلیغ داخلی: زبان مادری، ابزار های سنتی، چهره به چهره و…

خارجی: ماهواره، اینترنت بیشترین کاربرد را دارند

ویژگی مبلغ خارجی: زبان شناس، فرهنگ شناس، نیازشناس، دارای توانمندی های خاص

چرا باید تبلیغ خارجی داشته باشیم؟

۱ مکتب ما جهانی است ۲ واقع گراست ۳ هماهنگ با فطرت، مفاهیم و ارزش های انسانی

مورد۴ شهری روستایی:

روستایی: مخاطب اندک، فضای ذهنی بسته، صمیمی و مهربان، مشکلا مشخص، تعداد باسوا و بی سواد معلوم و استتفاده از ضرب المثل ها و حکایت و داستان بیشترین استفاده را دارد

مورد ۵ تبلیغ دینی و غیر دینی:

  1. دین را موضوع بدانیم: تبلیغ اهداف و موضوعات دینی…. دین کلا می‎شود قابل عرضه
  2. دین را وصف بدانیم: تبلیغ دینی: یعنی ارکان تبلیغ، روش، مکانیزم های اجرایی، هدف گذاری، ابزارها همه و همه مورد تایید دین باشد اگر تبلیغ سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و … انجام میدهیم دارای این ویژگی‌ها بود، دینی است و الا دینی نیست

محدودیت‌های تبلیغ دینی:

  1. مبلّغ: مومن باشد، علاوه برکنترل بیرونی کنترل درونی داشته باشه که مانع از خطاهای عمدی شود
  2. موضوعات مورد نظر(سیاست، اقتصاد و …) براساس مفهیم دینی بازتعریف شود
  3. همه ابزارها، روش‌ها، هدف‌ها مودر تایید دین باشد

مورد ششم تبلغ مستقیم و غیر مستقیم:

در تبلغ مستقیم:

  1. مخاطب مطلع است
  2. مبلغ می تواند از هر روشی و هر ابزاری استفاده کند
  3. اهداف آشکار است
  4. پیام هم مرئی است و هم آشکار ( دعوت مردم به جنگ و دشمن شناسی، صحبت در حماسه آفرینی، شجاعت و لزوم آزادگی)( در اختبار قراردادن سالن به صورت پولی مستقیم و به صورت غیر نقدی و ارزان تبلیغ غیر مستقیم)

اهداف تبلیغات(بررسی محتوایی و موضوعی تبلیغ)

  1. سیاسی
  2. تجاری
  3. فرهنگی
  4. نظامی
  5. دینی( اسلامی)

تبلیغ دینی  یا اسلامی جایگاه مهمی در اسلام دارد. هدف نهائی از تشکیل حکومت اسلامی، تبلیغ و اجری احکام اسلامی و ایجاد سبک زندگی اسلامی است.

ویژگی اسلام:

  1. تنها مکتب خدامحوری
  2. شمولیت این مکتب به تمام ابعاد زندگی
  3. آخرین مکتب و کاملترین مکتب
  4. عدم تحریف در این مکتب
  5. پاسخگوی مسائل روز
  6. نگاه به مسائل دنیوی و اخروی تواما
  7. جهانی

شبهه فرق روان شناسی و دین اسلام در فرهنگ سازی چیست؟

دین یعنی فرهنگ سازی و روان‌شناسی نیز ادعای فرهنگ سازی دارد

پاسخ: دین ایجاد فرهنگ جمع برای تمام ابعاد مراحل زندگ انسان‌ها در موقعی های مکانی و زمانی مختلف می کند

در روانشناسی:

ماموریت روان‌شناسی: شناخت انسان و زوایای بعد روانی انسان است و از دستاوردهای انسانی و علمی و ارزشی خود انسان‌ها استفاده می کند. اما در دین ارزش های الهی و هجارهای اجتماعی تاکید می شود.

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط