۰۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰

همسران؛ تا بهشت همراه هم باشید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، کانون خانواده و توجه به حفظ و انسجام آن همواره یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده و در فرمایشات معظم له به خوبی به این موضوع پرداخته شده است. آنچه در ادامه می‌خوانید گلچینی از توصیه‌های رهبر مع...

همسران؛ تا بهشت همراه هم باشید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، کانون خانواده و توجه به حفظ و انسجام آن همواره یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده و در فرمایشات معظم له به خوبی به این موضوع پرداخته شده است. آنچه در ادامه می‌خوانید گلچینی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درباره تشکیل و حفظ خانواده و زندگی زناشویی است.

به لطافت گل
اسلام مرد را قوام و زن را ریحان می‌داند. این نه جسارت به زن است نه جسارت به مرد. نه نادیده گرفتن حق زن است و نه نادیده گرفتن حق مرد، بلکه درست دیدن طبیعت آنهاست. ترازوی آن‌ها هم اتفاقاً برابر است، یعنی وقتی جنس لطیف و زیبا و عامل آرامش و آرایش معنی محیط زندگی را در یک کفه می‌گذاریم و این جنس مدیریت و کارکرد و محل اعتماد و اتکا بودن و تکیه‌گاه بودن برای زن را هم در کفه دیگر ترازو می‌گذاریم، این دو کفه با هم برابر می‌شود. نه آن بر این ترجیح دارد و نه این بر آن.
۲۲/۱۲/۱۳۷۸
مراسم ازدواج، پله اول ساده‌زیستی
در همه امور زندگی‌تان سادگی را رعایت کنید. اولش هم از همین مراسم ازدواج است، از اینجا شروع می‌شود. اگر ساده برگزار کردید، قدم بعدی‌اش هم می‌شود ساده والا شما که رفتید آن مجلس کذایی مثل اعیان و اشراف‌های زمان طاغوت را درست کردید، بعد دیگر نمی‌توانید بروید در خانه کوچکی مثلاً با وسایل مختصری زندگی کنید. این جور نمی‌شود. دیگر، چون خراب شده و از دست رفته است. از اول، زندگی را بر پایه سادگی و ساده‌زیستی بگذارید تا زندگی بر خودتان، بر کسانتان و بر مردم جامعه ان‌شاءالله آسان شود.
۱۳/۶/۱۳۷۴
راه را برای زوج‌های بعدی باز کنید
متأسفانه این پرداختن به تشریفات، ازدواج، مهریه‌های گران و جهیزیه‌های سنگین و مجالس آنچنانی خیلی اخلاق‌ها را فاسد کرده است! شما دختر‌ها و پسر‌ها که عروس و داماد می‌شوید، پیشقدم شوید. بگویید ما اینجوری نمی‌خواهیم، به این زیادی نمی‌خواهیم. وقتی جامعه مشکل دارد وقتی در جامعه فقیر هست باید انسان ملاحظه کند.
۱۴/۹/۱۳۷۲
معنی همکاری زن و مرد چیست؟
مراد از همکاری، همکاری روحی است. اینکه زن ضرورت‌های مرد را درک کند، فشار اخلاقی روی او وارد نیاورد، کاری نکند که او در امر زندگی مستأصل شود و خدای نکرده به راه‌های نادرست متوسل بشود. او را به ایستادگی و مقاومت در میدان‌های زندگی تشویق و تحریص کند. اگر چنانچه کار او مستلزم این است که یک مقداری به وضع خانوادگی مثلاً رسیدگی کافی نداشته باشد، این را به رخ او نکشد. از طرف مرد هم وظیفه است که ضرورت‌های زن را درک کند، احساسات او را بفهمد و نسبت به حال او غافل نباشد.
۱۰/۲/۱۳۷۵
بروید با هم بسازید
از هر چیزی که محیط خانواده را متشنج و دچار افسردگی و هیجان‌های بی‌مورد می‌کند، اجتناب کنید. هم زن و هم مرد بنا را بر سازش و همزیستی و همراهی بگذارند. آنچه در خانواده خیرات وجود دارد، مال زن و شوهر است و در نهایت مال فرزندان است، مال یک طرف نیست. اگر خدای ناکرده در محیط خانواده بی‌محبتی، عدم اطمینان و صمیمیت باشد، رنج مال هر دو طرف است.
۶/۹/۱۳۷۶
دل آرامش باشید
زن مسلمان باید در محیط خانه، دل‌آرام شوهر و فرزندانش باشد؛ مایه آرامش زندگی و آسایش محیط خانواده باشد. در دامن پرمهر، پرعطوفت و با سخنان پرنکته و مهرآمیزش، فرزندان سالمی را از لحاظ روانی تربیت کند؛ انسان‌های بی‌عقده، انسان‌های خوش‌روحیه، انسان‌های سالم از لحاظ روحی و اعصاب، در دامان او پرورش پیدا کنند و مردان و زنان و شخصیت‌های جامعه را به‌وجود آورد.
۲۵/۹/۱۳۷۱
ساده باشید و تنگ‌نظر نباشید
اول زندگی را ساده بردارید، هر چه می‌توانید در این جهت سعی کنید. البته، اعتقاد نداریم که افراد باید بر عیال خودشان، بر نزدیکان خودشان سختگیری‌های تنگ‌نظرانه بکنند. این عقیده را نداریم،، اما عقیده داریم که همه از روی عقیده، ایمان، عشق و دل خودشان به یک حدی قانع باشند.
۱۲/۹/۱۳۷۷
حق زورگویی ندارید
در اسلام به مرد اجازه داده نشده است که به زن زور بگوید و امری را بر او تحمیل کند. برای مرد در خانواده، حقوق محدودی قرار داده شده است که از روی کمال مصلحت و حکمت است. این حقوق، برای هر کس گفته و تشریح شود، مورد تصدیق قرار خواهد گرفت. همچنین، برای زن نیز در خانواده، حقوقی معین شده است که آن هم از روی مصلحت است.
۲۸/۶/۱۳۸۵
چنین چیزی در اسلام وجود ندارد…
بعضی از مردان خیال می‌کنند که زن وظیفه دارد همه کار‌های مربوط به آن‌ها را انجام دهد. البته در محیط خانواده، زن و مردی که به هم علاقه دارند، با کمال میل و شوق، کار‌ها و خدمات یکدیگر را انجام می‌دهند، اما انجام دادن از روی میل، غیر از این است که کسی احساس کند یا اینطور عمل کند که گویا وظیفه زن است که باید مثل یک مستخدم، خدمت مرد را به آن شکل انجام دهد. چنین چیزی در اسلام وجود ندارد.
۲۰/۱۲/۱۳۷۵
از سر و وضع‌تان غافل نشوید!
در کتاب «نکاح» بحث است که مرد و زن باید به خودشان برسند. این، نشان‌دهنده آن است که سر و وضع مرتب، لباس خوب و گرایش به زیبایی، امر مطلوبی در شرع اسلام است؛ منتها آن چیزی که بد و مضر است، آن است که این وسیله‌ای برای فتنه و فساد و تبرج شود. همانطور که گفتم، ضررهایش تا خانواده و نسل بعد هم می‌رسد.
۷/۲/۱۳۷۷
آتشی که هیزم آن مردم هستند
گاهی بعضی از مسئولان را دیدیم آنچنان غرق در کار می‌شوند که یادشان می‌رود از وجود همسرانشان و فرزندانشان؛ و این ضایعاتی را درست می‌کند. یعنی اینجور نیست که ما پای تعارف باشد بگوییم: آقا! خواهش می‌کنیم بیشتر شما به خودتان برسید، شما هم بگویید نه، اشکال ندارد. اینجوری نیست.

این یک تکلیفی است که انسان بای همسرش، فرزندانش، خانواده اش و کانون خانوادگی را حفاظت بکند. «یَا أَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُ‌ها النَّاسُ وَالْحِجَارَه» [ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگ‌ها هستند نگه دارید]؛ خودتان و اهلتان راحفظ کنید.
۱۸/۰۶/۱۳۸۸
با هم، تا بهشت
قرآن می‌فرماید: «قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقود‌ها الناس و الحجاره»؛ هم خودتان را حفظ کنید، هم اهل‌تان را. این خطاب به مرد‌ها و زن‌ها، هر دو، است. اهل هر انسانی عبارت است از خانواده و نزدیکان او. زن شما، اهل شما مرد‌ها و مرد شما، اهل شما زن‌هاست. هم خودتان را از غلتیدن در آتش حفظ کنید، هم اهل‌تان را حفظ کنید.

علاوه بر این، حفظ عناصر اصلی داخل کانون خانواده، به حفظ خود انسان هم کمک می‌کند. همسران؛ زن‌ها، مرد‌ها را و مردها، زن‌ها را می‌توانند از لبه پرتگاه دوزخ نجات دهند و به بهشت بکشانند.
۲۵/۵/۱۳۸۳

مطالب مرتبط