به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، طرح رتبهبندی معلمان از سال ۱۳۹۰ توسط آموزش و پرورش تدوین شد. رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان در نظر گرفته شده است و اهداف مختلفی را دنبال می کند.
بر اساس این لایحه در طرح رتبه بندی معلمان آن ها را در چهار گروه طبقه بندی کرده و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین میشود. در رتبه بندی معلمان با توجه به بودجه ی موجود مبلغ حقوق معلمان افزایش پیدا می کند. اخرین اخبار مربوط به طرح رتبه بندی معلمان را در اندیشه معاصر بخوانید.
رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی درباره رتبهبندی معلمان اظهار کرد: در ابتدا اعلام شد رتبهبندی برای تمام معلمان ذیحق اجرا میشود و ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای اولیه آن تخصیص یافت، وقتی قانون رتبهبندی را اجرا کردیم در انتهای سال گذشته با چالش مواجه شدیم.
وی افزود: رئیس جمهوری دستور داد ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بودجه رتبهبندی اضافه شود و این قانون با ۴۳ هزار میلیارد تومان اجرا شد. همچنین اعتراضات معلمان به رتبهبندی بررسی شد و این هفته مرحله دوم اجرای رتبهبندی برای اعمال اعتراض معلمانی که اعتراض آنها وارد بود، اجرا میشود.
صحرایی درباره معلمان فاقد رتبه گفت: اگر فردی با ۲۰ سال سابقه معلمی رتبه ندارد ممکن است به این دلیل باشد که فرد فرآیند رتبهبندی را کامل نکرده یا اینکه تقاضای رتبهبندی نکرده است، برای افرادی که رتبه ندارند تصمیماتی اتخاذ کردیم و براین اساس آنها به رتبه یک، دو، سه، چهار و پنج رتبهبندی میشوند و احکام افراد از این هفته اجرایی میشود و فرآیند اعمال رتبهها شروع شده است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره تاکیدش بر عدم اعطای مجوز به مدارس غیردولتی در دوره ابتدایی گفت: در توسعه مدارس غیردولتی انقباضی عمل میکنم و البته سطح کیفی این مدارس را باید ارتقا داد؛ هماکنون بسیاری از مدارس غیردولتی فضای آپارتمان یا خانه را تبدیل به مدرسه کردهاند. تا میتوانیم نباید به مدرسه غیردولتی در دوره ابتدایی مجوز دهیم چراکه نمیتوانیم دانشآموزان دبستانی را به دست افراد دیگری غیر از خودمان بسپاریم و براین اساس به دبستانهای غیردولتی سختگیرانهتر مجوز خواهیم داد.
صحرایی ادامه داد: در دوره مدیریت بنده بیش از هزار مدرسه غیردولتی تعلیق شده یا تذکر جدی داشتند البته باید قدردان ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی باشیم که بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دانش آموز را پذیرش کردهاند.
وی درباره تقویت مدارس دولتی گفت: معلمان توانمند تمایل به تدریس در مدارس خاص دارند اما برای سال تحصیلی جدید اعلام کردیم که معلمان باید ۱۲ ساعت در مدارس خاص و ۱۲ ساعت در مدارس عادی تدریس کنند. معاون اول رئیس جمهور برای تدوین بسته تقویت مدارس دولتی، اعلام کردند که اگر لازم باشد لایحهای در این زمینه تنظیم شود که در حال بررسی آن هستیم.
دور جدید رتبه بندی معلمان آغاز شد
کلام الله صفرى مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل هدف رتبه بندی افزایش حقوق نبوده بلکه معلمان در سایه رتبه بندی کیفیت آموزشی و مهارتی خود را ارتقا داده و با دست یافتن به شایستگیهای حرفهای معلمی سعی میکنند وظیفه خطیر خود را انجام دهند.
وی رسیدگی به اعتراضات و اعلام نتایج نهایی رتبه بندی معلمان را تا چند روز آینده یادآور شد و بیان کرد: معلمان به رتبهای که مستحق آن هستند، خواهند رسید و هیچ دغدغهای در این زمینه نخواهند داشت.صفری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: همکاران ما با رسیدگی به اعتراضها و صحت سنجی دقیق مدارس و مستندات سعی کردند تا به درخواستها و مطالبات فرهنگیان پاسخگو باشند و وزیر آموزش و پرورش تلاش میکند تا در آستانه بازگشایی مدارس معوقات و مطالبات معلمان در ابعاد مختلف پرداخت شود.
رییس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش گفت:دسته بندی اعتراضات معلمان متفاوت است، به طوری که بعضی از همکاران نسبت به رتبه خود و بعضی هم نسبت به نحوه رسیدگی اعتراض دارند. بازنگری و رسیدگی به اعتراضات از امروز آغاز میشود و مدت زمان آن بستگی به نوع اعتراض صورت گرفته دارد.
ماجرای اعتبار رتبهبندی معلمان و صدور احکام
در این قانون رتبههای آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم پیشبینی شده است؛ هر معلم برای کسب رتبه آموزشیار معلم باید ۴۶۰ امتیاز، مربی معلم ۵۳۰ امتیاز، استادیار معلم ۶۰۰ امتیاز، دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز و استاد معلم ۹۰۰ امتیاز کسب کند.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار فارس میگوید: هدف اصلی رتبهبندی، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، ارتقای شایستگیهای معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت است یعنی اگر رتبهبندی این سه را انجام ندهد، ماهیت خود را از دست خواهد داد و البته اصلاح نظام پرداخت هم چهارمین بند آن است که باید انجام شود و در حال حاضر به بند چهارم آن پرداخته میشود.
وی ادامه میدهد: اعتبار رتبهبندی معلمان ۳۸ هزار میلیارد تومان است. رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که اول باید همه احکام را صادر کنیم تا رقم نهایی از این ۳۸ هزار میلیارد تومان بالاتر نرود و بعد پرداختها را آغاز کنیم. ممکن است اینگونه باشد یک تعدادی از معلمان، رتبههای بالاتر بگیرند اما رقم ریالی ما در سال جاری نرسد یعنب رتبه افراد را اعلام میکنیم اما چون قانونگذار سقف تعیین کرده است، نتوانیم امسال پرداخت کامل داشته باشیم.
بنا بر گفته صادق ستاریفرد سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، قریب به ۸۰ درصد از مشمولان، مزایای رتبه آموزشیار معلم و حدود ۹۰ درصد از فرهنگیان، مزایای ترمیم حقوق را دریافت کردهاند.
اعتبار رتبهبندی معلمان و صدور احکام
ستاریفرد میگوید: برای معلمان مشمول احکام آموزشیار معلم صادر شده است که مزایای آن، ۴۵ درصد مجموع حق شغل، حق شاغل و فوقالعاده شغل است که از از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعمال شده اسد اما وجوه و معوقات در آبان امسال از اول فروردین ۱۴۰۱ به مدت ۸ ماه پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه طبق قانون استخدام کشوری و قانون مدیریت خدمات کشوری، برای همکاران تابع صندوق بازنشستگی کشوری، مقرری ماه اول (افزایش حقوق نسبت به ماه قبل) از ترمیم حقوق و رتبهبندی کسر شده است و البته مقرری ماه اول در زمان واریز معوقات ۱۴۰۰ دیگر کسر نخواهد شد، ادامه میدهد: برای جاماندگان یعنی ۲۰ درصد باقی مانده مشمولان رتبهبندی از جمله منتقلشدگان درون دستگاهی و بازنشستگان و ۱۰ درصد باقی مانده ترمیم حقوق، احکام صادر و همزمان با حقوق آذرماه به همراه معوقات پرداخت میشود؛ جای نگرانی نیست قطعا در پرداختی بعدی همه مشمولان لحاظ خواهند شد.
وی با بیان اینکه درصدد هستیم با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، معوقات ۱۴۰۰ نیز پرداخت شود، اضافه میکند: با توجه به اینکه در چندماه گذشته علی الحسابی به میزان تقریبا ۵۰ درصد از معادل ریالی رتبه آموزشیار معلم برای مدت ۹ ماه (۶ ماهه سال ۱۴۰۰ و ۳ ماه ۱۴۰۱) واریز شده است، در فیش حقوقی این کسور تحت عنوان برگشت جبرانی منظور شده است
رتبهبندی معلمان به پایان سال نمیخورد
اعتبار رتبه بندی معلمان ۳۸ همت(۳۸ هزار میلیارد تومان) است. آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که اول باید همه را احکام بزنیم تا رقم نهایی از این ۳۸ همت بالاتر نرود و بعد پرداختها را آغاز کنیم. ممکن است اینگونه باشد که یک تعدادی از معلمان رتبههای بالاتر بگیرند اما رقم ریالی ما در سال جاری نرسد، یعنی رتبهاش را اعلام میکنیم اما چون قانونگذار سقف تعیین کرده است، نتوانیم امسال پرداخت کامل داشته باشیم.
یعنی مابهالتفاوت پرداخت نشده، دیون معلمان میشود؟
هنوز تصمیمی گرفته نشده چون اعلام شده است که در سقف تعیین شده باید پرداختها صورت گیرد. حالا نمیدانم دیون میشود یا نمیشود. ولی برای سال آینده باید بر اساس رتبهای که معلمان استحقاقش را دارند، دریافتی داشته باشند و حقوق و مزایا پرداخت شود.
در آییننامه رتبهبندی معلمان آمده است رتبه یکبار صادر شد و ۵ سال بعد میتوانید حکم جدید را صادر کنید. مصوبهای را گرفتیم که بتوانیم علیالحساب به همکارانمان پرداخت کنیم تا یکی، دو ماه آینده که رتبه برای آنها صادر میشود. انشاءالله رتبهبندی معلمان به پایان سال نمیخورد. سامانه هم مشکلی ندارد اما در هر صورت باید به اولش یعنی کیفیت فرایند آموزش و پرورش، ارتقای شایستگی معلمان و رقابت تعلیم و تربیت برسیم.
تکلیف معلمان مهرآفرین چه میشود؟
برای معلمان طرح مهرآفرین از قبل هم برنامهریزیها را انجام داده بودیم و علیالحساب هم به آنها پرداخت کرده بودیم. از اول مهرماه برای مهرآفرینان پرداختها انجام میشود و آزمون هم ندارند.
صادق ستاری فرد، سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در نامهای رسمی، جزئیات افزایش کارکنان آموزش و پرورش را اعلام کرده است.
تکلیف معلمان مهرآفرین چه میشود؟
جزئیات ترمیم حقوق کارکنان آموزش و پرورش اعلام شد.
حقوق شاغلان دولت از ماه جاری افزایش مییابد؛ این افزایش براساس یک لایحه دولت است که در مجلس و شورای نگهبان به تصویب رسیده و از این ماه اجرایی میشود؛ شاغلان دولت مابهالتفاوت مهرماه را نیز دریافت خواهند کرد.
صادق ستاری فرد، سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در نامهای رسمی، جزئیات افزایش کارکنان آموزش و پرورش را اعلام کرده است.
در این نامه آمده است: به موجب بند ۱ قانون مذکور ۳۰۰۰ امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری با عنوان «ترمیم حقوق» به صورت ثابت در احکام کارگزینی آنان درج میشود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی میباشد. کمک هزینه عائلهمندی و اولاد تمامی گروههای مختلف حقوقبگیر به ترتیب پنجاه درصد (۵۰%) و صددرصد (۱۰۰%) افزایش مییابد. افزایشهای فوقالذکر از مابهالتفاوت جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، موضوع بند ۵ مصوبه شماره ۲۱۴۸۷/ت۵۹۸۲۶هـ مورخ ۱۵/۲/۱۴۰۱ هیأت محترم وزیران، منضم به بخشنامه شماره ۱۱/۷۱۰ مورخ ۲۲/۲/۱۴۰۱ (۵۶.۰۰۰.۰۰۰) ریال) کسر نمیشود.
در ادامه این نامه میخوانیم: امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون، به کارگیری میشوند، نیز اعمال میگردد. بر اساس بند ۹ قانون مذکور کلیه معلمان طرح مهرآفرین تحت شمول قانون رتبه بندی معلمان مصوب ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ بدون برگزاری آزمون مجدد قرار میگیرند. افزایشهای مذکور، علاوه بر افزایشهای حقوق و دستمزد ناشی از تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، از تاریخ ۰۱/۰۷/۱۴۰۱ اعمال میشود. به استناد تبصره بند (۱) قانون، علاوه بر افزایشهای ذکر شده در بند (۱)، حداکثر پانزده درصد (۱۵%) به عنوان «فوقالعاده جهش علمی بر مبنای عملکرد» به حقوق و مزایای مستمر اعضای هیأت علمی غیربالینی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاههای اجرایی اضافه میشود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با استفاده از قانونی که اخیرا تصویب شد، مبالغ مربوط به معلمان مهرآفرین پرداخت و در دو ماه آینده رتبههای همه فرهنگیان تعیین خواهد شد.
کیومرث سرمدیواله اظهار کرد: فرایند تعلیم و تربیت را فرایندی چندبعدی میدانم که عناصر و منابع انسانی موثر در آن فقط به معلمان خلاصه نشده و از مدیر و معاونین مدارس تا حتی نیروی خدماتی مدرسه و حتما کادر اداری و ستادی در آموزش، دستیاران معلم محسوب میشوند.
پایان/*
اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.
برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.
برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.