۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸

سیاسی

تاریخ انتخاب رییس جمهور | وظایف رییس جمهور

پس از موافقت شورای نگهبان با یکی از تاریخ‌های پیشنهادی وزارت کشور، تصمیم بر این شد که این انتخابات همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند برپا شود.

تاریخ انتخاب رییس جمهور | وظایف رییس جمهور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، انتخاب رییس جمهور ایران هر چهار سال یکبار توسط اکثریت آرا که از جانب مردم میباشد انتخاب میشود. در ایران رئیس جمهور، یعد از رهبری دومین فرد کشور است و برای همین مردم باید نهایت دفت خود را به خرج دهند. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و برای مشاهده این خبر اندیشه معاصر را دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان گذارید.

رئیس جمهور آینده جوان است یا…

بر اساس اسامی که به عنوان کاندیداهای احتمالی مطرح هستند، ۱۲ درصد کاندیداها بین ۴۰ تا ۵۰ سال سن دارند، ۵۹ درصد بین ۶۰ تا ۷۰ سال سن دارند و ۱۷ درصد هم بین ۷۰ تا ۸۰ درصد سن دارند. از آنجایی که پیش بینی می شود رقابت انتخاباتی میان اشخاصی چون علی لاریجانی، محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی و ابراهیم رئیسی بیشتر باشد بعید نیست دوباره یک رئیس جمهور با سن بالاتر از ۶۰ سال روی کار بیاید.

سن رییس جمهور

پس از موافقت شورای نگهبان با یکی از تاریخ‌های پیشنهادی وزارت کشور، تصمیم بر این شد که این انتخابات همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند برپا شود.

جانشینی

در صورت استعفاء یا برکناری یا مرگ رئیس‌جمهور، مطابق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، «معاون اول رئیس‌جمهور اختیارات و مسئولیت‌های وی را تا پایان دوره برعهده می‌گیرد. در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد، مقام رهبری فرد دیگری را با همان اختیارات به‌جای او منصوب می‌کند.

فرایند کسب مقام رییس جمهور ایران

احراز صلاحیت توسط شورای نگهبان قانون اساسی ایران
برگزیدگی در انتخابات توسط حداقل نصف کل آرا به اضافه یک رای از آرای ماخوذه
تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران
تحلیف رئیس‌جمهوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

وظایف و اختیارات در قانون اساسی

به دلیل اینکه قانون اساسی ایران از روی قانون اساسی فرانسه نوشته شده‌است، رئیس‌جمهور ایران از نظر اختیار به نخست‌وزیر فرانسه شبیه و قابل قیاس است.

اصل ۱۲۷:رئیس‌جمهور می‌تواند در موارد خاص، بر حسب ضرورت با تصویب هیئت وزیران نماینده، یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین نماید. در این موارد تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رئیس‌جمهور و هیئت وزیران خواهد بود.
اصل ۱۲۳: رئیس‌جمهور موظف است مصوبات مجلس یا نتیجه همه‌پرسی را پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به وی امضا کند و برای اجرا در اختیار مسئولان بگذارد.
اصل ۱۲۵امضای عهدنامه‌ها، مقاوله نامه‌ها، موافقت نامه‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولتها و همچنین امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور یا نماینده قانونی او است.
اصل ۱۲۶:رئیس‌جمهور مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیماً بر عهده دارد و می‌تواند اداره آنها را به عهده دیگری بگذارد.
اصل ۱۲۸:سفیران به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب رئیس‌جمهور تعیین می‌شوند. رئیس‌جمهور استوارنامه سفیران را امضا می‌کند و استوارنامه سفیران کشورهای دیگر را می‌پذیرد.
اصل ۱۲۹:اعطای نشانهای دولتی با رئیس‌جمهور است.
اصل ۱۳۰:رئیس‌جمهور استعفای خود را به رهبر تقدیم می‌کند و تا زمانی که استعفای او پذیرفته نشده‌است به انجام وظایف خود ادامه می‌دهد.
اصل ۱۳۶:رئیس‌جمهور می‌تواند وزرا را عزل کند و در این صورت باید برای وزیر یا وزیران جدید از مجلس رای اعتماد بگیرد، و در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت نیمی از هیئت وزیران تغییر نماید باید مجدداً از مجلس شورای اسلامی برای هیئت وزیران تقاضای رای اعتماد کند.

تراز رییس‌جمهور با دیگر مسئولان در ایران

طبق قانون اساسی ایران رییس‌ جمهور پس از رهبری شخص دوم کشور و مسئول اجرای قانون اساسی در کشور است مفهوم دیگر این اصل اینست که هیچ مسئول دیگری در کشور بجز رهبری در حد رئیس‌جمهوری یا بالاتر از او نیست؛ بنابراین تصور اینکه رؤسای دو قوهٔ دیگر با رئیس‌جمهوری برابرند اشتباه است، چراکه رئیس‌جمهوری به عنوان رئیس قوهٔ مجریه در سطح رؤسای قواست؛ اما مسئولیت او علاوه بر ریاست قوه مجریه، ریاست جمهوری و شخصیت دوم کشور به‌موجب اصل یادشده‌است  هر چند که تفکیک قوا در این نظام برای جلوگیری از تمرکز قدرت و یکه‌تازی و استبداد فردی در نظر گرفته شده‌است؛ اما «مسئولیت اجرای قانون اساسی» بر اساس اصل یکصد و سیزدهم به رئیس‌جمهوری واگذار شده‌است که ارتباطی به قوه مجریه ندارد که عده‌ای بخواهند آن را به بهانه تفکیک قوا مخدوش نمایند.مراحل انتخاب مسئولیت رؤسای قوا نیز متفاوت است چه رئیس مجلس شورای اسلامی منتخب مردم یک شهر و منصوب نمایندگان مجلس و رئیس قوهٔ قضائیه منصوب رهبری است اما رئیس‌جمهوری منتخب ملت و منصوب رهبری است

سعید جلیلی مقابل رئیسی می ایستد؟

این روزها نام سعید جلیلی هم کم شنیده نمی شود، یکبار در قالب یار کمکی دولت رئیسی و روزی دیگر در قامت یک کاندیدای انتخاب رییس جمهور . او که علی رغم شکست در انتخابات ۹۲، بار دیگر با بخت آزمایی در انتخابات ۱۴۰۰، امیدوار بود که چرخه انتقال دولت از «اصلاحات به احمدی‌نژاد» را در قالب انتقال دولت از «روحانی به جلیلی» تکرار کند، صحنه رقابت را به هم طیف اصولگرای خود یعنی ابراهیم رئیسی واگذار کرد.

او در این مدت تلاش کرده که نفوذی در دولت برای خود دست و پا کند و البته خبرها نیز حکایت از اثرگذاری پنهانی او بر برخی از وزرا و معاونان دولت دارد.

گفته می شود پایداری ها تلاش دارند جلیلی که همچنان منتقد سرسخت برجام است را به شورای عالی امنیت ملی بفرستند تا نفوذ او بر مذاکرات را بیشتر کنند. برخی نیز معتقدند جلیلی همچنان رویای ریاست جمهوری دارد و با توجه به عدم بکارگیری اش در دولت بعید نیست خود را باردیگر رقیب رئیسی در انتخابات کند.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط