۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶

سیاسی

تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا | سه شنبه بزرگ چیست

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در ماه نوامبر برگزار می‌شود؛ در آستانه این انتخابات، «سه‌شنبه بزرگ» به یکی از روزهای تعیین‌کننده در این کشور بدل شده است.

تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا | سه شنبه بزرگ چیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هر چهار سال یکبار برگزار میشود و رییس جمهور با اکثر آرای مردم پیروز میدان میشود و وارد دولت میشود که اولین انتخابات در سال ۱۸۴۵ برگزار شد. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر اندیشه معاصر را دنبال کنید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه افرادی هستند؟

هر فردی که شهروند امریکا باشد با سن بالای ۳۵ سال می‌تواند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. آنان می‌توانند به عنوان نامزد حزب جمهوری خواه یا دموکرات مشروط بر این که عضو آن حزب باشند یا به عنوان یک نامزد مستقل در رقابت انتخاباتی شرکت کنند. در واقع، صد‌ها نفر اغلب به عنوان نامزد ثبت نام می‌کنند، اما این وضعیت مدت زمان زیادی دوام نمی‌آورد چرا که ثبت نام در برگه‌های رای یک حزب سیاسی خاص برای آن‌ها بسیار سخت‌تر است و این به دلیل قوانین پیچیده درون حزبی است که می‌تواند شامل الزام یک نامزد به پایبندی به برنامه‌های حزب یا شرکت در رویداد‌های تحت حمایت حزب باشد. علاوه بر آن، باقی ماندن در یک کارزار انتخاباتی طولانی مدت و قدرتمند ریاست جمهوری با تبلیغات فراوان بسیار پرهزینه است.

تا چه اندازه برای تبلیغات هزینه می‌شود؟

پروفسور “بنجامین ریلی” کارشناس ارشد مرکز مطالعات ایالات متحده در دانشگاه سیدنی می‌گوید: “اگر می‌خواهید برای ریاست جمهوری نامزد شوید باید به اصطلاح جیب‌های عمیقی داشته باشید در نتیجه، یا باید مولتی میلیونری خودساخته باشد و یا کمک کنندگان مالی بزرگی داشته باشید و اگر از ترکیبی از هر دو ویژگی برخوردار باشید وضعیت به مراتب بهتری خواهید داشت. در غیر این صورت قید نامزد شدن برای شرکت در رقابت انتخاباتی را بزنید، زیرا ناممکن است”.

داده‌های کمیسیون انتخابات فدرال ایالات متحده نشان می‌دهد که بایدن بیش‌ترین پول را در مقایسه با سایر نامزد‌های انتخاباتی جمع آوری کرده است (تقریبا ۹۰ میلیون دلار تا پایان ژانویه) و ترامپ با جمع آوری تقریبا ۸۰ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد. نیکی هیلی تنها نامزد جمهوری خواه دیگر برای مقابله با ترامپ ۳۶ میلیون دلار جمع آوری کرده است.

رابرت اف کندی جونیور که به عنوان یک نامزد مستقل در حال رقابت است ۲۲ میلیون دلار کمک مالی جمع آوری کرده است. ریلی می‌گوید منشاء آن پول به شما می‌گوید که چه نامزدی احتمالا برنده است. او می‌افزاید: “در اغلب موارد این پول بزرگ، شرکتی و جدی است که در مقایسه با کمک‌های اهدایی کوچک‌تر تفاوت ایجاد می‌کند و حرکت پول در سیاست آمریکا به شما می‌گوید که همه چیز به چه سمتی پیش می‌رود، زیرا پول کلان مایل است از یک نامزد برنده حمایت کند. بنابراین، وقتی بنظر می‌رسید که ران دیسانتیس در حال لغزش است مردم به آن چه اهداکنندگان مالی انجام می‌دادند نگاه می‌کردند. اکنون، با توجه به اینکه نیکی هیلی به نظر می‌رسد می‌تواند در رقابت برای به چالش کشیدن ترامپ باقی بماند تمرکز زیادی روی میزان پولی است که او جمع‌آوری کرده است”.

در پایان سال گذشته ۱۵ نامزد حضور داشتند نه نامزد جمهوری خواه، چهار نامزد دموکرات و دو نامزد مستقل. اکنون تنها هفت نفر و تنها دو نامزد در رقابت برای نامزدی جمهوری خواهان باقی مانده اند ترامپ رئیس جمهور سابق و نیکی هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی و نماینده اسبق امریکا در سازمان ملل متحد. سایر نامزد‌ها پس از آن که مشخص شد امید چندانی به پیشرفت ندارند از رقابت کناره گیری کرده و بسیاری از آنان از ترامپ حمایت کردند.

انتخابات آمریکا

نامزد‌های ریاست جمهوری ایالات متحده

جو بایدن، ۸۱ ساله

علیرغم آن که بایدن مسن‌ترین نامزد محسوب می‌شود و در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات امتیاز قوی‌ای را کسب نکرده، اما بزرگترین فرصت برای شکست دادن ترامپ است.
دین فیلیپس، ۵۴ ساله

فیلیپس یک بازرگان ثروتمند و نماینده کنگره از مینه سوتا است. او پیش از این از بایدن حمایت کرده بود، اما در ۵۴ سالگی خود را به عنوان گزینه‌ای بسیار جوان‌تر و پرشور برای رقابت به جای بایدن ۸۱ ساله قلمداد می‌کند. فیلیپس وارث یکی از بزرگترین امپراتوری‌های مشروبات الکلی در امریکاست و تا سال ۲۰۱۲ میلادی مدیرعامل شرکت تقطیر و مشروب سازی فیلیپس بود. او مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی خود را از دانشگاه مینه سوتا دریافت کرده است. شعار کارزار انتخاباتی او این عبارت بوده است:” دوباره آمریکا را مقرون به صرفه کنید. ”

دونالد ترامپ، ۷۷ ساله

ترامپ، یک شخصیت رسانه‌ای میلیاردر و فعال در حوزه املاک و مستغلات و رئیس جمهور پیشین قصد دارد به دومین فرد در تاریخ امریکا تبدیل شود که دو دوره غیر متوالی رئیس جمهور می‌شود. این در حالیست که او دوبار توسط مجلس نمایندگان ایالات متحده استیضاح شده و با ۹۱ اتهام کیفری از جمله تلاش برای لغو نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ میلادی مواجه شده است. ترامپ در نیویورک متولد شد و در رشته اقتصاد در دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرده است.

نیکی هیلی، ۵۱ ساله

هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی و سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد در دولت ترامپ است. هیلی تبار هندی دارد و خانواده سیک اش از مهاجران به امریکا بودند. او در کارولینای جنوبی بزرگ شد و در رشته حسابداری تحصیل کرده است. او در زمانی که نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد بود از خروج امریکا از توافق نامه اقلیمی پاریس حمایت کرد. او هم چنین دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده ۲۰۱۶ را محکوم کرد. او با انتقاد از ترامپ و بایدن به دلیل مسن بودن گفته که اکنون “زمان ورود نسل جدید” به سیاست امریکا و کسب مقام ریاست جمهوری فرارسیده است.

رابرت اف کندی جونیور، ۶۹ ساله

او فرزند رابرت اف کندی سناتور امریکایی است که در سال ۱۹۶۸ میلادی در جریان کارزار انتخاباتی کشته شد. او پس از به چالش کشیدن بایدن برای نامزدی حزب دموکرات اکنون به عنوان نامزد مستقل در رقابت‌ها حضور دارد. او وکیلی در حوزه محیط زیست و فعال برجسته ضد واکسن است که در مقطعی به دلیل انتشار اطلاعات غلط در مورد واکسن‌های کووید – ۱۹ از فعالیت در فضای اینستاگرام منع شد. کندی جونیور در رشته تاریخ و ادبیات آمریکا در دانشگاه هاروارد تحصیل کرد و بعدا مدرک حقوق را از دانشگاه ویرجینیا دریافت نمود.

جیل استاین، ۷۳ ساله

استاین پزشک، فعال محیط زیست و بهداشت و نامزد ریاست جمهوری برای حزب سبز است. این سومین باری است که او برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شود. او پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ میلادی نیز نامزد انتخابات شده بود. استاین متولد شیکاگو فارغ التحصیل از دانشکده پزشکی هاروارد است و به مدت ۲۵ سال به عنوان پزشک داخلی کار کرد. او کارزاری را تحت عنوان “حقوق اقتصادی” راه اندازی کرده که شامل حق تضمین شده برای اشتغال، مراقبت‌های بهداشتی، مسکن و آموزش است. او نسبت به جنگ اسرائیل علیه غزه موضعی به شدت انتقادی داشته و از حق سقط جنین دفاع کرده و باور دارد که باید به تغییرات آب و هوایی توجه داشت و برای مقابله با آن اقداماتی را انجام داد.

کُرنل وست، ۷۰ ساله

وست یک فیلسوف، محقق و فعال سیاسی آمریکایی آفریقایی تبار است که پیش‌تر به عنوان استاد در پرینستون و ییل کار می‌کرد. وست در اوکلاهما متولد شد، اما در ساکرامنتو در کالیفرنیا بزرگ شد. او در ابتدا قصد داشت به عنوان نامزد حزب سبز در انتخابات شرکت کند، اما در نهایت تصمیم گرفت به عنوان نامزد مستقل حضور یابد. وست که یک سوسیالیست مسیحی است منتقد صریح باراک اوباما بوده و می‌گوید قصد دارد برای پایان دادن به فقر و تضمین دسترسی شهروندان امریکایی به مسکن، مراقبت‌های بهداشتی و بهبود دستمزد‌ها کار‌هایی را انجام دهد.

اکنون برای نامزدی حزب دموکرات فقط دو نامزد حضور دارند و بایدن در مقابل دین فیلیپس به رقابت می‌پردازد.

از سه‌شنبه بزرگ چه می‌دانیم؟

این همان روزی است که اکثر ایالت‌های آمریکا انتخابات مقدماتی برگزار می‌کنند. نامزدها در انتخابات مقدماتی در ایالت‌های آلاباما، آلاسکا، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مِین، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، تنسی، تگزاس، یوتا، ورمونت، ویرجینیا و همچنین ساموآی آمریکایی که یکی از مناطق خودگردان آمریکا محسوب می‌شود، با یکدیگر رقابت می‌کنند.انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در تمام این ۱۵ ایالت برگزار خواهد شد و دموکرات‌ها نیز در تمام این ایالت‌ها به جز آلاسکا شرکت خواهند کرد.

سه‌شنبه بزرگ برای ترامپ چه در چنته دارد؟

نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه با برتری قابل توجه دورقمی در نظرسنجی‌ها، امیدوار است تا آخرین رقیبش یعنی نیکی هیلی را از گردونه حذف کند. سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد، به‌رغم ۶ شکست متوالی در ۶ ایالت مقابل ترامپ، همچنان از رقابت کنار نرفته است.

و اما بایدن؛ پیرمرد حواس پرتِ ساکن کاخ سفید

رییس جمهور دموکرات آمریکا تقریبا کسب نامزدی این حزب را در انتخابات ماه نوامبر برای خود قطعی می‌داند. البته ستاد انتخاباتی بایدن در انتخابات مقدماتی میشیگان در ۲۷ فوریه، زخم کاری خورد. در این انتخابات ۱۳ درصد رای‌دهندگان به نشانه اعتراض به سیاست‌های بایدن در قبال رژیم صهیونیستی و طرفداری از این رژیم در جنگ غزه، گزینه «غیرمتعهد» را انتخاب کردند.

سایر رقابت‌های تاثیرگذار و سرنوشت‌ساز

انتخابات عمومی کارولینای جنوبی نیز در سه‌شنبه بزرگ صحنه نبرد هیجان‌انگیزی است. ترامپ در سال ۲۰۲۰ در این ایالت بایدن را با تنها اندکی بیش از یک واحد درصد، شکست داده بود. همچنین پس از حکم دیوان عالی آمریکا و لغو حکم دادگاه کلرادو که به حذف نام ترامپ از برگه‌های انتخابات درون‌حزبی این ایالت رای داده بود، حالا صلاحیت رییس جمهور سابق آمریکا برای شرکت در تمام رقابت‌های درون‌حزبی تایید شده؛ مساله‌ای که حساسیت انتخابات مقدماتی در سه‌شنبه بزرگ و همچنین انتخابات نهایی در نوامبر ۲۰۲۴ آمریکا را دوچندان کرده است.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط