۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹

تاثیر ماه بر سلامت، عجایب طبیعی جهان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، وقتی صحبت از ماه به میان می‌آید شاید یک تصویر ماه چهارده زیبا در ذهن تان تداعی شود. و همه به جز زمان کامل شدن ماه که تقریبا هر ۲۹ روز اتفاق می‌افتد به چیز دیگری فکر نکنند. با این حال، شاید بسیاری ...

تاثیر ماه بر سلامت، عجایب طبیعی جهان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، وقتی صحبت از ماه به میان می‌آید شاید یک تصویر ماه چهارده زیبا در ذهن تان تداعی شود. و همه به جز زمان کامل شدن ماه که تقریبا هر ۲۹ روز اتفاق می‌افتد به چیز دیگری فکر نکنند. با این حال، شاید بسیاری تئوری تاثیر ماه بر سلامت ذهنی و روحی را شنیده باشند. اما آیا این تنها افسانه است یا شواهد علمی برای اثبات واقعی آن وجود دارد؟ وقتی فکر کنید که ماه بزرگترین قمر منظومه شمسی است و برای کمک به حفظ ثبات سیاره اهمیت دارد. شاید زیاد هم باعث شگفتی نشود. اما در واقع، باور کنید یا نه، مطالعه‌ای نشان از این دارد که کمی بیش از ۸۰ درصد از متخصصان سلامت روان احساس می کنند که ماه قدرت بیمار کردن ما را دارد. بنابراین، ما در این مطلب سعی کرده‌ایم به تاثیر ماه بر سلامت روان بپردازیم.

در دهه ۱۹۷۰، یک مقاله علمی گفت همانطور که ماه تأثیر عمیقی بر آب دارد. می تواند نحوه جریان خون در بدن ما را نیز تغییر دهد. با این حال، وقتی تمام تحقیقاتی که از آن زمان تاکنون انجام شده را در نظر می گیریم. هنوز هم دانشمندان مطمئن نیستند که آیا ماه بر گردش خون و ضربان قلب ما تأثیر دارد یا خیر. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که کاهش قابل توجه ضربان قلب و فشار خون در مردان در طول ماه چهارده و ماه جدید معمول نیست. طبق مطالعه دیگری، اگر نیاز به جراحی قلب دارید. انجام آن در ماه کامل می‌تواند شانس زنده ماندن شما را افزایش دهد. و حتی مدت اقامت شما در بیمارستان را کوتاه‌تر کند.

با این حال، گزارش‌های دیگر می‌گویند که ماه تأثیر کمی بر قلب دارد زیرا به طور کلی به عملکرد ورزشی مربوط می‌شود. وقتی بحث تا این جا پیش می‌رود، شاید بهتر باشد جنبه احتیاط را در نظر بگیرید. به هر حال، بهتر است برخی از تحقیقات را جدی بگیرید و با کمی خوش بینی آن را درست فرض کنید.

چرخه های قاعدگی اغلب به مراحل تکمیل ماه گره خورده‌اند. زیرا در حالی که ماه کامل هر ۲۹ روز اتفاق می‌افتد، یک چرخه قاعدگی معمولا هر ۲۸ روز تکرار می شود. این در حالی است که برخی داده‌ها نشان می دهد زنانی که چرخه های قاعدگی بیش از ۲۷ روز دارند. پتانسیل قوی برای “پیوند” با چرخه‌های ماه ( کشش گرانشی ناشی از آن ها) دارند. احتمال بر این است که تغییرات هورمونی خیلی بیشتر از ماه بر هر گونه تغییر محسوس در چرخه قاعدگی تاثیر داشته باشد. و اما در مورد تخمک گذاری چطور؟ آیا ماه روی آن تأثیری دارد؟ دانشمند نشان می دهد که تخمک گذاری حدود ۱۲ روز قبل از شروع قاعدگی زنان اتفاق می افتد. این بدان معناست که اگر قرار است پریود او در نزدیکی ماه چهارده شروع شود. احتمالاً در نزدیکی ماه جدید تخمک گذاری صورت بگیرد.

از طرف دیگر، زنانی که چرخه‌ قاعدگی‌شان در حوالی ماه جدید رخ می‌دهد، در طول ماه کامل تخمک‌گذاری می‌کنند. و جالب است بدانید در واقع اکثریت بزرگی از زنان همین گونه هستند. بعلاوه، زمانی که تخمک گذاری در ماه کامل اتفاق می افتد (در مقایسه با زمانی که ماه قابل رویت نیست). دمای بدن یک زن کمی افزایش می یابد (حدود ۰.۵٪). این در واقع باعث می شود که آن ها به جای دختر، پسری را باردار شوند. برخی از مطالعات همچنین می گویند افزایش تولدها در طول ماه چهارده (باز هم به دلیل کشش گرانشی آن) وجود دارد. هرچند برای ثابت شدن این موضوع تحقیقات جریان دارد.

از آن جایی که ۵۰ تا ۷۰ میلیون نفر در برخی از سطوح برای داشتن خواب کافی تلاش می کنند. ممکن است جالب باشد اگر بگوییم ماه چگونه می‌تواند بر کیفیت خواب فرد تاثیر بگذارد. شاید تصادفی به نظر برسد که دقیق در روزهای منتهی به ماه کامل (یا بلافاصله پس از آن)، به سختی به خواب می‌روید. در واقع برخی از تحقیقات برای حمایت از این موضوع وجود دارد. علم ثابت کرده که این غیرمعمول نیست که در زمان ماه کامل، پنج دقیقه بیشتر بخوابید. علاوه بر این، ممکن است ۲۰ دقیقه کمتر بخوابید و حتی ۳۰ درصد کمتر خواب عمیق داشته باشید. برخی از محققان می گویند که نور روشن اضافی ممکن است نقش مستقیمی بر خواب داشته باشد. هر چه که باشد، خواب بیشتر ضرری ندارد می‌توانید از این موضوع به نفع خود استفاده کنید.
روشی که بدن شما به نور و تاریکی پاسخ می دهد، دقیقا کلید شروع مطالعات روی ریتم شبانه روزی است. احتمالاً ساده‌ترین توصیف ریتم شبانه‌روزی، چرخه‌های فیزیکی، ذهنی و حتی رفتاری در هر ۲۴ ساعت است. زیرا این موضوع مستقیماً با نور و تاریکی ارتباط دارد. هنگامی که ریتم شبانه روزی شما به هر طریقی نامنظم می شود. طبق مطالعه‌ای علائمی است که مستقیم با افسردگی، اختلال دوقطبی و حتی اضطراب مرتبط است و می تواند افزایش یابد. بنابراین، اگر شما فردی هستید که بیش از حد فکر می‌کنید، در حالی که سعی در ایجاد آرامش دارید، حس عصبانیت می‌کنید. یا بیش از حد معمول نگران هستید، ممکن بخواهید از پنجره به بیرون نگاه کنید تا ماه کامل را ببنید. زیرا این کار به جای همه تلاش های بی نتیجه شما، موثر خواهد بود.

اگر قبلا هرگز سنگ کلیه نداشته اید، پس خوش شانسی آورده‌اید. زیرا از هر کسی در مورد این بیماری بپرسید از درد ناراحت کننده و طاقت فرسای آن خواهد گفت. سنگ‌های کلیه زمانی تشکیل می‌شوند که مواد معدنی مانند کلسیم و اسید اوریک بیش از حد غلیظ شده، به کریستال تبدیل می‌شوند. و سپس به سنگ‌های کوچک تبدیل می‌شوند. افرادی به بدن شان مایعات کافی نمی‌رسد، معمولا آسیب پذیرترین افراد در برابر دریافت سنگ کلیه هستند. اگر می‌پرسید خوب همه این‌ها چه ارتباطی با چرخه‌های ماه دارند. باید گفت باور کنید یا نه، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد سنگ‌های کلیه در زمان ماه چهارده دردناک‌تر از هر زمانی می‌شوند.

شما واقعا قادر به کنترول درد سنگ کلیه در زمان ماه کامل نخواهید بود. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به توصیه‌های پزشک خود توجه کنید. مسکن‌ مصرف کنید، آب فراوان بنوشید و امیدوار باشید که هر چه سریع‌تر این درد از بین برود. شما نیز اگر سنگ کلیه دارید و می‌بینید که در آستانه ماه چهارده، سنگ کلیه تان درد شدیدی به خود می‌گیرد، پی به ارتباط این دو با هم خواهید شد.

افراد دست و پا چلفتی یا راننده های بی باک، یا غیرحرفه‌ای را می شناسید؟ اگر چنین است، ممکن است بخواهید به آن ها بگویید که در جریان کامل شدن ماه راحت به رانندگی خود ادامه دهند. یک ماه کامل راحت باشند. اما نه زیرا طبق یک مطالعه گفته شده که تصادفات موتورسیکلت در طول ماه چهارده تا ۵ درصد افزایش می یابد. مطالعه دیگری بیان کرد که ۴۰ درصد از متخصصان پزشکی فکر می‌کنند چرخه ماه می‌تواند دلیل مستقیم بر رفتارهای عجیب و غریب رانندگان باشد. و اما جالب تر، تحقیقی دیگر ادعا می‌کند که آمبولانس‌هایی که در روزهای منتهی به ماه چهارده به صحنه حوادث ترافیکی فراخوانده می‌شوند، افزایش یافته است. در حالی که هیچ یک از این ها نباید شما را آشفته کند، اما باید گفت که ممکن است ماه شما را مضطرب تر و بی نظمی کند.
طبق گفته بنیاد صرع، سه نوع اصلی تشنج وجود دارد: تشنج با شروع عمومی، تشنج کانونی، و تشنج ناشناخته. که موارد تعمیم یافته هر دو طرف مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند. شروع کانونی به دو زیرمجموعه تقسیم می‌شود: شروع در زمان تشنج آکاه و بیدار است که یک تشنج را تجربه می‌کند. در حالی که نوع دیگر طوری است که فرد نمی‌داند یا کاملا گیج است که تشنج کرده است. سپس تشنج‌های ناشناخته‌ای وجود دارد که در شب یا وقتی تنها هستید، شاهد آن خواهید بود، رخ می‌دهد. برای دانستن این که آیا هر یک از این موارد با صرع مرتبط است یا خیر، حتما از پزشک متخصص جویا شوید. در این بین، ممکن است برای شما جالب باشد که بدانید تشنج های غیرصرعی در زمان کامل شدن ماه افزایش میابد. این تشنج‌ها در اثر مواردی مانند ضربه و شرایط روانی بد و کاملا عصبی ایجاد می‌شوند.
بعد از همه آن چه خواندید، تعجب نخواهید کرد طبق یک گزارش دیگر، افراد بیشتری در طول ماه چهارده در مراکز روانپزشکی مراجعه می‌کنند. و شاید هم کمی عجب که بدانید، در حالی که ماه چهارده گاهی اوقات می‌تواند با اضطراب و افزایش تصادفات همراه باشد. برخی از مطالعات ادعا می‌کنند که ماه چهارده می‌تواند در واقع باعث کاهش جرایم مانند قتل‌ها و رویدادهای مرتبط با آسیب‌های عاطفی شود. هر چه آب و هوا بهتر باشد، احتمال وقوع یک حادثه تروماتیک بیشتر است. در حالی که علم هنوز در تلاش است تا تمام نقاط پیرامون مطالعات در مورد این موضوع را به هم وصل کند.

شاید بزرگترین برداشت از این نکات این است که تأثیر ماه چهارده به دور از یک افسانه است. این چیزی است که با سال ها تحقیق ثابت شده است. بنابراین، دفعه بعد که ماه چهارده را دیدید، به آن چه که خواندید فکر کنید. آن توپ سفید در آسمان خیلی قدرتمندتر از تنها یک قمر بزرگ در این منظومه است.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار