۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶

تاثیرات روانشناختی شوخی و شوخ‌طبعی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،«پژوهشگران انواع شوخی را بررسی کرده‌ و به صورت کلی شوخ‌طبعی را ابزاری مفید برای کاهش اضطراب و افسردگی می‌دانند. معمولا افراد شوخ‌طبع دارای هوش هیجانی (EQ) و سازگاری بالاتری هستند. شوخ‌طبعی روشی سال...

تاثیرات روانشناختی شوخی و شوخ‌طبعی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،«پژوهشگران انواع شوخی را بررسی کرده‌ و به صورت کلی شوخ‌طبعی را ابزاری مفید برای کاهش اضطراب و افسردگی می‌دانند. معمولا افراد شوخ‌طبع دارای هوش هیجانی (EQ) و سازگاری بالاتری هستند. شوخ‌طبعی روشی سالم برای رفع تنش و استرس است و به ما کمک می‌کند به نحو موثری با هیجانات منفی مقابله کنیم. با تمام فوایدی که شوخی برای سلامت روان دارد، دو نوع شوخی می‌تواند به ما آسیب وارد کند.

گاهی شوخی باعث تحقیر خود ما می‌شود که اصطلاحا به آن شوخی خودشکنانه می‌گویند. در این نوع شوخی ما خود را تحقیر می‌کنیم تا موجب خنده دیگران شود. در واقع به بهای توجه، تایید و خنده دیگران شخصیت خود را حقیر می‌کنیم. این رفتار علاوه بر این‌ که تاثیرات مثبتی دربرندارد، باعث افسردگی و انزوای درونی ما می‌شود.

شوخ‌طبعی پرخاشگرانه نیز نمونه دیگری است که اثرات منفی بر روان ما بر جای می‌گذارد. زمانی که با هر ابزار و کلامی و بدون توجه به این‌ که ممکن است باعث تحقیر یا تمسخر فرد یا افرادی شود و به بهای خندیدن و در معرض توجه قرارگرفتن شوخی می‌کنیم، در واقع از شوخ‌طبعی در جای نامناسب آن استفاده کرده‌ایم که تاثیرات منفی در سلامت روان و روابط اجتماعی ما دارد.
معمولا افرادی که از شوخی‌های خودشکنانه و پرخاشگرانه استفاده می‌کنند از رگه‌های شخصیتی ناسالم‌تری برخوردارند. شوخی زمانی کارکرد سالم را حفظ می‌کند که برای تسهیل روابط با دیگران و بدون تحقیر و تمسخر خود و دیگران به کار گرفته شود.
زمانی که ما دچار مصیبت و مشکلی شده‌ایم، شوخ‌طبعی فشار و استرس ناشی از آن حادثه آسیب‌زا را برایمان کاهش می‌دهد و در واقع شوخ‌طبعی باید نهایتا به تقویت پیوستگی بین فردی و افزایش صمیمیت منجر شود.»

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار