۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱

بیماری پارکینسون چیست؟ + درمان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بیماری پارکینسون که اولین نشانه آن بروز مشکل در حرکت کردن است معمولا در افراد مسن رخ می دهد و بروز آن اغلب با لرزش بدن و عدم توانایی در درست حرکت کردن است. اما میخواهیم بدانیم این بیماری چیست ؟ چه...

بیماری پارکینسون چیست؟ + درمان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بیماری پارکینسون که اولین نشانه آن بروز مشکل در حرکت کردن است معمولا در افراد مسن رخ می دهد و بروز آن اغلب با لرزش بدن و عدم توانایی در درست حرکت کردن است. اما میخواهیم بدانیم این بیماری چیست ؟
چه علائمی دارد؟
راه های پیشگیری از بیماری پارکینسون ؟
ریشه اصلی بیماری ؟
راه های درمان بیماری؟

با ادامه این مطلب از سایت خبری تحلیلی اندیشه همراه باشید تا به همه ی این سوالات پاسخ دهیم.

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون نوعی بیماری است که تحت تاثیر عوامل محیطی و ژنتیکی رخ می دهد. در این بیماری که در نتیجه اعصاب فاسد شده رخ می دهد، فرد بیمار با سفتی ماهیچه مواجه می شود. سفتی ماهیچه در بدن فرد موجب می شود فرد از تعادل بسیار ضعیفی برخوردار باشد. فرد مبتلا به پارکینسون به سختی می تواند راه برود و با ارتعاشات مکرر مواجه است، هرچند که علائم بیماری در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. احتمال وقوع این بیماری در مردان بیشتر از زنان است و غیر از جنسیت، پارامتر های دیگری موثر بر ظهور بیماری، افزایش سن می باشد. با افزایش سن احتمال وقوع پارکینسون نیز افزایش می یابد. همانطور که قبلا هم ذکر شد نشانه های بیماری در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد و نمی توان یک روش را برای درمان همه بیماران تجویز کرد. ممکن است عکس العمل بیماران مختلف به روش های مختلف درمانی متفاوت باشد

علائم بیماری پارکینسون چیست؟

از جمله مهمترین علائم بیماری پارکینسون ناپایداری وضعیتی شامل لرزش بدن، ضعف و سفتی بدن می باشد که در راه رفتن و حرکات بدن اختلال ایجاد می کند. فرد مبتلا به بیماری ممکن است در حین راه رفتن در حرکات خود مکث کند و یا توقف های کوتاهی داشته باشد. ضمن علائم حرکتی فرد با مشکلات ادراری، مشکل هاضمه و یبوست نیز مواجه خواهد شد. بیمار ممکن است در انجام کارهای عادی مانند غذا خوردن، پیاده روی و صحبت کردن با مشکل مواجه شود. افسردگی، احساس خستگی، اختلال در تلکم، آشفتگی در خواب و برخی مشکلات پوستی از علائم پارکینسون می باشد. از آنجاییکه اختلالات گوارشی بطور مستقیم صحت و سلامت سایر اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، دستگاه گوارش را معمولا مغز دوم به حساب می آورند. بنابراین لازم است فرد مبتلا به پارکینسون یکسری اصول را در تغذیه خود رعایت کند تا بدن او بتواند بطور خودکار بیماری را درمان کند.

بیماری پارکنسون چیست+ درمان الهام اصغرزاده

راههای پیشگیری از بیماری پارکینسون:

بهترین راه های پیشگیری بیماری پارکینسون در دو بخش تغذیه و ورزش می گنجد. انجام حرکات ورزشی ساده به صورت مرتب بدن را از ابتلا به این حالات دور می کند. مصرف برخی از مواد غذایی به خصوص میوه و سبزیجات سد محکمی در برابر ابتلا به بیماری پارکینسون است که بهترین آنها شامل:

زعفران 
مصرف مداوم زعفران می تواند به کنترل و کاهش شدت بیماری پارکینسون کمک کند.

قهوه مصرف نکنید
قهوه عامل تولید اسید معده می شود و زیاده روی در مصرف آن موجب آسیب مخاط روده ها می شود. گفتنی است بیماران پارکینسونی به هلیکوباکترپیلوری حساس ترند؛ این باکتری به سیستم گوارشی و برخی از بخش های مغز آسیب وارد می کند.

‍ ریشه اصلی بیماری پارکینسون چیست؟

ریشه اصلی بیماری پارکینسون مرتبط با نوعی پروتئین به نام پپتید است.
تا زدن نادرست پروتئین آلفا عامل کلیدی در ایجاد بیماری پارکینسون است.

راه مقابله با پارکینسون و درمان

مبتلایان به بیماری پارکینسون باید تا حد امکان، فعالیت فیزیکی کافی و مناسب داشته باشند. ورزش منظم روزانه مثل پیاده‌روی به این بیماران توصیه می‌شود.

با توجه به داشتن یبوست در مبتلایان به پارکینسون، علاوه بر تحرک ، مصرف آب و مایعات فراوان و غذاهای فیبردار مثل سبزیجات و میوه‌جات توصیه می‌شود. همچنین لوودوپا که داروی اصلی این بیماری است باید با فاصله از غذا بویژه غذاهای پروتئین‌دار مصرف شود..

برای درمان بیماری پارکینسون بهتر است از روش های طبیعی استفاده شود.استفاده از مواد غذایی پروبیوتیک، میوه ها و سبزیجات خام و تازه می تواند در درمان بیماری کمک کند.. مواد غذایی سرشار از امگا۳، ویتامین Bs و منیزیوم استفاده شود و تا حد امکان از مصرف آهن خودداری شود. و توصیه می شود به افرادی که به پارکینسون مبتلا هستند از مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین خودداری کنند.

 نتیجه گیری کلی

مهمترین علت وقوع پارکینسون کاهش سطح هورمون دوپامین مترشحه از مغز می باشد. دوپامین بعنوان انتقال دهنده عصبی مغز عمل می کند و در ایجاد خلق و خوی مثبت در فرد موثر است. بنابراین بهتر است افراد مبتلا به پارکینسون از مواد غذایی که محرک تولید دوپامین هستند استفاده کنند.همیشه به یاد داشته باشید از استرس بدنتان را دور نگه دارید.

تهیه تنظیم و گردآوری: الهام اصغرزاده

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط