۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹

بیست و هفتم رجب المرجب: بعثت پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم / نکاتی از زندگی حضرت محمد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بیست و هفتم رجب المرجب: بعثت پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم است. به مناسبت بعثت پیامبر اکرم- چند نکته از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رفیعی را ارائه می‌کنیم: اهانت یا اکرام فقرا هر دو و...

بیست و هفتم رجب المرجب: بعثت پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم / نکاتی از زندگی حضرت محمد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بیست و هفتم رجب المرجب: بعثت پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم است.

به مناسبت بعثت پیامبر اکرم- چند نکته از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رفیعی را ارائه می‌کنیم:

اهانت یا اکرام فقرا

هر دو واژه اهانت و کرامت، در قرآن آمده است: ]وَ مَنْ یُهِنِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ‏ مُکْرِمٍ‏ إِنَّ اللَّهَ یَفْعَلُ ما یَشاءُ[[۱] اکرام در مقابل اهانت است.

شیخ صدوق) در «ثواب الاعمال» از پیغمبر اسلام- ذیل آخرین خطبه کتاب، نقل می‏کند: جمعیت زیادی در مسجد جمع شده بودند. حضرت شروع کردند در مورد آثار گناه و بعضی از ثوابها مفصل صحبت کردن؛ البته این روایت بیش‏تر در مورد گناهان و خطاهاست. در بخشی فرمودند: «مَنْ‏ أَهَانَ‏ فَقِیراً مُسْلِماً مِنْ أَجْلِ فَقْرِهِ وَ اسْتَخَفَّ بِهِ فَقَدِ اسْتَخَفَّ بِاللَّه وَ لَمْ یَزَلْ فِى مَقْتِ اللَّهِ وَ سَخَطِهِ حَتَّى یُرْضِیَهُ؛ اگر کسی به فقیر مسلمانی اهانت کند و او را خوار و کوچک بشمارد، خدا را خوار و کوچک شمرده است و دائماً در غضب الهی است، مگر اینکه او را راضی کند.» بحث پول دادن نیست.

نقطه مقابلش: «مَنْ‏ أَکْرَمَ‏ فَقِیراً مُسْلِماً «مَنْ‏ أَکْرَمَ‏ فَقِیراً مُسْلِماً… و هو یضحک الیه؛[۲] اگر کسی فقیر مسلمانی را احترام کند، خدا را روز قیامت ملاقات می‌کند، در حالی که خدا با شادمانی با او برخورد می‌کند.»

بیست و هفتم رجب المرجب: بعثت پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم

اهانت به فقیر گاهی گفتاری است، گاهی رفتاری و گاه نوشتاری. پیغمبر اکرم- مشغول صحبت بودند که «عبدالله بن ابی مکتوم» وارد شد. نقل مشهور از قول امام صادق علیه السلام این است: ثروتمندی که نزد پیغمبر- بود، مقداری خودش را جمع کرد و صورتش را برگرداند. بیش از ده آیه در مذمت این کار نازل شد: ]عَبَسَ وَ تَوَلَّى أَن جَاءَهُ الْأَعْمَى وَ مَا یُدْرِ‌یکَ لَعَلَّهُ یَزَّکَّى[ با فرض اینکه چون عبدالله نابینا بود، ندید که آن شخص ثروتمند چهره در هم کشید و خود را جمع کرد.

البته بعضی از مفسرین اهل سنت گفته‏اند که رسول خدا- «عَبَسَ‏ وَ تَوَلَّى»‏؛ روی‌ ترش‌ کرد و پشت‌ نمود؛ اما علامه طباطبایی و شیخ طوسی” به شدت رد کرده، گفته‏اند که با وجود حُسن خلق و اخلاق عظیم حضرت، چنین تفسیری درست نیست. امام صادق% که می‏فرمایند «عَبَس» کسی دیگر بود.[۳] البته به قول یکی از اساتید، مهم نیست که چه کسی عَبَس، خداوند می‌خواهد بگوید اصل این کار بد است. این همان اهانت رفتاری است. چیزی نگفت، فقط عبوس شد و رو برگرداند و او نیز ندید و نابینا بود. خدا این قضیه را مطرح کرد که بفرماید اهانت رفتاری به فقیر ممنوع است.

«اسحاق بن عمار» روای مشهوری است. ایشان ثروتمند بود و به فقرا کمک می‌کرد. روزی در خانه را بست و گفت: دیگر هیچ فقیری پیش من نیاید. منشی تعیین کرد که فقرا را به او ارجاع بدهد و ارتباط خود را با فقرا قطع کرد. وی می‏گوید: «دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِاللَّهِ% فَنَظَرَ إِلَیَّ بِوَجْهٍ قَاطِبٍ، فَقُلْتُ: مَا الَّذِی‏ غَیَّرَکَ‏ لِی؟ قَالَ: الَّذِی غَیَّرَکَ لِإِخْوَانِکَ؛ بَلَغَنِی یَا إِسْحَاقُ أَنَّکَ أَقْعَدْتَ بِبَابِک‏؛[۴] خدمت امام صادق% رسیدم، حضرت با چهره تند با من برخورد کردند، عرض کردم: چه چیز باعث شده رفتار شما با من عوض شود (و مرا تحویل نگیرید)؟ امام فرمودند: همان چیزی که تو را برای برادرانت تغییر داده است؛ به من خبر رسیده ای اسحاق که در خانه‌ات را بسته‏ای (که فقیر به خانه‏ات نیاید).» وقتی با فقیری گفتگو می‌کنیم، خود این کار موجب می‌شود ثواب ببریم و فرشته‌ها به ما محبت کنند. این نعمت مهمی است.

امام رضا% سر سفره فقرا و غلامان نشسته بود و غذا می‌خورد. یکی از یاران حضرت عرض کرد: بهتر نیست سفره‌ای که در آن اتاق برای وزرا، رؤسا و حکومتیها انداخته‏اند، شما برخیزید و سر آن سفره بنشینید. امام فرمودند: «مَهْ إِنَّ الرَّبَّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَاحِدٌ وَ الْأُمَّ وَاحِدَهٌ وَ الْأَبَ وَاحِدٌ وَ الْجَزَاءَ بِالْأَعْمَالِ؛[۵] ساکت شو! (تند مرو) همانا خدای ما یکی است، پدر و مادر همه ما (حضرت آدم و حوا’) یکی است و پاداش به اعمال است (نه به سیاه و سفیدی و جاه و مقام).»

امام خمینی) می‌فرمود: من شما زاغه ‏نشینان را از کاخ‏نشینان بالاتر مى‏دانم؛ اگر آنها لایق این باشند که با شما مقایسه شوند.[۶]

وقتی «ادوارد شوارد نادزه»[۷] به دیدن امام آمد، سادگی حسینیه جماران برایش جالب بود و او را جذب کرد. امروزه یکی از آفاتی که به جان برخی از مسئولین نظام افتاده، تجمل‌گرایی است. اینها هنر نیست. هنر در ساده زیستی است. امام برای انقلاب مسئول ساده‏زیست می‌خواست. تعبیر ایشان این بود: «وای بر ما که عده‌ای جان بدهند، شهید شوند و ما سر سفره رفاه بنشینیم.» امثال شهید حججی سر داده‏اند. حواس مسئولین باید جمع باشد.

[۱]. حج / ۱۸.

[۲]. ثواب الأعمال و عقاب الاعمال، محمد بن علی بن بابویه، دار الشریف الرضی، قم، ۱۴۰۶ق، ص ۲۸۳.

[۳]. مجمع البیان، فضل بن حسن طبرسی، انتشارات ناصر خسرو، تهران، ۱۳۷۲ش، ج ۱۰، ص ۴۳۷.

[۴]. الکافی (ط – الإسلامیه)، ج ‏۲، ص ۱۸۲.

[۵]. همان، ج ۸، ص ۲۳۰.

[۶]. صحیفه امام، ج ‏۱۴، ص ۲۶۱.

[۷]. ادوارد شوارد نادزه، وزیر خارجه شوروی سابق و رئیس جمهوری پیشین گرجستان.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط