۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳

بهترین روش تصفیه آب در خانه و طبیعت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، اگر شما هم با دستگاه تصفیه آب یا مراحل تصفیه آب و تعویض فیلتر تصفیه آب کار همیشه در ارتباط هستید و به دنبال روش خانگی آن هستید این مقاله را در اندیشه معاصر بخوانبد. یکی از اولیت های بقا در طبیعت، ...

بهترین روش تصفیه آب در خانه و طبیعت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، اگر شما هم با دستگاه تصفیه آب یا مراحل تصفیه آب و تعویض فیلتر تصفیه آب کار همیشه در ارتباط هستید و به دنبال روش خانگی آن هستید این مقاله را در اندیشه معاصر بخوانبد.

یکی از اولیت های بقا در طبیعت، پیدا کردن آب و همچنین روش های تصفیه آب در طبیعت است. شما با استفاده از این روش ها حتی در جایی که آب چشمه پیدا نمی کنید و یا بطری های آبی که همراه خود آورده اید، تمام شده اند نگران نخواهید بود. خوبی مسیرهای طبیعت گردی این است که منبع آب در همه جا پیدا می شود و تنها با دانستن روش های تصفیه آب در طبیعت که الی گشت در ادامه برای شما فراهم کرده می توانید آب مورد نیاز خود را تامین کنید.

روش های تصفیه آب در طبیعت

پیدا کردن منبع آب

قبل از اینکه بتوانید روش های تصفیه آب در طبیعت را یاد بگیرید اول باید آب را پیدا کنید. بسته به موقعیت شما آب می تواند بسیار راحت در دسترس باشد و یا به طور کل پیدا کردن آن کمی سخت باشد. منابع آبی شامل رودخانه ها، چشمه، حوضچه های طبیعی، دریاچه ها و … هستند و برخی مواقع شاید بتوانید از لابه‌لای صخره ها آب پیدا کنید.

فراموش نکنید بارش ها، به عنوان تامین آب اضطراری می توانند مناسب باشد. باران، برف، یخ، تگرگ و شبنم را می توان برای جمع آوری آب استفاده کرد. باران تازه ای که در یک جنگل می بارد، می توان منبع خوبی برای آب قابل آشامیدن باشد. برف تازه نیز می تواند برای نوشیدن بدون تصفیه استفاده شود. آب هایی که از منابع زیر زمینی نظیر چشمه ها بیرون می ریزند نیز در بسیاری از نقاط آشامیدنی است. حالا به سراغ روش های دیگر می رویم:

تصفیه آب در طبیعت

۱- جوشاندن

برای از بین بردن انگل ها، باکتری ها و دیگر پاتوژن های موجود در آب، قابل اطمینان ترین چیز، جوشاندن آب است. با اینکه جوشاندن تمام آلودگی های شیمیایی را تبخیر نمی کند، اما هنوز هم یکی از امن ترین روش های ضد عفونی است. پنج دقیقه جوشاندن آب اکثر ارگانیسم ها را می کشد، اما ده دقیقه جوشیدن آب امن تر است. اگر ارتفاع بالایی دارید بهتر است این مدت را طولانی تر کنید.

جوشاندن

۲- تقطیر

سرب، نمک، فلزات سنگین و بسیاری از آلاینده های دیگر می تواند ذخیره آبی شما را با یک فاجعه روبرو کند و سعی بر فیلتر کردن آن هم، دستگاه فیلتر شما را خراب می کند. در این شرایط چه باید بکنیم؟

در زمانی که تنها آب موجود این آب های خطرناک و آلوده است، گزینه های زیادی وجود ندارد؛ امن ترین راه حل تقطیر آب است. آب می تواند به بخار گرم شود و پس از آن می توان بخار را برای ایجاد آب نسبتا تمیز به وجود آورد. تقطیر تمام آلاینده های ممکن مانند روغن های فرار و برخی ترکیبات آلی را حذف نمی کند، اما اغلب باریون یا ذرات سنگین را از بین می برد.

اگر در طبیعت هستید بهترین راه استفاده از نور خورشید است، یک اختراع ساده که می تواند آب را برای شما تقطیر کند اینگونه است:

  1. برای این کار باید یک پلاستیک بزرگ تمیز را روی یک حرفه عمیق با عمق ۵۰ تا ۷۰ سانتی متر و قطر ۹۰ سانتی متر قرار دهید که یک ظرف تمیز در پایین قرار گیرد. (یک نی در ظرف بگذارید تا بتوانید آب جمع آوری شده را بدون اینکه ظرف را بردارید، بنوشید).
  2. در اطراف لبه پلاستیکی سنگ یا هرچیز سنگین دیگری بگذارید تا محکم شده و تکان نخورد. یک سنگ در وسط پلاستیک قرار دهید تا یک مخروط حدود ۴۵ درجه ای ایجاد شود.
  3. این روش در مناطقی که خورشید با شدت می تابد مانند کویر و مناطق صحرایی بسیار جواب می دهد. تقطیر به این گونه خواهد بود که حرارت خورشید باعث می شود درجه حرارت هوا و خاک حفره بالا رفته، بخار تولید شود و در نهایت بخار حاصله در سطح زیر پلاستیک جمع شده و به درون ظرف ما بریزد.
تقطیر

۳- نی تصفیه آب

یکی از کوچکترین و سبک ترین لوازم روش های تصفیه آب در طبیعت نی هایی است که می توانید آن ها را از فروشگاه های کوهنوردی و طبیعت گردی خریداری کنید.  این نی ها می توانند مستقیما وارد آب شوند و توسط آن آب مورد نیازتان را بنوشید. مطمئنا نباید انتظار داشته باشید که آن ها تمام ویروس و باکتری هایی که در آب موجود است را از بین ببرند، اما خب سبکی و قابل حمل بودن آن ها کار را برای طبیعت گردان راحت کرده است.

اکثر این فیلترها حاوی عنصر فیلتر کربن فعال است که نه تنها باکتری ها و پاتوژن های بزرگتر را فیلتر می کند، بلکه طعم و بوهای عجیب و غریب آب را نیز حذف می کند.

نی تصفیه آب

۴- فیلترها

به طور کلی دو نوع فیلترهای آبی در حال حاضر استفاده می شود:

  • فیلترهای پمبی | pump-action filters
  • فیلترهای قطره ای/مکیدنی | drip/suction filters

فیلترهای پمپی از یک پمپ برای خروج آب خالص از طریق کارتریج، آب را تصفیه می کند. فیلترهای قطره ای/مکشی یک کارتریج فیلتر هستند که به صورت یک عمل گرانشی عمل می کنند (مثل یک سرُم). شما می توانید به سادگی هر زمان که خواستید آب داخل آن را از لوله ای که وجود دارد بنوشید. فیلترهای تصفیه آب به هیچ گونه باطری یا شارژری نیاز ندارند و حمل آن ها نیز راحت است. تنها باید شلنگ ورودی فیلتر را در آب دریاچه، رودخانه یا … گذاشته و در نهایت با پمپاژ کردن، آب سالم را بنوشید.

فیلتر تصفیه آب

۵- فیلتر تصفیه آب جاذبه ای | Gravity Water Filter

این مورد از روش های تصفیه آب در طبیعت این است که به دو مخزن آب، یک فیلتر و یک قرص تصفیه آب دی اکسیر کلرین نیاز دارید. شما می توانید به بطری آبی که از رودخانه یا … در کیسه اول برداشته اید، یک قرص کلرین اضافه کرده و سپس آن آب را به فیلتر تصفیه وصل کنید. این فیلتر به مخزن آب دیگری که قرار است از آن آب بنوشید متصل می شود. در زمان هایی که آب باران می توانید جمع کنید، استفاده از این سیستم بسیار عالی است.

فیلتر تصفیه آب جاذبه ای

فیلترهای تصفیه آب قابل حمل را می توانید از فروشگاه های طبیعت گردی و کوهنوردی تهیه فرمایید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط