۰۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸

بنزین سه نرخی شد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر  و به نقل از نبض بازار، پس از شایعه گرانی بنزین و همین طور بحث واردات بنزین ظاهرا دولت طرح جدیدی برای بنزین ارائه خواهد کرد. احمد مجرد،مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه، از طرح جدید دولت ...

بنزین سه نرخی شد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر  و به نقل از نبض بازار، پس از شایعه گرانی بنزین و همین طور بحث واردات بنزین ظاهرا دولت طرح جدیدی برای بنزین ارائه خواهد کرد. احمد مجرد،مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه، از طرح جدید دولت مبنی بر سهمیه‌بندی جدید بنزین برای هر خودرو پرده برداشت.
در طرح جدید، کارت‌ سوخت خودروها در ابتدای هر ماه ۲۱۰ لیتر شارژ می‌شود که ۶۰ لیتر آن همان سهمیه قبلی بنزین دولتی با نرخ لیتری ۱۵۰۰ تومان است و ۱۵۰ لیتر دیگر بنزین آزاد با نرخ لیتری ۳۰۰۰ تومان است. مجرد تاکید کرد که بنزین دولتی در صورت عدم استفاده تا پایان ماه، در کارت سوخت باقی می‌ماند و تا حداکثر ۹ ماه قابل استفاده خواهد بود، اما سهمیه بنزین آزاد در صورت عدم استفاده تا پایان ماه صفر شده و در ابتدای ماه بعد مجددا شارژ می‌شود.

طبق اظهارات او، بررسی اطلاعات سامانه هوشمند سوخت نشان داده است که از ابتدای اجرای طرح بهبود نظام توزیع و بهینه سازی کارت‌های آزاد در جایگاه‌های سوخت، استفاده مردم از کارت سوخت شخصی در هر دو ‌نرخ سهمیه و آزاد بالغ بر ۶۶ درصد افزایش داشته است.

از ابتدای سال جاری که استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه بنزین اجباری شد و بسیاری اعلام کردند که این موضوع مقدمه‌ای است برای طرح جدید بنزینی دولت که احتمالا با سه نرخی شدن بنزین همراه خواهد بود. هرچند دولت هنوز برنامه‌ی خود برای سهمیه‌بندی جدید بنزین را اعلام نکرده است، اما پیشنهادی که می تواند در این برهه کمک کند این است که افراد ۶۰ لیتر بنزین دولتی با نرخ لیتری ۱۵۰۰ تومان داشته باشند و علاوه بر آن ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد با نرخ لیتری ۳۰۰۰ تومان در اختیار داشته باشند اما اگر فردی بیش از سهمیه در نظر گرفته شده بخواهد آن را با نرخ بالاتری تهیه کند.

وضعیت مصرف بنزین در کشور به شدت نسبت به میانگین جهانی بالاست، به طوری که میانگین مصرف روزانه بنزین در سال جاری به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده است و در روز ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ نیز رقم بی‌سابقه ۱۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر ثبت شد. ناترازی بین میزان عرضه و تقاضا به دلایل مختلف از جمله قیمت پایین سوخت در ایران وارد یک چرخه معیوب شده که راه حل خارج شدن از آن سیاست‌گذاری درست برای اصلاح الگوی مصرف است.

به نظر می‌رسد در چنین شرایطی که مصرف کنندگان به دلیل قیمت پایین بنزین اهمیت چندانی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی نمی‎دهند، سهمیه‌بندی و افزایش قیمت راه حل امیدبخشی برای اصلاح الگوی مصرف سوخت باشد.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

6 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

ناشناس

۰۸ خرداد ۱۴۰۲


لطفا یارانه بنزین را بطور مساوی بین مردم تقسم و با یارانه پرداخت کنید . کسانیکه ماشین دارند مدیریت کرده و هزینه سوخت میکنند و در غیر اینصورت هزینه معاش میشود . باافزایش قیمت بنزین آلودگی به حداقل میرسد ، قیمت ماشین پائین میآید ، ترافیک به حداقل ممکن میرسد

ناشناس

۰۸ خرداد ۱۴۰۲


لطفا یارانه بنزین را بطور مساوی بین مردم تقسم و با یارانه پرداخت کنید . کسانیکه ماشین دارند مدیریت کرده و هزینه سوخت میکنند و در غیر اینصورت هزینه معاش میشود . باافزایش قیمت بنزین آلودگی به حداقل میرسد ، قیمت ماشین پائین میآید ، ترافیک به حداقل ممکن میرسد

جمشید

۰۸ خرداد ۱۴۰۲


خداروشکر مشخص شد این بگیرو ببنداتون لب مرز با طالبان و سرگرم کردن مردم علت اصلیش افزایش قیمت بنزین بدون اعتراضه... دمتون گرم که جون بچه های مردم رو فدای جیبتون میکنید... حلالتون باشه.

محمد.فلاحی

۰۹ خرداد ۱۴۰۲


بااین..کار .گرانی.بیشتر..فقر فلاکت.بیشتر.برای.دوزدی. واختلاس.بیشتردارندبنزین.گران.میکنند

علی

۰۹ خرداد ۱۴۰۲


دولت غلط کرده بخواد بنزین گرون کنه چرا میزان درامد ویا خط فقر کشورهای دیگه رو محاسبه نمیکنید اگر بنزینشون باقیمت جهانی مطابقت داره درآمدشون هم خوبه فقر در حد پایینی از شاخص جهانیه شما چرا اینطور مردم رو لای منگنه میزازید خدا لعنتتون کنه

افشین

۱۰ خرداد ۱۴۰۲


والا اینا دیگه مسافرکشی روهم ازملت میگیرن اونی که مسافرکشی می‌کنه درروز۴۰لیترهم برایش کمه چه برسه در ماه ۲۱۰ لیتر..بقیه رو باید گدایی کنه ..ریدم تو بالاوپایین کردن اینا با محاصباتشون

نظرات بسته شده است