۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱

برنامه جدید آموزش و پرورش برای جذب نیرو/ صحرایی: آزمون دبیری‌ به‌ زودی برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از شهرآرا، رضا مراد‌صحرایی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش به‌زودی ۱۱ هزار نیروی خدمات سرایدار و تعدادی سربازمعلم استخدام خواهد کرد و برای جذب ۲۸ هزار نفر نیز آ...

دکتر صحرایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از شهرآرا، رضا مراد‌صحرایی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش به‌زودی ۱۱ هزار نیروی خدمات سرایدار و تعدادی سربازمعلم استخدام خواهد کرد و برای جذب ۲۸ هزار نفر نیز آزمون استخدامی برگزار می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت سرانه دانش‌آموزی که تاکنون از طریق ادارات آموزش و پرورش تخصیص می‌یافت، افزود: سرانه دانش‌آموزان از این پس به حساب مدارس واریز خواهد شد.

صحرایی درباره شهریه مدارس غیردولتی گفت: در این زمینه مطابقه قانون عمل خواهیم کرد که بر اساس آن هزینه‌های مدارس تا آخر خرداد هرسال اعلام می‌شود و هیچ مدرسه‌ای حق ندارد تا زمان ابلاغ شهریه سال آینده، علی الحساب هزینه‌ای بیش از شهریه سال گذشته دریافت کند. اگر مدرسه‌ای بیش از نرخ مصوب سال گذشته دریافت کرده باشد، خلاف قانون است و ناظران با آن برخورد می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نزدیک به ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: تعداد معدودی از این مدارس که به یک درصد هم نمی‌رسند، چنین شرایطی را دارند؛ بقیه مدارس را نادیده نگیریم که با قیمت‌های بسیار پایین خدمات شایانی به نظام تعلیم و تربیت ارایه می‌کنند. این مدارس یک درصدی زیر ذره بین وزارت آموزش و پرورش هستند و مطمئنا به آن‌ها خواهیم پرداخت و در برخورد با متخلفان نیز هیچ مسامحه‌ای نخواهیم داشت. این مدارس بدانند که اگر بیش از آنچه تصویب شده به عنوان شهریه دریافت کنند و خانواده‌ها به ما اعتراض کنند، حتما برخورد ما با آن‌ها جدی خواهد بود.

صحرایی از رسانه‌ها خواست که بر قاطبه مدارس تمرکز کنند نه بر کمتر از یک درصد مدارسی که برخورد غیرمتعارف دارند، افزود: اگر ما اقتصاد خوب، جامعه سالم و بانشاط و مومنی می‌خواهیم مسیر آن از آموزش و پرورش است؛ در یک کلام اگر ایران عزیز و قوی می‌خواهیم مسیرش از آموزش و پرورش است و همه با هم باید مساله آموزش و پرورش را جدی بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: مسائل آموزش و پرورش امروز مسایل دستگاهی نیستند بلکه مسایل ملی هستند. امروز و در این ایام در سال‌های نخستین گام دوم انقلاب ما با مسایلی مواجه هستیم که باید با رویکرد جهادی و کار هماهنگ و همه‌جانبه توسط همه دستگاه‌ها آن‌ها را حل کنیم. به تعبیر رهبر انقلاب عبور از گردنه‌های پیشرفت دشوار بدون کمک آموزش و پرورش امکان‌پذیر نیست و معلمان به عنوان معماران آینده ایران اصلی‌ترین سرمایه کشور هستند.

وزیر آموزش و پرورش خود را نماینده رئیس جمهور در جمع معلمان دانست و ابراز امیدواری کرد که با کمک آن‌ها شأن معلم و کرامت آن‌ها را ارتقا دهد و ادامه داد: از امروز که در این جایگاه در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی هستم علاوه بر مسائل جاری موضوع هویت اسلامی ایرانی در همه ابعاد را اصلی‌ترین وظیفه خود می‌دانم و در خطابه مجلس و در خطابه‌ای که در محضر رهبر انقلاب داشتم هم گفتم که بحث انقلاب و رسیدن انقلاب به اهدافش، مسیرش آموزش و پرورش و معلمان هستند و معلمان هستند که این کشور را به اهداف خوبی خواهند رساند.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه کار‌های مهمی در پیش دارد، موضوع تامین نیروی انسانی برای سال تحصیلی جدید را یکی از این موارد دانست و گفت: به‌زودی ۱۱ هزار نیروی خدمات سرایدار استخدام می‌کنیم که البته با تمرکز بر مدارسی که تراکم بالاتر دارند. سه هزار و ۲۰۰ سرباز معلم با رویکرد جدید و رویکرد آموزشی و تربیتی به کار خواهیم گرفت و کسانی که تاریخ اعزامشان تا یکم تیرماه است می‌توانند به ادارات کل آموزش و پرورش مراجعه کنند و برای خدمت در جایگاه معلمی ثبت‌نام کنند.

صحرایی با بیان اینکه در آینده نزدیک آزمون دبیری خواهیم داشت، افزود: این آزمون برای ۲۸ هزار نفر به‌زودی برگزار می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برنامه ویژه‌ای هم برای جلوگیری از سونامی بازنشستگی داریم که به همه مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است و بر اساس آن معلمانی که دارای مدرک کارشناسی هستند و سن آن‌ها زیر ۶۰ سال است می‌توانند تا ۶۰ سالگی خدمت خود را در آموزش و پرورش ادامه دهند البته با رعایت نکاتی که درباره کیفیت خدمات پیشین آن‌ها وجود دارد.

صحرایی خاطرنشان کرد: همچنین معلمانی که سن آن‌ها زیر ۶۵ سال است و مدرک کارشناسی ارشد دارند می‌توانند تا سن ۶۵ سالگی این خدمت را ادامه دهند. این اقدام در مدارس و در استان‌هایی است که تراکم کلاسی آن‌ها بالاتر و نیروی انسانی بیشتری مورد نیازشان است و این کار را از آنجا آغاز خواهیم کرد.

وی درباره مربیان پرورشی در مدارس گفت: مجوز اولیه حدود ۱۱ هزار نفر گرفته شده که امیدوارم به زودی اتفاق بیفتد. اتفاق مهم دیگر این است که ما برای نخستین بار سرانه‌های دانش‌آموزی را مستقیماً به حساب مدارس وارد می‌کنیم و سیاست به مدرسه باز می‌گردیم سیاست راهبردی ما در برنامه‌ریزی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی خواهد بود. کار جدید دیگری هم به نام تربیت تابستانه داریم تربیت امر تعطیل نشدنی است در تابستان هم خانواده‌ها نگران فرزندانشان هستند و هم از اماکن ما استفاده چندانی نمی‌شود، بنابراین ۱۰ هزار مدرسه را به اولویت مدارس دخترانه با همکاری نهاد‌های فرهنگی برای طرح تابستانه آماده خدمت کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره بیمه معلمان گفت: بیمه معلمان تا تیرماه در قرارداد، شرکت بیمه‌گر پیشین است. هر شرکتی که بتواند رضایت بیشتری از معلمان جلب کند، با او وارد قرارداد می‌شویم.

صحرایی درباره برنامه وزارتخانه برای ترمیم حقوق معلمان و مدارس قیمت غیرانتفاعی گفت: موضوع معیشت معلمان یکبار برای همیشه باید حل شود، اما در عین حال باید واقع‌بین بود و به مسائل کشور هم توجه کرد. رتبه‌بندی تاثیر خوبی داشت، اجرای صحیح رتبه‌بندی بر اصلاح آیین‌نامه کمک قابل توجه بیشتری به موضوع کیفیت خواهد کرد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: موضوع فوق‌العاده ویژه را به طور جدی در دستور کار داریم و احتمال می‌دهیم بتوانیم برای کارکنان انجام دهیم. موضوع رفاهیات که برای همه دستگاه‌ها وجود داشت، اما برای معلمان متاسفانه کمتر دیده می‌شد با نگاه عدالت محور دولت مردمی به جای خوبی رسیده است آیین‌نامه آن در حال آماده شدن است هر آنچه به دستگاه‌های دیگر داده می‌شود به معلمان هم باید داده شود که در این موضوع در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است.

 

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط