۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴

بررسی سایپا شاهین ؛ ارزش خرید دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،سایپا شاهین به عنوان یکی از جدیدترین محصولات گروه سایپا محسوب می‌شود که از ظاهری جذاب و امکانات مناسبی بهره می‌برد، اما آیا این سدان ملی ارزش خرید دارد؟   گروه خودروسازی سایپا طی سال قبل از سا...

بررسی سایپا شاهین ؛ ارزش خرید دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،سایپا شاهین به عنوان یکی از جدیدترین محصولات گروه سایپا محسوب می‌شود که از ظاهری جذاب و امکانات مناسبی بهره می‌برد، اما آیا این سدان ملی ارزش خرید دارد؟

 

گروه خودروسازی سایپا طی سال قبل از سایپا شاهین به عنوان جدیدترین محصول خود پرده برداشت. بررسی این سدان ملی حاکی از آن است که سایپا برای طراحی شاهین از پلتفرم جدید SP استفاده کرده است؛ پلتفرمی که توسعه آن ۶ سال به طول انجامیده و این گروه خودروسازی قصد دارد در آینده تمام محصولات خود را بر مبنای آن تولید و به بازار عرضه کند.

نام شاهین نیز با پیشنهاد دکتر غلامرضا کیامرزی، یک پژوهشگر در حوزه پرندگان شکاری در نظر گرفته شده است. البته این خودرو مدت‌ها قبل با نام رهام به نمایش درآمده بود، اما با پیشنهاد دکتر کیامرزی تصمیم بر آن شد تا از نام شاهین با هدف حمایت و حفاظت از گونه‌های در حال انقراض شاهین ایرانی استفاده شود. مدیران ارشد سایپا در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۸ با انتخاب نام شاهین موافقت کردند.

علاوه بر تغییر نام این سدان ملی، مهم‌ترین تغییر به بخش فنی آن مربوط می‌شود؛ چرا که سایپا پیش از رونمایی از شاهین اعلام کرده بود این سدان ملی به پیشرانه برلیانس سری ۳۰۰ مجهز خواهد شد، اما تحریم‌ها باعث شد تا این خودروساز به ناچار برای شاهین از پیشرانه ارتقا یافته تیبا در دو نوع توربو و ساده استفاده کند که ایرادهایی را به همراه داشته است.

بررسی سایپا شاهین

بخش طراحی

بدون شک طراحی ظاهری سایپا شاهین جزو بهترین طراحی‌ها در میان خودروهای ایرانی محسوب می‌شود. سایپا شاهین نشان داد که خودروسازان داخلی قادرند محصولاتی را مطابق خودروهای خارجی طراحی و به تولید برسانند. البته تمام بخش‌های طراحی شاهین به خلاقیت تیم طراحان بر نمی‌گردد؛ چرا که شاهین به ولکس ۳۰C شباهت زیادی دارد و به نظر می‌رسد طراحان در طراحی ظاهری شاهین از این سدان چینی نیز الهام گرفته‌اند. حتی برخی سایپا شاهین را فیس لیفتی زیبا از ولکس ۳۰C می‌دانند.

سایپا شاهین به چراغ‌های جلو با طرح سه‌بعدی مجهز شده که توانسته نمای اسپرت و جذابی را به وجود آورد و همچنین مورد استقبال مشتریان قرار بگیرد. چراغ‌های دو تکه عقب به جز بخش کوچکی از آن که با فرم نامناسبی روی در صندوق نصب شده، از طرح جذابی بهره می‌برد. حتی طراحان با اضافه کردن قابلیت روشن شدن چراغ‌ها می‌توانستند جذابیت خودرو را دوچندان کنند. به طور کلی باید گفت طراحان سایپا شاهین توانستند خودرویی جذاب و مشتری پسند را برای مشتریان ایرانی طراحی کنند.

بر خلاف بخش ظاهری، کارشناسان طراحی بخش داخلی سایپا شاهین را مورد انتقاد قرار دادند. داشبورد این خودرو از پلاستیک خشک ساخته شده و کیفیت مناسبی ندارد و به همین دلیل کارشناسان آن را یکی از ایرادهای بزرگ این سدان ملی می‌دانند. البته این خودرو نسبت به سایر خودروهای تولید داخلی از زیبایی و جذابی ظاهری سطح بالایی بهره می‌برد. با وجود این که متریال کابین این خودرو باکیفیت نیست، اما نسبت به محصولات سایپا مانند ساینا، تیبا و کوییک باکیفیت‌تر به نظر می‌رسد. از سایر ویژگی‌های کابین می‌توان به طراحی کنسول میانی، فرم مناسب غربیلک فرمان و حالت اسپرت پنل کیلومتر شمار اشاره کرد.

مشخصات فنی

سایپا برای سدان شاهین موتور m15 تیبا را با سامانه پرخوران توربوشارژ در نظر گرفته است. در واقع یک موتور ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۸ اسب بخار نیروی این خودرو را تامین می‌کند. البته گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متری به عنوان بهترین قابلیت این پیشرانه محسوب می‌شود. در خصوص شتاب صفر تا ۱۰۰ سایپا شاهین نیز اطلاعاتی در دست نیست، اما تست‌های غیر رسمی نشان می‌دهند این خودرو ظرف مدت حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که چندان راضی‌کننده نیست. مصرف سوخت این خودرو نیز اعلام نشده، اما انتظار می‌رود به شکل ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۵ لیتر سوخت مصرف کند.

لیست مشخصات فنی

نوع موتور ۴ سیلندر توربوشارژ ۸ سوپاپ با حجم ۱۴۹۷ سی‌سی
گیربکس گیربکس ۵ سرعت دستی (در نسخه اتوماتیک ۶ سرعته)
حداکثر قدرت ۱۰۸ اسب بخار
شتاب ۱۵ تا ۱۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
وزن ۱۲۶۰ کیلوگرم
ابعاد (میلی‌متر) ۴۴۶۰ طول، ۱۷۶۸ عرض، ۱۵۰۱ ارتفاع، ۲۶۵۰ فاصله محوری
حجم باک ۴۷ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵

امکانات و تجهیزات

از امکانات شاهین می‌توان به سیستم ضد سرقت immobilizerا، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، آینه جانبی تاشونده برقی، چراغ روشنایی در روز، سنسور نور، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، سنسورهای پارک، دوربین دنده عقب، رهیاب ماهواره‌ای، سامانه مولتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچ و یک کامپیوتر سفری، سانروف برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید اشاره کرد.

همچنین سایپا شاهین از ترمزهای ضد قفل مجهز به توزیع الکترونیکی نیرو، سیستم کنترل فشار باد تایر، کیسه‌های هوای جلو و هشداردهنده بستن کمربند ایمنی بهره می‌برد که باعث شده سطح ایمنی این سدان ملی در سطح قابل قبولی قرار بگیرد.

همچنین شرکت سایپا سدان شاهین را برای انجام تست‌های ایمنی به موسسه‌های اروپایی ارسال کرده که اقدام جدیدی از سوی خودروسازان داخلی محسوب می‌شود. ضمن این که چنین اقدامی باعث شده تا سایپا شاهین از رقبای خود برتری داشته باشد و بتواند با برلیانس سری ۳۰۰، چری آریزو ۵، دنا پارس توربو و آریو به رقابت بپردازد. گفتنی است هر یک از این رقبا از مزایا و معایبی بهره می‌برند که باید به شکل کامل مورد بررسی قرار بگیرند، اما بررسی سایپا شاهین و استقبال مشتریان از این خودرو نشان می‌دهد این سدان ملی عملکرد خوبی را ارائه داده است.

قیمت سایپا شاهین و جمع‌بندی

افزایش نرخ دلار، کمبود قطعات و کاهش تولید باعث شد تا قیمت شاهین در بازار آزاد به ۳۷۵ تا ۴۰۰ میلیون تومان برسد. به طور کلی شاهین با توجه به طراحی و امکاناتی که ارائه می‌دهد، با مشکل پیشرانه ضعیف مواجه است که با توجه به قیمت آن انتظار می‌رفت سایپا برای آن پیشرانه مدرن‌تری را در نظر می‌گرفت، اما به طور کلی اگر در میان خودروهای داخلی به دنبال یک خودرو زیبا و ایمن هستید، سایپا شاهین می‌تواند به خوبی به نیازتان پاسخ دهد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط