۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰

برجام بعد از لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی از کما خارج می‌شود

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان هفدهم فروردین به منظور شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام، وارد وین پایتخت اتریش شد. بعد از نشست معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان درباره نشست کمیسیون مشترک برجام وین، گفت: دور نخست مذاکرات ...

برجام بعد از لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی از کما خارج می‌شود

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان هفدهم فروردین به منظور شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام، وارد وین پایتخت اتریش شد. بعد از نشست معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان درباره نشست کمیسیون مشترک برجام وین، گفت: دور نخست مذاکرات برجام در وین سازنده بود. مذاکره کنندگان در وین خواهند ماند تا جلسه دیگری را در روز جمعه در خصوص برجام داشته باشند.

وی افزود: گفت‌وگو‌های کارشناسی در وین در خصوص رفع تحریم‌ها و اقدامات برجامی ایران ادامه خواهد داشت. معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: هر گونه توافق در خصوص آزادسازی یک میلیارد دلار از پول ایران در ازای توقف غنی سازی ۲۰ درصد را رد می‌کنیم.

محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان درباره نشست برجام، گفت: اگر قرار است برجام دوباره احیاء شود کشورهای عضو آن باید برخوردی سازنده داشته باشند، آمریکا از این توافق خارج شد و تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرد، لذا اگر بخواهد تعهدات خود را در قبال برجام عملی کند، ملزم به لغو همه تحریم ها و راستی آزمایی آنهاست، در نتیجه برجام از کما خارج می‌شود و به وضعیت عادی برمی‌گردد، در غیر از این صورت هر اتفاقی بیفتد برجام احیاء نمی‌شود.

او افزود: اگر اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها موضوع جدیدی را به برجام اضافه کنند، قطعا ایران نخواهد پذیرفت، اگر بخواهند مذاکراتی را بین ایران و آمریکا به طور مستقیم و غیر مستقیم برگزار کنندهم جمهوری اسلامی موافق آن نخواهد بود، بنابراین موضع قطعی جمهوری اسلامی ایران که مورد اجرای تمام مقامات کشور است و توسط مقام معظم رهبری بیان شده، این است که در صورت لغو تمام تحریم‌ها توسط آمریکا و بعد از راستی آزمایی، ما هم تعهدات برجامی خود را انجام می‌دهیم، این یک موضع کاملا منطقی و عقلایی است.

پاک آیین ادامه داد: اروپا باید منطقی و در چارچوب مفاد برجام، نه یک کلمه زیاد و نه کم، عمل و نقش سازنده‌ای را ایفا و به طور طبیعی آمریکا را متقاعد به لغو همه تحریم‌های ایران کند. اگر این اتفاق نیفتاد و آمریکایی‌ها تعهدات برجامی خود را انجام ندادند، ما هم تعهدات خود را انجام نخواهیم داد و راهبرد فعلی را مبنی بر مقاوم سازی اقتصاد در داخل، تلاش برای رونق تولید و ایجاد روابط راهبردی با کشور‌های مختلف به خصوص در شرق آسیا مانند چین، ادامه می‌دهیم.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان تاکید کرد: راه ما روشن است، عجله‌ای نداریم و اگر آنها دنبال احیاء برجام هستند، باید طبق مفاد برجام عمل کنند، در غیر این صورت موضوع جدیدی است و ما نخواهیم پذیرفت.

او در مورد نشست برجامی کشور‌های ۴+۱ با ایران در وین، تصریح کرد: کارگروه‌هایی برای تحریم و مسئله هسته ای تشکیل شد، نباید عجله کنیم و باید فعلا ارزیابی داشته باشیم. باید ببینیم که نتیجه این دو کارگروه که از سوی تمام اعضای کمیسیون مشترک یعنی کارشناسان ایرانی به علاوه کارشناسان کشور‌های ۴+۱ بدون حضور آمریکا تشکیل شد، به لحاظ فنی و حقوقی چگونه جلو می رود؛ بعد از اینکه کارگروه‌ها نظر خود را اعلام کردند، می‌توانیم اظهار نظر کنیم، اما این روند که در حال حاضر آغاز شده است و طرفین در ۴+۱ و ایران در حال مذاکره هستند، متقاعد کردن آمریکا برای بازگشت به تعهدات خود یک روند رو به جلو است و باید ببینیم که نتیجه آن در آینده چه خواهد شد.

افکار

مطالب مرتبط

آخرین اخبار