۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴

برترین خواص چغندر سفید که نمی دانستید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، چغندر دو نوع است: یک نوع آن چغندر معمولی است به رنگ بنفش تیره و یا قرمز (لبو) و نوع دیگر آن چغندر قند است و به رنگ زرد روشن که این چغندر به مقدار بسیار زیاد در نقاط مختلف دنیا برای استفاده از شکر...

برترین خواص چغندر سفید که نمی دانستید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، چغندر دو نوع است: یک نوع آن چغندر معمولی است به رنگ بنفش تیره و یا قرمز (لبو) و نوع دیگر آن چغندر قند است و به رنگ زرد روشن که این چغندر به مقدار بسیار زیاد در نقاط مختلف دنیا برای استفاده از شکر آن، کشت می شود.

۱۱خاصیت عالی چغندر سفید

۱چغندر حاوی ویتامین های: A، B، و عناصر: آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، پتاسیم، ارسنیک، روبیدم و از موادی مثل آلبومین، قندها، چربی و هیدرات کربن تشکیل شده است

۲چغندر به علت داشتن ارسنیک و روبیدم از بیماری جذام جلوگیری کرده و همچنین به خاطر داشتن فسفر غذای خوبی برای تقویت مغز بوده و موجب تقویت حافظه و اعصاب می شود.

۳چغندر اشتها آور، مدر، دافع اسید اوریک، مقوی، ملین، آرام بخش و تصفیه کننده خون است.

۴مصرف چغندر برای افرادی که به بیماری هایی مانند: سوء هاضمه، اسهال خونی، بواسیر، سیاتیک، ورم کلیه، درد کلیه، سکته مغزی، التهاب مثانه، ضعف حافظه، ناراحتی عصبی و پوستی مبتلا می باشند می تواند مفید واقع شود.

۵خوردن آب برگ چغندر در موارد، سردرد، چاقی، درد دندان، و زخم معده اثر بسیار سودمندی می تواند داشته باشد.

۶مصرف برگ چغندر در رفع بیماری التهاب کبدی نقش مفیدی داشته و خون را نیز قلیایی می کند.

۷تخم چغندر دافع بلغم است که برای مصرف باید از دمکرده آن استفاده کرد

۸ضماد برگ چغندر در رفع ورم پشت پا و موخوره اثر درمانی دارد، همچنین ضماد آن مخلوط با عسل در رفع عارضه پوستی کهیر اثر خوبی داشته و موجب بر طرف شدن آن می شود.

۹شستشوی موی سر با آب جوشانده برگ چغندر مانع شوره موهای سر می شود.

۱۰جهت افزایش قدرت چغندر در ایجاد اثر پاک کنندگی بیش تر در کبد، آب چغندر را گرفته و همراه باآب هویج مصرف نمایید.

۱۱برای تسکین درد گوش توصیه شده است که آب چغندر را با روغن بادام گرم مخلوط کرده و در داخل گوش بچکانید.

مضرات چغندر سفید

۱افراد مبتلا به سوء هاضمه باید از افراط در خوردن چغندر خودداری کنند.

۲اشخاصی که به قند خون مبتلا می باشند مجاز به مصرف چغندر نمی باشند.

۳خوردن برگ چغندر ممکن است که در بعضی افراد موجب استفراغ، دلپیچه و در برخی کودکان باعث حساسیت شود.

۵_ اشخاص مبتلا به فشار خون و ناراحتی های معده باید در مصرف چغندر احتیاط کنند.

توضیح جامعی از برترین خواص چغندر سفید

چغندر قند مملو از ویتامین های B، آهن، فیبر، اسیدفولیک، منگنز، مس، منیزیم، و پتاسیم است و فواید زیادی برای بدن دارد که در ادامه اشاره می شود.

چغندر سفید کاهنده فشار خون

چغندر حاوی نیترات های طبیعی است که بعد از هضم در بدن به اسیدنیتریک تبدیل می شود. اسیدنیتریک به آرام سازی و گشادشدگی عروق خونی کمک کرده و در نهایت با بهبود جریان خون موجب کاهش فشارخون می شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد ساعاتی بعد از نوشیدن اب چغندر، فشار خون شرکت کنندگان ۴ تا ۵ عدد پایین آمد.

 چغندر سفید برای مقابله با سرطان

 رنگ زیبای چغندر به خاطر وجود بتالین هاست که دارای قدرت آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و سم زدایی است. مطالعه منتشرشده در سال ۲۰۱۳ نشان می دهد که بتالین ها عوارض شیمی درمانی را  در افراد مبتلا به سرطان های لوزالمعده، سینه، و پروستات کاهش می دهد.

 چغندر سفید کمک کننده دفع مسمومیت

 بتالین ها تاثیر تغذیه ای موثری بر فرایند سم زدایی در بدن دارند. زمانیکه رنگدانه های چغندر در بدن تجزیه می شوند، بتالین ها هم موجب نابودی سموم شده و به دفع این ذرات از بدن کمک می کنند. و بدین ترتیب خون و کبد تصفیه می شوند. منگنز موجود در چغندرقند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و کبد و کلیه ها به خوبی عمل می کنند.

 چغندر سفید برای مبارزه با التهاب

 التهاب بخشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به بیماری هاست. چغندر با التهاب مقابله می کند و گیاهی بسیار مفید در کمک به حفاظت از سلول ها، پروتئین ها و آنزیم ها در مقابل فشار محیطی است. فیبر موجود در چغندر موجب افزایش آنزیم های ضداکسایشی نیز می شود و تعداد گلبول های سفید خون را افزایش می دهد. افزایش تعداد گلبول های سفیدخون نقش مهمی در تشخیص و حذف سلول های خارجی یا بیماری دارد.

 با چغندر سفید به تقویت بنیه و نیروی بدنی بپردازید

 نیترات های موجود د چغندرقند موجب افزایش مقاومت و استقامت بدن می شود. مصرف سه تا پنج چغندر متوسط به شکل قابل توجهی موجب بهبود عملکرد ورزشکاران می شود. طبق مطالعه منتشرشده در سال ۲۰۱۴، دوچرخه سوارانی که قبل از مسابقه آب چغندر خورده بودند در یک جلسه ۱۵ درصد مسیر طولانی تری نسبت به سایر افرادی که آب چغندر نخورده بودند. پدال زدند. نوشیدن حدود دو فنجان اب چغندر چند ساعت قبل از ورزش برای افزایش استقامت ورزشکاران کافیست. نوشیدن آب چغندر ممکن است توانایی عضلات را در گرفتن اکسیژن در حین ورزش افزایش داده و به بهبود تحمل ورزشی فرد کمک کند.

 

چغندر سفید  و بهبود قدرت بینایی

 چغندر دوای چشم است. برگ های سبز چغندر بیش از اسفناج حاوی آهن بوده و حاوی عناصر بیشتر تقویت چشم نظیر کاروتنوئیدها، لوتین و بتاکاروتن است. با مصرف چغندر می توانید هویج را کنار بگذارید.

نگرانی درمورد احتمال تداخلات دارویی با چغندر

رژیم غذایی حاوی مقادیر بالایی از نیترات، اثر بخشی نیتراتهای آلی و داروهای نیترات که برای درمان آنژین صدری تجویز می شوند را کاهش می دهد. این رژیم همچنین ممکن است اثر بخشی داروهای مهار کننده ی PDE-۵که برای درمان اختلال نعوظ تجویز می شوند را کاهش دهد.

 نیترات موجود در آب چغندرماندگاری زیادی ندارد و اگر در مجاورت باکتریهای خاصی قرار گیرد می تواند بطوربالقوه  به ماده ی مضر نیتریت تبدیل شود.

همچنین باید توجه داشت که درصد کمی از مردم beeturiaرا تجربه  می کنند، این افراد پس از خوردن  چغندر ادرارشان به رنگ  قرمز در می آید، برای این وضعیت هیچ اثرات مضری شناخته نشده است.

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار