۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴

برای بانوان شاغل و خانه دار | نکاتی برای تنظیم زمان بین کار و عبادت در ماه رمضان

بسیاری از زنان خانه دار احساس می کنند وظایفشان بی پایان است، از تهیه غذا، نظافت و چیدمان خانه و کارهای دیگر، به طوری که نمی توانند از شب در عبادت یا خواندن کتاب استفاده کنند. قرآن، و بسیاری از فضیلت های این ماه را از دست می دهند

ماه رمضان عبادات زن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، برقراری تعادل بین کار، خانواده و عبادت در ماه رمضان به ویژه برای زنان خانه دار که در این دوران بارهای اضافی را به دوش می کشند اهمیت ویژه ای پیدا می کند. چگونه می توانید روز خود را به گونه ای سازماندهی کنید که به شما کمک کند وقت خود را برای رسیدن به اهداف ماه مبارک صرف کنید و از خستگی مفرط جلوگیری کنید؟

اندیشه معاصر نوشت: «بسیاری از زنان خانه دار احساس می کنند وظایفشان بی پایان است، از تهیه غذا، نظافت و چیدمان خانه و کارهای دیگر، به طوری که نمی توانند از شب در عبادت یا خواندن کتاب استفاده کنند. قرآن، و بسیاری از فضیلت های این ماه را از دست می دهند».

نکاتی برای سازماندهی زمان در طول روز در ماه رمضان

کارشناس سایت مجموعه ای از نکات را برای خانم خانه دار ارائه می دهد تا بتواند اوقات خود را در ماه رمضان سازماندهی کند:

استفاده از رسانه های اجتماعی را محدود کنید: حتما این کار را در طول ماه انجام دهید. زیرا یکی از وقت گیرترین عوامل حواس پرتی است.

سفره صبحانه روز بعد را تعیین کنید: تعیین اینکه روز بعد چه چیزی تهیه می شود مفید است تا خانم خانه هنگام بیدار شدن دچار سردرگمی نشود که او را از نظر روانی خسته می کند و وقتش را تلف می کند.

تهیه لیست خرید: شامل تمام نیازهای ماهانه یا هفتگی شما می شود، این یکی از مراحلی است که بیشتر به سازماندهی زمان و تلاش در ماه رمضان کمک می کند تا خانم خانه مجبور نباشد برای خرید مایحتاج خود بیرون برود، چه بعد از صبحانه و چه بعد از صبحانه. در طول روز.

زود بیدار شوید: برای چیدمان خانه و شروع از اتاق نشیمن که اتاق اصلی است و سپس اتاق های دیگر. به طوری که کارهای روزمره خانه سبک بوده و زمان زیادی را صرف نمی کند.

کاهش کار و تکالیف معمول: برای حفظ انرژی جسمی و روحی و تحمل سختی روزه.

تعادل بین کار و استراحت: لیلا به زنان توصیه می کند در طول روز استراحت های کوتاهی داشته باشند تا انرژی و فعالیت خود را حفظ کنند و زمان را به طور مناسب بین کار، استراحت و عبادت تقسیم کنند.

کمک خواستن: قرار نیست خانم خانه همه کارها را خودش انجام دهد، می توان بعد از تهیه صبحانه و سحری، برای چیدن سفره، تهیه سالاد یا سفره و شستن ظرف ها از اعضای خانواده کمک خواست.

برای بانوان شاغل و خانه دار | نکاتی برای تنظیم زمان بین کار و عبادت در ماه رمضان

برای بانوان شاغل و خانه دار | نکاتی برای تنظیم زمان بین کار و عبادت در ماه رمضان

توصیه های ماه مبارک رمضان برای مادران شاغل

این کارشناس توضیح داد که وظایفی که بر دوش زن خانه دار شاغل گذاشته می شود بسیار زیاد است، بنابراین به او توصیه می کند که موارد زیر را انجام دهد:

تهیه منوی ماهیانه: تهیه یک برنامه شامل: وعده های غذایی، پیش غذا، آب میوه و دسر برای کل ماه مبارک رمضان باعث صرفه جویی در وقت خانم خانه می شود.

ایجاد یک برنامه فعالیت روزانه یا هفتگی: شامل فعالیت های مختلفی است که می خواهید انجام دهید و زمان های خاصی را برای هر فعالیت مشخص می کند.

خوردن سحری و افطار: برای حفظ سطح انرژی و تغذیه مناسب، غذاهای سالم و متعادل انتخاب کنید .

زمان ویژه: زمانی را برای استراحت در طول روز، یا تمرین مدیتیشن اختصاص دهید.

نکاتی برای سازماندهی وقت در شب ماه مبارک رمضان

این کارشناس توصیه می کند که بعد از صبحانه و پس از انجام تمام وظایف، زمانی را برای نشستن با خانواده اختصاص دهید. در مورد مغرب نیز می‌توان گفت: «می‌توان علاوه بر نمازهای روزانه، برخی از نمازها مانند نمازهای اختیاری را نیز خواند، زن شاغل یا خانه‌دار باید توجه داشته باشد که ماه رمضان ماه عبادت است و عبادت نکند. هر چیزی که بیش از اهمیت انجام عبادات اولویت دارد.»

او می افزاید: «دیدن سریال زمان زیادی می برد و شما می توانید فقط یک سریال را تماشا کنید، مشروط بر اینکه مثلاً وقت صبحانه یا وقت سحری باشد یا در زمانی که مشغول انجام کارهای دیگری باشید که انجام نشود. زمان زیادی مصرف کنید.»

او همچنین به خوابیدن تا وقت سحری توصیه می کند: « ساعت خواب کافی و خوب مهم است، زیرا کم خوابی تمرکز را کاهش می دهد و احساس تنبلی و بی حالی را افزایش می دهد.» البته اگر استراحت در روز انجام شود شب می تواند زمان بهتری برای انجام امورات و بهره های معنوی باشد

زمان کامل خانواده

این کارشناس با اشاره به اینکه ماه رمضان بهترین زمان برای پیوند خانواده و نشستن در یک فضای معنوی است، می‌گوید: «این معنویت نیاز به مراقبت دارد تا بتوانیم بعد از ماه رمضان از آن بهره ببریم و تنها راه برای این کار ایجاد یک فضای معنوی است. حلقه خانواده یا جلسه خانوادگی در دعوت افطاری خانوادگی در ماه مبارک رمضان.»

همچنین باید مراقب بود که در ماه رمضان هر روز بچه ها را دور هم جمع کنیم و داستان های پیامبران و امامان را با هم تماشا کنیم یا داستان های مصور انبیا را بخوانیم تا به سیره انبیای الهی نزدیک شویم. که بر دلبستگی آنان به دین و ماه مبارک می افزاید».

همکاری خانواده نقش مهمی دارد، «به‌ویژه برای زنان شاغل و می‌توان از اعضای خانواده برای کمک به کارهای خانه و تهیه غذا برای صرفه‌جویی در وقت و انرژی درخواست کرد و این امر انسجام خانواده را افزایش می‌دهد»./ اندیشه معاصر

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط