۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴

بحران مرگ و میر جهان با مصرف آنتی بیوتیک

به گزارش اندیشه معاصر؛ براساس تحقیقی که امروز منتشر شده و خطر غیرقابل تصوری را نشان می‌دهد، استفاده از دزهای بالاتر آنتی بیوتیک برای مقابله با مشکل رو به رشد مقاومت به دارو ممکن است در نتیجه باعث تقویت برخی از باکتری‌ها شود. مقاومت ضد میک...

مضرات مصرف آنتی بیوتیک

به گزارش اندیشه معاصر؛ براساس تحقیقی که امروز منتشر شده و خطر غیرقابل تصوری را نشان می‌دهد، استفاده از دزهای بالاتر آنتی بیوتیک برای مقابله با مشکل رو به رشد مقاومت به دارو ممکن است در نتیجه باعث تقویت برخی از باکتری‌ها شود.

مقاومت ضد میکروبی توسط سازمان ملل متحد (UN) به عنوان «یکی از بزرگترین تهدیدهایی که ما به عنوان یک جامعه جهانی با آن روبرو هستیم» برچسب گذاری شده است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ سالانه منجر به مرگ  ۱۰ میلیون نفر شود.

تحقیقات قبلی نشان داده  تحمیل دزهای بالاتر آنتی بیوتیک به باکتری‌ها می تواند توانایی آنها را در ایجاد مقاومت کاهش دهد، اما هنوز توجه چندانی به چگونگی تأثیر این دزهای بالاتر بر سلامت کلی میکروب‌ها نشده است.

تیمی از محققان مستقر در انگلیس و اروپا، نحوه واکنش جمعیت E. coli به غلظت‌های مختلف سه آنتی بیوتیک رایج را بررسی کردند.

آنها دریافتند که در حالی که دزهای بالاتر آنتی بیوتیک سرعت مقاومت در برابر باکتری ها را کاهش می‌دهد، آنها همچنین باعث ایجاد باکتری‌هایی با آمادگی کلی بالاتر می‌شوند به این معنی که سرعت تولید مثل بالاتری دارد.

ماتو لاگاتور، نویسنده اصلی این پژوهش از دانشکده علوم بیولوژیک دانشگاه منچستر  به خبرگزاری فرانسه گفت:

تیم تحقیقاتی  پژوهشی که در مجله Royal Society Biology Letters منتشر شد، اظهار داشت که نشان می‌دهد چگونه دزهای بالاتر آنتی بیوتیک معضل ایجاد می‌کنند و می‌توانند در نهایت باکتری‌های مقاوم‌تری ایجاد کنند.

آنها نوشتند: در نظر گرفتن تناسب سویه‌های تکامل یافته، بعد دیگری به مسئله دز بهینه آنتی بیوتیک اضافه می‌کند.

چندین مطالعه در سال‌های اخیر در مورد خطرات تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک هشدار داده است؛ مرکز کنترل بیماری ایالات متحده تخمین می‌زند که از هر سه نسخه برای آنتی بیوتیک‌ها یک مورد ضروری نیست.

محقق این پژوهش می‌گوید: در اینجا مبادلات تجاری وجود دارد که پیچیده است و نیاز به بررسی بیشتر دارد؛ به گفته سازمان جهانی بهداشت مقاومت به داروهای ضدمیکروبی (AMR) زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها با گذشت زمان دیگر به داروها پاسخ ندهند. این امر باعث می‌شود که درمان عفونت‌های شایع سخت‌تر شده و خطر گسترش بیماری و مرگ تشدید شود.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار