۰۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸

کلیپ سلامت

ببینید | هرچیزی که باید درباره خطرناک بودن سکسکه بدانید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر سکسکه چیست؟ سکسکه (Hiccups) یک اختلال بی خطر و شایع بین تمام افراد است. زمانی که یک گرفتگی یا اسپاسم در دیافراگم رخ می‌دهد، نفس توسط طناب‌های صوتی یا همان گلوت بسته می‌شود. بسته شدن موجب حبس شدن نفس و تولید یک صدا می‌شود. وقتی این حالت به صورت مکرر اتفاق می‌افتد و حرف زدن فرد را بریده بریده می‌کند تحت عنوان ...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر

سکسکه چیست؟

سکسکه (Hiccups) یک اختلال بی خطر و شایع بین تمام افراد است. زمانی که یک گرفتگی یا اسپاسم در دیافراگم رخ می‌دهد، نفس توسط طناب‌های صوتی یا همان گلوت بسته می‌شود. بسته شدن موجب حبس شدن نفس و تولید یک صدا می‌شود. وقتی این حالت به صورت مکرر اتفاق می‌افتد و حرف زدن فرد را بریده بریده می‌کند تحت عنوان سکسکه شناخته می‌شود.

ببینید | هرچیزی که باید درباره خطرناک بودن سکسکه بدانید

ببینید | هرچیزی که باید درباره خطرناک بودن سکسکه بدانید

چه زمانی سکسکه کردن خطرناک می‌شود؟

سکسکه علت و زمینه‌ی ایجاد یک بیماری نیست. به همین دلیل خطرناک نیست و جای نگرانی ندارد. اما به طور طبیعی سکسکه بعد از چند دقیقه از بین می‌رود. اگر در صورتی‌که بعد از گذشت ۲۴ ساعت همچنان ادامه داشته باشد و به انجام اقدامات رفع کننده واکنشی نشان ندهد به آن سکسکه مقاوم گفته می‌شود.

در مواردی هم ممکن است سکسکه بیشتر از یک ماه طول بکشد و با اقدامات خانگی ایمن قابل برطرف شدن نباشد. این شیوه‌ی بروز سکسکه خطرناک است و از احتمال وجود یک مشکل در بدن فرد خبر می‌دهد که فورا باید نسبت به درمان دارویی و تشخیص دقیق مشکل اقدام نمود.

علت سکسکه چیست؟

در بعضی مواقع پرخوری و پر شدن بیش از حد معده علت بروز سکسکه است و بعد از چند ثانیه یا چند دقیقه با خوردن یک لیوان آب خود به‌خود از بین می‌رود. همچنین نوشیدنی‌های الکلی، نوشیدنی‌های قندی و قرار گرفتن فرد در موقعیت پر هیجان هم می‌تواند سبب بروز سکسکه شود. بلعیدن هوا هنگام مکیدن آب نبات یا هنگام آدامس جویدن، همچنین قرار گرفتن فرد در معرض تغییر ناگهانی هوا علت‌های دیگری از بروز سکسکه است.

ممکن است جزو افرادی باشید که سکسکه‌های طولانی را تجربه کرده‌اید. در این صورت حتما می‌پرسید: طولانی شدن سکسکه نشانه‌ی چیست؟  یا سکسکه‌ی زیاد نشانه‌ی چیست؟ واقعیت این است عوامل زیادی سبب طولانی شدن سکسکه می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تحریک عصب واگ علت سکسه

در ۲۴ ساعت اولیه بروز سکسکه جای ناراحتی وجود ندارد، اما طولانی شدن بیش از آن از وجود یک بیماری یا عارضه‌ی جدی خبر می‌دهد. آسیب یا تحریک عصب واگ یکی از علت‌های سکسکه‌ی طولانی مدت است. درصورتی‌که جسمی خارجی وارد گوش شود و با پرده در تماس باشد، تومور یا کیست در گردن فرد وجود داشته باشد یا حتی فرد دچار رفلاکس‌های شدید معده به مری باشد، سکسکه به مدت طولانی باقی می‌ماند و باید علت اصلی آن برطرف شود.

آسیب به سیستم عصبی مرکزی علت سکسه

با توجه به این‌که سیستم عصبی مرکزی مسئول رفع کردن سکسکه است، آسیب به سیستم عصبی در اثر سانحه یا ضربه‌ی فیزیکی یا عفونت‌هایی مانند آنسفالیت، بیماری خود ایمن MS، مننژیت هم می‌تواند سبب اختلال شود. در اندیشه معاصر ببینید

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط