۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴

باید ها و نبایدهای رژیم غذایی کیسه صفرا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصربه نقل از الودکتر،باید ها و نبایدهای رژیم غذایی کیسه صفرا. در مورد رژیم غذایی کیسه صفرا چه می دانید؟ اگر مایلید بیماری کیسه صفرای خود را بهبود بخشید بایستی تغییراتی در رژیم غذایی تان جهت جلوگیری و ر...

باید ها و نبایدهای رژیم غذایی کیسه صفرا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصربه نقل از الودکتر،باید ها و نبایدهای رژیم غذایی کیسه صفرا. در مورد رژیم غذایی کیسه صفرا چه می دانید؟ اگر مایلید بیماری کیسه صفرای خود را بهبود بخشید بایستی تغییراتی در رژیم غذایی تان جهت جلوگیری و رفع التهاب ایجاد کنید. کاهش مصرف چربی در رژیم غذایی شما بسیار مهم است. در این مقاله در این زمینه مطالب زیادی را یاد خواهید گرفت. آیا شما دارای عارضه سنگ کیسه صفرا هستید؟ اگر اینگونه است، شما به رژیم غذایی کیسه صفرا نیاز دارید.

همانطور که ممکن است بدانید، ما در واقع همان چیزی هستیم که می خوریم. برای بهبود این عارضه، شما بایستی احتمال التهاب را در خود کاهش دهید در نتیجه کیسه صفرای شما نیز با شما همپیمان خواهد بود. خصوصا  شما باید در کم کردن مصرف چربیتان بسیار قاطع و محکم عمل کنید. برای دریافت و یادگیری اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چه رژیم غذایی به تسکین علائم تولید توسط سنگ صفرا کمک می کند به خواندن این مقاله ادامه دهید.

کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا در نتیجه تبلور نمک های صفراوی در کیسه صفرا رخ می دهد. کیسه صفرا یک کیسه گلابی شکل است که توسط یک دیواره عضلانی احاطه شده است و در سمت راست بالای شکم قرار دارد. این کیسه مایع صفراوی که توسط کبد تولید شده است را نگهداری می کند. این مایع برای هضم چربی ها و جذب ویتامین ها بسیار ضروری است.

سنگ کیسه صفرا در نتیجه تبلور زرداب یا صفرا، مایع تولید شده توسط کبد و ترشح آن به داخل روده از طریق مجرای صفراوی در جهت کمک به هضم غذا ایجاد می شود. برخی از سنگ های کیسه صفرا فاقد علائم قابل تشخیص هستند.

برخی از متخصصان براین باور هستند که سنگ کیسه صفرا در نتیجه عادات بد غذایی به وجود می آید. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد غذاهای پرچرب موجب می شود تاکبد صفرای بیشتری را تولید کند. از اینرو کنترل آنچه که شما می خورید در هر دو جهت چه جلوگیری از ایجاد سنگ و چه از بین بردن سنگ ها و علائمشان بسیار مهم است.

به طور کلی، سنگ کیسه صفرا در زنان بالای ۵۰ سال سن و همراه با سابقه خانوادگی دارای مشکلات کیسه صفراوی رایج تر است. همچنین وقوع آن در دوران بارداری و همچنین در کسانی که استروژن خوراکی مصرف می کنند و همچنین روزه داران، افرادی که تمرینات ورزشی کمی انجام می دهند و افراد دارای کبد چرب رایج تر است.

رژیم غذایی کیسه صفرا

حفظ یک زندگی سالم و اجتناب از وعده های غذایی زیاد و مفصل در درمان کیسه صفرا شما بسیار مفید خواهد بود. در این جا برخی از اصول یک رژیم غذایی که برای کیسه صفرای شما مفید هستند آورده شده است:

غذاهای چرب

به طور خلاصه، صفرای درون کیسه صفرا در هضم چربی نقش بسیار مهمی دارد، بنابراین خوردن چربی زیاد ممکن است او را مجبور به اضافه کاری کند. بنابراین، غذاهای فرآوری شده با میزان چربی های بالا و اشباع شده، روغن های هیدروژنه، غذاهای سرخ شده، و به طور ویژه ای چربی های حیوانی کیسه صفرا را مجبور به اضافه کاری می کنند.

به طور کلی،  اگر دارای سنگ کیسه صفرا هستید، توصیه های غذایی  برای شما ساده اند: داشتن یک رژیم غذایی متنوع که چربی بد و کلسترول پایینی داشته باشد، تنظیم میزان کالری رژیم غذایی روزانه خود، تقسیم وعده های غذایی اصلی به ۵ وعده کوچک در روز بسیار مفید خواهند بود.

برخی از سالم ترین غذاهای قابل استفاده و مفید برای صفرای شما عبارتند از:

  • مایعات
  • آب
  • دمنوش های آبکی ولرم
  • شیر به مقدار کم ( ممکن است به تدریج مقدار آن را افزایش دهید)
  • سوپ، فرنی، پوره
  • آبگوشت های سبزیجات همرا با برنج نرم و ماکارونی
  • فرنی پخته شده با بلغور جو دوسر، عدس، ذرت، برنج،کوینوا، و…
  • پوره سیب زمینی پخته شده و همچنین پوره سبزیجات
  • گوشت
  • گوشت گوساله، خرگوش یا گوسفند آب پز، کبابی یا بریانی
  • مرغ:آب پز، کبابی و بریانی
  • گوشت بدون چربی، ماهی سفید کمی شور یا کمی شیرین، هیک، نرم باله (خوراک اروپایی) به صورت آب پز ، کبابی یا بریانی همراه با چاشنی کم.
  • انواع دسر
  • کیک میوه، مربا، کمپوت، آب میوه، میوه پخته شده، سیب خام و …
  • نان تست، کوکی های خشک، نان گندم کامل( تازه و فرآوری نشده)، شیرینی خشک، شیرینی پف دار مثل کلوچه و کیک اسفنجی.

توصیه های لازم

اول مطمئن شوید که به کیفیت و چربی برنامه غذاییتان توجه کامل دارید. سپس غذاهای سرخ شده را برای مناسبت  های خاص استفاده کنید. روغن با دمای بالای ۲۰۰ درجه را هرگز میل نکنید. در آخر مواد غذایی خود را به صورت خام، آب پز، بخار پز و .. مصرف کنید.

در یک رژیم غذایی کیسه صفرا از چه چیز هایی باید اجتناب کرد؟

اجتناب از غذا با دمای بالا. به این دلیل که غذاهای خیلی سرد و یا خیلی گرم و همینطور نوشیندنی های این چنینی، محرک های صفراوی قوی هستند، بنابراین حذف کردن این مواد غذایی و نوشیدنی ها بسیار مهم است.

حذف قند های تصفیه شده. برخی از مطالعات نشان می دهند که غلظت بالای مونوساکارید ها و دی ساکاریدها باعث تحریک ترشح صفرا می شود. بنابراین، شما باید فقط در مصرف آن ها تعادل ایجاد کرده و در مقادیر کوچکتر مصرفشان کنید.

گزانتین. مواد غذایی غنی از کافئین و تئوبرومین، مانند قهوه، ماته، چای غلیظ، نوشابه های کولاباعث اضافه کاری کیسه صفرایتان می شوند. بنابراین مصرف این دسته را به حداقل برسانید.

مقادیر بالا. مصرف زیاد هرچیزی در مقادیر بالا بد و مضر است پس در طول روز چند وعده را در مقادیر کوچک و کم میل کنید.

به طور کلی، مصرف آبمیوه، نوشابه گازدار و الکل خود را کاهش دهید.

در نهایت، افراد مبتلا به کیسه صفرا باید با یک متخصص تغذیه  و متخصص گوارش جهت  ایجاد یک برنامه غذایی متنایب با نیاز های فردیشان مشورت کنند. پزشکان شما قادر به ارائه بهترین برنامه به شما خواهند بود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط