۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳

بازگشت کاخ سفید به ریل دیپلماسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، چند روز پس از کنفرانس بغداد۲ و دیدار برجامی هیأت‌های ایرانی و اروپایی که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات، ازسرگیری گفت‌وگوها را اعلام کرد، وزیر خارجه امریکا نیز گفت دیپلماسی...

بازگشت کاخ سفید به ریل دیپلماسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، چند روز پس از کنفرانس بغداد۲ و دیدار برجامی هیأت‌های ایرانی و اروپایی که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات، ازسرگیری گفت‌وگوها را اعلام کرد، وزیر خارجه امریکا نیز گفت دیپلماسی را راه‌حل مسأله می‌داند. آنتونی بلینکن گفت: همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه‌حل درقبال ایران است.

روزنامه ایران نوشت: وزیر خارجه امریکا روز پنجشنبه در نشستی خبری در واشنگتن با حمایت از ناآرامی‌ها در ایران و تکرار ادعاها و اظهارات مداخله‌جویانه افزود: ما به اتخاذ روش‌های مختلف جهت اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهیم داد. وی تصریح کرد: عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در راستای منافع ما است و جوبایدن در این خصوص متعهد است. بلینکن با بیان اینکه ما همچنان معتقد بودیم مؤثرترین و بادوام‌ترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق دیپلماسی است، گفت: زمانی که برجام اجرا می‌شد، کاری را که برای آن طراحی شده بود، انجام می‌داد. وی بار دیگر به اشتباه دولت وقت امریکا در خروج از برجام اذعان کرد و گفت: بر اساس باور ما، خروج امریکا از برجام یک اشتباه فاحش بود. این واقعیتی است که دولت کنونی امریکا آن را به ارث برده است. با وجود این، بلینکن بار دیگر اظهارات مداخله‌جویانه را تکرار کرد و مدعی شد: جهان بر تحولات داخل ایران متمرکز شده است. وزیر خارجه امریکا با حمایت مجدد از اغتشاشگران گفت: ما سعی کرده‌ایم مقامات ایران را تحریم کنیم و دیروز در خصوص نقض حقوق بشر، مقامات ایرانی را تحریم کرده‌ایم. ما به صورت فعال سعی کرده‌ایم امکانات لازم را برای برقراری ارتباط میان مردم ایران و جهان در اختیار آنها قرار دهیم. بلینکن همچنین با تکرار ادعاهای پهپادی علیه ایران گفت: ما همچنین بر مسأله ارسال پهپاد از ایران به روسیه جهت ادامه خشونت مسکو علیه اوکراین متمرکز بوده‌ایم.

رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران نیز دیروز در مصاحبه‌ با رادیو آزادی (رادیو اروپای آزاد) در پاسخ به این سؤال که آیا برجام مرده‌است؟ گفت: ببینید کار من نوشتن آگهی ترحیم نیست. کار من پیشبرد و حفاظت از منافع ایالات متحده است.وی در حالی به خود جرأت نداد از مرگ برجام سخن بگوید که در روزهای اخیر برخی جریان‌های سیاسی تلاش داشتند تا از بن بست گفت و گوها سخن بگویند.

این مقام دولت بایدن همچنین بار دیگر به دخالت در امور داخلی ایران و حمایت از اغتشاشگران پرداخت و در عین حال گفت: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی و یک توافق بهترین راه برای اطمینان از فعالیت صلح آمیز ایران است.

استقبال از برجام در عین طرح ادعاهای ضدایرانی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گزارشی به محورهای گفت‌وگویش با وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس بغداد۲ اشاره کرد که علاوه بر مسأله مذاکرات، دخالت اروپا در امور داخلی ایران و ادعای نقش ایران در جنگ اوکراین نیز در آن دیده شد. به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات برجامی در بخشی از یک گزارش درباره رخدادهای کنفرانس بغداد۲ که به تازگی برگزار شد، نوشت: درباره رخدادهای غیرقابل قبول داخل ایران و حمایت بشدت نگران‌کننده این کشور از روسیه و درباره توافق هسته‌ای، گفت‌وگو و تبادل‌نظری طولانی با وزیر امور خارجه ایران داشتم.

بورل درباره توافق هسته‌ای گفت: با وجود این، من هنوز بر این باورم که وقتی موضوع منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای مطرح است، هیچ جایگزینی برای برجام [توافق هسته‌ای] وجود ندارد. وی ادامه داد: کسانی که جور دیگری فکر می‌کنند، فقط خودشان را فریب می‌دهند، به همین دلیل است که من به‌عنوان هماهنگ‌کننده، بر اساس نتایج مذاکرات وین برای احیای برجام تلاش می‌کنم.وی افزود: با وزیر امور خارجه ایران، امیرعبداللهیان گفت‌وگویی طولانی در این باره داشتم. همچنین تأکید کردم  بازگرداندن برجام به مسیر خود در خلأیی استراتژیک اتفاق نخواهد افتاد. این تکه‌ای از یک تصویر بزرگ‌تر است. ایران باید فوراً از حمایت نظامی‌ از روسیه دست بکشد.

دو نکته در خصوص دو موضع

مواضع بلینکن و بورل نشان می‌دهد امریکا و اروپا در عین حال که تلاش دارند مسأله مذاکرات و عقب نشاندن ایران از پیشرفت‌های هسته‌ای مطابق با برجام را به نتیجه برسانند با دستاویز قرار دادن دو مسأله واهی و البته جدید دیگر یعنی اغتشاشات و مسأله ادعایی همکاری نظامی تهران و مسکو در جنگ اوکراین درصدند به بهانه‌جویی‌های خود ادامه دهند.غربی‌ها تا چند روز قبل با اعلام صریح آنکه مذاکرات در اولویت آنها نیست و به مسأله آشوب‌ها در ایران امیدوار هستند به دنبال ایجاد ناامنی و تضعیف کشور از درون برآمدند، اما با فروکش کردن آشوب‌ها و شکست این پروژه، یک‌بار دیگر به تغییر لحن مجدد روی آوردند. این کشورها گرچه متوجه این مهم شده‌اند که این سناریو کارآمدی لازم را ندارد و عملاً به شکست انجامیده است، اما تلاش دارند با بهانه‌سازی‌های حقوق بشری و تکرار واژه «سرکوب اعتراضات» اهرم فشار جدیدی را خلق کنند و شبح تحریم را همواره بالای سر ایران نگه دارند، هرچند تیم مذاکره‌کننده ایرانی اعلام کرده است که تنها توافقی را خواهد پذیرفت که با رفع مؤثر تحریم‌ها و دریافت تضامین لازم مانع از بازگشت تحریم‌های جدی به بهانه‌های دیگر شود.

مسأله ساختگی فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین که تاکنون حتی یک سند در خصوص آن ارائه نشده است همچنان و با گذشت چند ماه از مطرح شدن آن تکرار می‌شود تا برساختی واقعی را در افکارعمومی ایجاد کند. در رویکرد جدید طرف مقابل و تصویرسازی اخیر رسانه‌های غربی، ایران به‌عنوان کشوری که در جنگ علیه یک کشور اروپایی (اوکراین) مشارکت دارد و در داخل با اعتراضات مردمی روبه‌رو است در حال حرکت به سمت غنی‌سازی فزاینده‌ای است که خارج از مصارف صلح‌آمیز است. این تصویرسازی جعلی البته برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات امریکا مورد نیاز است. احتمالاً مقامات این کشور برای توجیه افکارعمومی درخصوص چرایی بازگشت دیرهنگام به توافق برجام ادعا خواهند کرد که ایران به بازیگری خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی در کنار روسیه و چین تبدیل شده و این کشور با توافق در خصوص مسأله هسته‌ای یکی از ابعاد خطر چندوجهی ایران را مهار کرده است.به نظر می‌رسد امریکایی‌ها اکنون باید این مسأله را درک کرده باشند که با فضاسازی رسانه‌ای و تلاش برای افزایش فشار با بهانه‌های واهی که با عنوان پلنB مطرح شده بود، نخواهند توانست به اهداف زیاده‌خواهانه خود دست یابند. به سرانجام رسیدن توافق وین تنها با توافقی پایدار که سایر ادعاهای جعلی آن را تهدید نکند و طرف غربی نخواهد از آن به عنوان سکوی بلندپروازی‌های بعدی استفاده کند، حاصل خواهد شد.

واکنش علی باقری به مواضع ضدایرانی امریکا و اروپا

حامیان رژیم صهیونیستی وجاهت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارند

​​​​​​​دومین دور مشورت‌های سیاسی میان وزارت خارجه‌های جمهوری اسلامی ایران و بنگلادش در داکا برگزار شد. علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در جریان این سفر با مسعود بن مؤمن قائم مقام وزارت خارجه بنگلادش دیدار و درباره راه‌های توسعه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند. علاوه بر مسائل اقتصادی در خلال این نشست دو طرف درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز گفت‌و‌گو و رایزنی کردند.معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اصالت حقوق بشر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: قدرت‌هایی که ده‌ها سال حقوق ملت مظلوم فلسطین را زیر پا گذاشته و با تمام توان از اشغالگری و تجاوزگری رژیم صهیونیستی حمایت کرده و می‌کنند، وجاهت و صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارند. باقری با اشاره به پیوندهای تاریخی، تمدنی و فرهنگی میان دو ملت ایران و بنگلادش، تحکیم پیوندهای دو کشور را در گرو تعامل پیوسته و گسترده میان دولت‌های ایران و بنگلادش در عرصه‌های مختلف ارزیابی کرد. همچنین معاون سیاسی وزارت امور خارجه در سفر به بنگلادش با شهریار عالم وزیر مشاور در امور خارجی ملاقات کرد. در این دیدار، دو طرف بر همکاری‌های مشترک در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی تأکید کرده و همکاری نزدیک‌تر دو سازمان اکو و سارک را چهارچوب کارآمدی برای ارتقای همکاری های اقتصادی منطقه‌ای ضروری قلمداد کردند.

 

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار