۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳

بازگشت سرمد به مسیر سودسازی و خلق ثروت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از روابط‌عمومی بیمه سرمد، صورت‌های مالی بیمه سرمد در پایان سال مالی منتهی به ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که به احتمال بسیار بالا این شرکت در فصل‌های پیش روی سال ۱۴۰۲ موفق به تغییر زیان انباشته به سود ا...

بازگشت سرمد به مسیر سودسازی و خلق ثروت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از روابط‌عمومی بیمه سرمد، صورت‌های مالی بیمه سرمد در پایان سال مالی منتهی به ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که به احتمال بسیار بالا این شرکت در فصل‌های پیش روی سال ۱۴۰۲ موفق به تغییر زیان انباشته به سود انباشته خواهد شد و راه برای استحکام مالی و البته به دست آوردن سهم بیشتر و باکیفیت‌تر از بازار بیمه هموارتر می‌شود. چرا که هیات مدیره سرمد تصمیم به افزایش سرمایه شرکت به ۱۰ هزار میلیارد ریال را دارد.

افزایش سرمایه‌ای حدودا ۳۲۴ میلیارد تومانی از محل آورده نقدی و طلب سهامداران سرمد که خون تازه در رگ‌های این شرکت جاری خواهد کرد و راه برای در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار را هموار می‌سازد. چه اینکه باور سید محمدمهدی بهشتی‌نژاد، مدیرعامل سرمد این است که جایگاه شرکت باید بهبود یابد و تاکید دارد: امیدوارم بتوانیم با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی سرمد و ارتقاء عملکرد آنان، حق‌ بیمه تولیدی شرکت را افزایش دهیم تا بتوانیم جایگاه شرکت را ارتقاء دهیم. او که در هفته نخست اسفند ۱۴۰۱ سکان هدایت سرمد را به دست گرفته، مصمم است تا با آرامش و البته یک برنامه عملیاتی و همچنین پرهیز از رقابت ناسالم، سرمد را به سمت سودسازی پایدار، سهم مطلوب با پرتفوی بهینه از بازار و خلق ثروت و ایجاد رضایت سهامداران و بیمه‌گذاران سوق دهد.

ارزیابی دنیای بیمه نشان می‌دهد: درآمد حق بیمه ناخالص شرکت در پایان سال گذشته با رشدی ۷۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم ۲۴ هزار و ۲۲۶ میلیارد و ۴۲۱ میلیون ریال رسیده و حق بیمه ناخالص یا همان سهم نگهداری هم با رشد ۸۶ درصدی بالغ بر ۲۱ هزار و ۲۱۴ میلیارد و ۲۹۹ میلیون ریال شده است.

یک تغییر مهم دیگر اینکه کل پرتفوی سرمایه‌گذاری بیمه سرمد از مبلغ ۲ هزار و ۲۸۳ میلیارد و ۹۳۸ میلیون ریال در پایان سال مالی ۱۴۰۱ با جهش ۸۳ درصدی به رقم ۴ هزار و ۱۹۶ میلیارد و ۴۹ میلیون ریال افزایش یافته است و این شرکت که از محل درآمدهای بیمه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری در پایان ۱۴۰۰ با زیان ۶۵ میلیارد ریالی مواجه بود، در پایان ۱۴۰۱ موفق به سود یک هزار و ۳۶۴ میلیارد و ۹۵۲ میلیون ریالی شده است.

نتیجه اینکه بیمه سرمد در سالی که گذشت حجم درآمدهای بیمه‌ای به میزان ۲۳ هزار و ۸۱ میلیارد و ۸۲ میلیون ریال را به ثبت رسانده که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن رشدی ۹۳ درصدی را نشان می‌دهد. در مقابل این درآمد البته بیمه سرمد بالغ بر ۲۱ هزار و ۲۰۵ میلیارد و ۳۶۲ میلیون ریال خسارت به زیان‌دیدگان و بیمه‌گذاران خود پرداخت کرده که حدود ۸۸ درصد آن سهم خود شرکت و ۱۲ درصد هم سهم بیمه گذاران اتکایی بوده و نکته مهم اینکه رشد خالص حق بیمه تولیدی شرکت به میزان ۸۶ درصد، بیشتر از رشد خالص خسارت‌ها و مزایا به میزان ۷۸ درصد بوده است.

افزون بر اینکه با توجه به افزایش پرتفوی شرکت در پایان سال ۱۴۰۱، درصد افزایش هزینه های اداری و عمومی نسبت به رشد درآمد حق بیمه تولیدی افزایش چندانی نداشته که نشان از انضباط مالی و حساسیت بالا در اداره شرکت دارد.

ارزیابی تحلیلی صورت مالی بیمه سرمد در سال گذشته نشان می‌دهد که این شرکت با سرمایه ثبت شده ۶ هزار و ۷۶۱ میلیارد و ۵۵۳ میلیون ریالی در پایان ۱۴۰۱ موفق به شناسایی نزدیک به ۳۱۰ میلیارد ریال سود شده و توانسته که زیان ۴۶۷ ریالی به ازای پایه هر سهم را به سود ۴۶ ریالی تغییر دهد.

پیشنهاد مهم هیات مدیره

۲۸ اسفند سال ۱۴۰۱ هیات مدیره بیمه سرمد در آخرین جلسه سالانه خود یک پیشنهاد مهم را ارائه و مصوب می‌کنند که با رای اکثریت سهامداران قرار است سرمایه این شرکت از ۶ هزار و ۷۶۱ میلیارد و ۵۵۳ میلیون ریال فعلی به ۱۰ هزار میلیارد ریال برسد. این بار اما منبع اصلی این تامین سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران و مطالبات حال شده آنها خواهد بود. یک افزایش سرمایه باکیفیت و ارزشمند که دستکم ۲ دستاورد را به همراه خواهد داشت: افزایش توان مالی سرمد هم جهت افزایش سهم شرکت در پذیرش بیمه های اتکایی و هم افزایش سهم شرکت از بازار بیمه. به این ترتیب انتظار می‌رود بالغ بر ۳ هزار و ۲۳۸ میلیارد و ۴۴۷ میلیارد ریال به حساب سرمایه این شرکت آنهم از جنس آورده نقدی و مطالبات سهامداران افزوده شود.

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار