۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶

بازنشستگان بخوانند /آخرین خبر مهم از حقوق بازنشستگان در خرداد ماه / ۲۰ خرداد آخرین مهلت ارسال مدارک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه...

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر اضافه میشود؟ / واریز علی‌الحساب حقوق بازنشستگان + جزئیات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد. سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.​​حقوق بازنشستگان۱۴۰۱ همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد.

احمد اسفندیاری گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری نیز مطابق روال سال‌های پیش و به‌منظور ارج نهادن به جایگاه والای بازنشستگان، بازماندگان بیمه‌شدگان متوفی و ازکارافتادگان تحت پوشش این سازمان، در نظر دارد افراد شاخص و موفق را در بین این افراد شناسایی کرده و مورد تقدیر قرار دهد.

اسفندیاری سابقه پرداخت حق بیمه، کارآفرینی و ایجاد اشتغال، موفقیت‌های علمی از قبیل تدریس در مراکز آموزشی، پیشرفت‌های تحصیلی دانشگاهی و موفقیت در رقابت‌های فرهنگی، علمی، قرآنی و ورزشی در سطوح مختلف با تائید مراجع ذی‌صلاح را از جمله معیارهای انتخاب بازنشستگان، همسران بیمه‌شدگان متوفی و ازکارافتادگان نمونه عنوان کرد.

وی افزود: تعداد فرزندان و تربیت فرزندان شایسته از دیگر معیارهای انتخاب بازنشستگان و مستمری‌بگیران نمونه است و داشتن مدارک دانشگاهی، موفقیت در رقابت‌های ورزشی، علمی و هنری از سوی فرزندان نیز در انتخاب بازنشستگان نمونه تأثیرگذار است.

معاون فرهنگی اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی مشارکت در امور عام‌المنفعه، خیریه، جهادی و فرهنگی را از دیگر معیارهای انتخاب بازنشستگان، همسران بیمه‌شدگان متوفی و ازکارافتادگان نمونه برشمرد و گفت: علاقه‌مندان تا پایان وقت اداری روز شنبه بیستم خرداد ۱۴۰۲ فرصت دارند مدارک خود را برای شرکت در فراخوان به حوزه‌های روابط عمومی و امور فرهنگی شعب تأمین‌اجتماعی، مدیریت‌های درمان، ادارات‌کل تأمین‌اجتماعی و یا کانون‌های بازنشستگی استان‌ها ارائه دهند.

وی افزود: ادارات‌کل تأمین‌اجتماعی استان‌های سراسر کشور مدارک واصله را بررسی و پس از امتیازدهی مطابق با شاخص‌ها و امتیازات تعیین شده، نسبت به انتخاب واجدین شرایط اقدام و اسامی منتخبین را به اداره‌کل امور فرهنگی و اجتماعی ارسال خواهند کرد. از بین نفرات اول برگزیده هر استان، ۱۵ نفر براساس بالاترین امتیاز مکتسبه انتخاب و در مراسم جشن کشوری مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. مراسم جشن کشوری روز خانواده و تکریم بازنشستگان نیز تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، اسفندیاری همچنین گفت: تقدیر از برگزیدگان استانی توسط مدیران استانی همزمان با ایام مبارک دهه امامت و ولایت انجام خواهد شد.

صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره پرداخت نشدن حقوق افزایش‌یافته بازنشستگان اظهار کرد: همکاران ما در سازمان تامین اجتماعی معتقد هستند که کاملا اجرا شده است اما برخی از بازنشستگان معتقد هستند که اجرا نشده است. یک کارگروه تشکیل شده تا به این مسئله حتما رسیدگی شود و اگر حق با بازنشستگان باشد، کم و کسری که وجود دارد اعمال می‌شود.

زوی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که بازنشستگان اعتراضات خود را چگونه باید به ثبت برسانند؟ تصریح کرد: این امر راه و چهارچوب دارد. شما به عنوان رسانه شکایت آنها را مطرح می‌کنید و این به منزله مطالبه این‌ گروه از جامعه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همکاران ما در سازمان تأمین اجتماعی معتقدند این افزایش حقوق به صورت کامل اجرایی شده است؛ اما بعضی از بازنشستگان معتقدند افزایش حقوق‌ها محقق نشده است.

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظهر امروز (چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه) در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر علت عدم پرداخت حقوق افزایش یافته گروهی از بازنشستگان گفت: همکاران ما در سازمان تأمین اجتماعی معتقدند این افزایش حقوق به صورت کامل اجرایی شده است؛ اما بعضی از بازنشستگان معتقدند افزایش حقوق‌ها محقق نشده است.

وی ادامه داد: بنابراین کارگروهی در این رابطه تشکیل شده است و چنانچه حق با بازنشستگان باشد حقوق آنها پرداخت خواهد شد.

مرتضوی در پاسخ به این سوال که بازنشستگان چگونه باید اعتراضات خود را اعلام یا ثبت کنند؟ عنوان کرد: این موضوع راه و چارچوب خود را دارد؛ همین که اصحاب رسانه شکایت آنها را منتقل می‌کنند، به منزله مطالبه این گروه از جامعه است. شما اصحاب رسانه زبان مردم و آحاد مختلف هستید.

وی عنوان کرد: در جلسات قبل نیز این مطالبه از سوی اصحاب رسانه مطرح شد که مورد بررسی قرار گرفت.

معاون بازنشستگی اداره کل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی درباره نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی در تامین اجتماعی برای بیمه‌شدگانی با سنوات بالاتر از ۳۵ سال توضیح داد.

به نقل از ایسنا، حسینعلی میرزایی در پاسخ به این سوال که «چرا مستمری بازنشستگی افرادی که بیش از ۳۵ سال خدمت می‌کنند تنها تا ۳۵ روز حقوق محاسبه و پرداخت می‌شود؟» اظهار کرد: ما هیچ‌کس را اجبارا و به زور بازنشسته نخواهیم کرد، بلکه پس از ارائه درخواست شخص بیمه‌شده اقدامات لازم برای بازنشستگی صورت می‌پذیرد.

وی افزود: طبق ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی اگر فردی شرط سن و سابقه را احراز کند، می‌تواند درخواست بازنشستگی بدهد و هیچ کس نمی‌تواند بگوید حتما باید در این تاریخ بازنشسته شوی.

معاون بازنشستگی اداره کل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه سن بازنشستگی برای مردان ۶۰ و برای زنان ۵۵ سال است گفت: در ماده ۷۸ قانون تامین اجتماعی آمده است که اگر بیمه شده پنج سال بالاتر از سن قانونی داشته باشد، از این تاریخ به بعد، اگر شرط سابقه را هم داشته باشد کارفرما می‌تواند برای وی درخواست بازنشستگی کند.

میرزایی ادامه داد: در غیر این‌صورت، نمی‌توانند به فرد بگویند که اجبارا بازنشسته شو. ما اکنون در مناطق نفتی افرادی را داریم که در زمان بازنشستگی تا ۴۵ سال هم سابقه خدمت داشته‌اند. درست است که تا ۳۵ روز حقوق بیشتر برای افراد محاسبه نمی‌شود، اما دستمزد و میانگین دوسال پایانی خدمت افراد در هرسال متفاوت است و در نهایت حقوق بیشتری دریافت می‌کند.

تبصره ۱- صندوق‌‌های بازنشستگی که شرط سنی بازنشستگی مشمولان آن‌ها ۶۰ سال و بالاتر‌ می‌باشد از مفاد این حکم مستثنی‌ می‌باشند.

تبصره ۲- در مورد صندوق‌‌های بازنشستگی که مبنای حداقل سن بازنشستگی تعیین نشده است حداقل سن لازم برای بازنشستگی ۵۳ سال در سال اول برنامه‌ می‌باشد. زنان شاغلی که از زمان لازم الاجرا شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰، صاحب فرزند یا فرزندانی شده یا‌ می‌شوند به ازای هر فرزند از یک سال کاهش در سن بازنشستگی برخوردار میشوند و برای فرزند سوم و بیشتر‌ میزان کاهش یک ونیم سال به ازای هر فرزند خواهد بود. تبصره‌‌- سقف سنوات ارفاقی مشمولان قانون اصلاح تبصره (۲) الحاقی به ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی (مصوب ۱۳۸۰/۰۷/۱۳) * حداکثر هفت سال و برای مشمولان ” قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان آور در دستگاه‌‌های اجرایی موضوع ماده ۱ این قانون “ حداکثر پنج سال حسب شرایط سخت و زیان آور خواهد بود آئین نامه مربوطه در خصوص‌ میزان سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زبان اور مختلف ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این ،قانون توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور تدوین و برای تصویب به هیأت وزیران ارسال‌ می‌شود.

تبصره ۴- در مواردی که در قوانین بازنشستگی پیش از موعد مقرر شده است به ازای هر سال کمتر از ۳۰ سال بیمه پردازی معادل ۲ سال از سنوات مبنای محاسبه اولین حقوق یا مستمری بازنشستگی کسر‌ می‌گردد.

تبصره ۵- حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال‌ می‌باشد.

تبصره ۶- معافیت از پرداخت کسور بازنشستگی مازاد بر ۳۰ سال برای افرادی که سنوات بیمه‌‌‌ای آنان از تاریخ اجرای این قانون از ۳۰ سال بیشتر‌ می‌شود در قوانین و مقررات عام و خاص ملقی‌ می‌گردد. تسنیم

حقوق و مستمری‌های بازنشستگان تامین اجتماعی امسال یک ماه زودتر از همیشه تعیین تکلیف شد. این جای قدردانی دارد اما اتفاقاتی هم در این میان افتاد که نمی‌گذارد حلاوت این اقدام، “کام‌نشینِ” موی سفیدکرده‌های تولید و سازندگی شود.

مسئله به همان ۲۵ درصد معروفِ باقی مانده از متناسب سازی سال‌های پیش برمی‌گردد. حضرات مسئول دولتی و کانون‌ها، همین که اجرا شده است را ادای همه حق و موفقیتی تمام می‌دانند اما بازنشستگان حرف‌شان چیز دیگری است. دقیق سازی همه حرف‌ها این است که براساس بند ۱۲ قانون توسعه ششم همسان‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی می‌بایست از ابتدای مردادماه ۱۳۹۹ تا پایان اسفند ۱۳۹۹ به میزان ۱۰۰ درصد و انتقال آن به سال ۱۴۰۰ با ضریب ۲۶ درصد و نیز انتقال آن به ۱۴۰۱ با ضریب ۳۸ درصد و انتقال آن به سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۱ درصد اجرایی می‌گردید مغفول مانده و ابتدا می‌بایست ۱۰۰ درصد متناسب سازی حقوق طبق ضریب زمان بازنشستگی را برای ۸ ماهه پایانی سال ۱۳۹۹ و نیز ۲۵ درصد الباقی را از ابتدای ۱۴۰۰ و با ضریب ۲۶ درصد حساب می‌نمودند و مجموع بدست آمده را در سال ۱۴۰۱ و با ضریب ۳۸ درصد و مجموع اینها را برای سال جاری با ضریب ۲۱ درصد اقدام می‌کردند.

اما شوربختانه با رویت فیش‌های برونداد در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ مشاهده شد که فقط ۲۵ درصد همسان‌سازی سال ۱۴۰۰ را فقط برای سال جاری اعمال کرده‌اند. به باور بازنشستگان، این یک تخلف آشکار و محرز است و باید به شرحی که رفت، اصلاح گردد که در غیر این صورت، موضوع قابل پیگیری در مجاری قانونی از جمله دیوان عدالت اداری می‌باشد. آنچه از کانال‌های بازنشستگان در فضای مجازی می‌شود فهمید، همت‌شان بر پیگیری از طریق قانون است.

احتمالا خبرش به گوشِ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هم رسیده است. شاید همین باشد که صولت مرتضوی – به گواه خبرگزاری‌ها – حاشیه جلسه هیات دولت گفت: “همکاران ما اعلام می‌کنند که همسان‌سازی و افزایش حقوق اعمال شده ولی تعدادی از بازنشستگان معتقدند که در مواردی اعمال نشده است که این موضوع، حتما رسیدگی خواهد شد.” امیدواریم در این “بررسی” که “حتما” انجام خواهد شد، حضرات به ضریب‌های جامانده از سال ۱۳۹۹ تا امسال توجه فرمایند.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار