۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵

این اموال پدر، فقط به پسر می‌رسد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،اصل در مسئله ارث این است که تمام وراث از جمع اموال متوفی ارث خواهند برد. این از واجبات الهی است که به‌صورت کلی و جزئی در منابع دینی ما از جمله قرآن بیان شده است اما از آنج...

این اموال پدر، فقط به پسر می‌رسد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،اصل در مسئله ارث این است که تمام وراث از جمع اموال متوفی ارث خواهند برد. این از واجبات الهی است که به‌صورت کلی و جزئی در منابع دینی ما از جمله قرآن بیان شده است اما از آنجایی که گفته‌اند هر اصلی استثنائاتی نیز دارد.

حبوه چیست؟

منظور از حبوه اموالی خاص و معین است که پس از فوت پدر خانواده به پسر ارشد ارث می‌رسد.

مصادیق حبوه چیست؟

به موجب ماده ۹۱۵ قانون مدنی مصادیق حبوه چنین بیان شده است:

انگشتری که میت معمولا استعمال می‌کرده و همچنین قرآن و رخت‌های شخصی و شمشیر او به پسر بزرگ او می‌رسد بدون اینکه از ‌حصه و سهم او از این حیث چیزی کسر شود مشروط بر اینکه اموال میت فقط این اموال نباشد.

بنابراین، مصادیق حبوه به شرح زیر است:

انگشتر میت

قرآن

رخت‌های شخصی

شمشیر.

همان‌طور که مشاهده کردید، برخی از مصادیق حبوه در دوران کنونی وجود ندارد. مثلا در دوره امروزی کسی از شمشیر استفاده نمی‌کند. بنابراین، می‌توان گفت، موضوع حبوه کمی قدیمی شده است. اگر به مسائل خانواده علاقه دارید به مطلب مرد چگونه می‌تواند نفقه زن را کاهش دهد؟ مراجعه کنید.

احکام حبوه

در حال حاضر دیگر از شمشیر کمتر استفاده می‌شود و باید به این نکته توجه کرد که سلاح شکاری شامل موارد حبوه نمی‌شود.

این اموال درصورتی‌ به پسر بزرگ می‌رسد که این اموال میت منحصرا آن‌ها نباشند درغیراین‌صورت باید این اموال بین همه وراث تقسیم شود.

بزرگ‌ترین پسر ملاک است، یعنی اگر بزرگ‌ترین فرزند متوفی دختر باشد و بعد از آن به پسری که از آن دختر کم‌سن‌تر است اما نسبت به سایر پسران بزرگ‌تر است می‌رسد.

اگر متوفی چند پسر هم‌سن چند قلو داشته باشد به‌صورت مشاع به مالکیت همگی در می‌آید.

پسر باید در زمان فوت موجود باشد و اگر فرزند پسر در زمان فوت پدرش جنین باشد حبوه به او نمی‌رسد.

حبوه از سایر بستگان مانند مادر و جد پدری نمی‌رسد و فقط از پدر به پسر بزرگ می‌رسد.

آیا حبوه از سهم الارث کسر می‌شود؟

در نهایت اینکه چیزی از سهم‌الارث پسر بزرگ کم نمی‌شود حتی اگر انگشتری گران‌قیمت مانند الماس باشد، چرا که گفتیم این حکم استثنایی است و ارتباطی با مباحث ارث ندارد.
انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار