۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲

ایران می‌تواند شریک مهمی برای بریکس باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا؛ علاوه بر وزیر امور خارجه کشورمان، وزرای خارجه و مقامات عالیرتبه کشورهای آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه، هند، چین، آرژانتین، بنگلادش، کومور، کوبا، بروندی، کنگو، مصر، گابن، گینه بیسائو،...

ایران می‌تواند شریک مهمی برای بریکس باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا؛ علاوه بر وزیر امور خارجه کشورمان، وزرای خارجه و مقامات عالیرتبه کشورهای آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه، هند، چین، آرژانتین، بنگلادش، کومور، کوبا، بروندی، کنگو، مصر، گابن، گینه بیسائو، اندونزی، قزاقستان، عربستان سعودی،  امارات و اروگوئه در این‌ نشست مشارکت کردند.

متن کامل سخنرانی امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس وزرای خارجه کشورهای دوست  بریکس (بریکس پلاس) ؛ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ برابر با ۲ ژوئن ۲۰۲۳- کیپ تاون به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سرکار خانم دکتر پاندور،

وزیر محترم روابط و همکاری بین المللی جمهوری آفریقای جنوبی

بسیار خرسندم امروز در نشست وزرای امور خارجه دوستان بریکس در شهر زیبای کیپ تاون حضور دارم. از دولتِ دوست آفریقای جنوبی به جهت میزبانی گرم از هیات جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاری می نمایم. همچنین مایلم از کشورهای عضو گروه بریکس بابت این ابتکار و دعوت از کشورهای دوستِ بریکس تشکر نمایم.

خانمها و آقایان،

“دوستان بریکس” قبل از هرچیز دوستانِ همکاری و مشارکت و در یک کلام “دوستانِ چندجانبه گرایی” هستند. جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهای پیشرو در عرصه چندجانبه گرایی است. روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه ما با کشورهای عضو بریکس در سطح بسیار خوبیست و تجارت فی مابین به بیش از سی میلیارد دلار رسیده است. سازوکارهای چندجانبه ای که ایران و برخی کشورهای عضو بریکس در آن عضویت دارند مهم می باشد. ما بزودی روابط خود با سه کشور عضو بریکس یعنی روسیه، چین و هند را در قالب سازمان همکاری شانگهای توسعه خواهیم داد. جمهوری اسلامی ایران، هند و جمهوری آفریقای جنوبی از اعضای فعال اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) هستند  و در حوزه های مختلف اقتصادی همکاری دارند. همچنین جمهوری اسلامی ایران، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی از اعضای فعال و همسو در گروه کشورهای در حال توسعه موسوم به “گروه ۷۷” می باشند.

برای جمهوری اسلامی ایران، بریکس می‌تواند هدف مهم بعدی در سیاست چندجانبه گرایی باشد. بهمین جهت ما از جمله اولین کشورهایی هستیم که رسما علاقه‌مندی خود به حضور در چهارچوب‌های بریکس و البته عضویت در آن را اعلام نموده‌ایم. تعدادِ زیاد کشورهای علاقه‌مند به عضویت در بریکس، موید این است که ما انتخاب درستی کرده‌ایم.

گروه بریکس به دلیل توان خود و به جهت تلاش برای رفع برخی کاستیها در نظام بین الملل و تقویت چندجانبه گرایی، جایگاه مهمی در عرصه مبادلات جهانی کسب کرده است. قطعا این جایگاه با پیوستن دیگر قدرتهای منطقه ای و همسو، تقویت خواهد شد. یک “بریکسِ گسترده”[۱] می تواند الگوهای موفقی از “حکمرانی جمعی و شمولی”[۲]، “همکاریهای نوینِ جنوب-جنوب”[۳] و “ائتلافِ اقتصادهای نوظهور”[۴] را ارائه دهد.

جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر کشورهای همسو و علاقه‌مند می‌تواند شریکی مطمئن برای بریکس در آینده باشد. ایران با تجربه بالای حضورِ فعال در نهادها و ابتکارات بین‌المللی؛ برخورداری از ذخایر کامل انرژی؛ شبکه‌های حمل‌ونقل و ترانزیت کوتاه و ارزان؛ نیروی انسانیِ آموزش‌دیده و دستاوردهای علمیِ چشمگیر و بالاتر از همه اراده ای قوی برای مشارکت در ایجاد نظمی عادلانه در جهان، می‌تواند شریک مهمی برای بریکس باشد.

البته اهداف بریکس و اهداف جمهوری اسلامی ایران بقدری هم راستا می باشند که ما از هم اکنون، راههای همکاری و مشارکت با بریکس را در دست بررسی داریم. بزودی کنفرانسی را در تهران با همکاری سفارت خانه های کشورهای عضو بریکس میزبانی خواهیم نمود تا ظرفیتهای همکاری ایران با بریکس را تبیین نماییم. از همه کشورهای عضو دعوت می کنم در این کنفرانس شرکت نمایند.

خانم رئیس، حضار محترم،

مجددا خرسندی خود را از حضور در این نشست اعلام می دارم و بهترینها را برای شما آرزومندم.

از توجه شما متشکرم.

[۱]  Extended BRICS

[۲]  Collective and inclusive governance

[۳]  New South-South Cooperation

[۴]  Coalition of emerging economies

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار