۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷

ایران در سازمان شانگهای باید بر ظرفیت خود در تامین انرژی تمرکز کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، علی اکبر فرازی در گفت و گو با برنامه «رویداد» با بیان اینکه سازمان همکاری های شانگهای همکاری های چند جانبه فرهنگی، اقتصادی و منطقه ای را مد نظر دارد، گفت: ایران در سه شاخه حرف هایی برای گفتن دارد....

ایران در سازمان شانگهای باید بر ظرفیت خود در تامین انرژی تمرکز کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، علی اکبر فرازی در گفت و گو با برنامه «رویداد» با بیان اینکه سازمان همکاری های شانگهای همکاری های چند جانبه فرهنگی، اقتصادی و منطقه ای را مد نظر دارد، گفت: ایران در سه شاخه حرف هایی برای گفتن دارد.

وی تاکید کرد در داخل کشور باید برنامه ریزی های لازم صورت گیرد و نهادی برای پیگیریِ امور تاسیس شود.

فرازی گفت: ما در زمینه اقتصادی فرصت های گرانبهایی در منطقه داریم که اگر بهره برداری به موقع داشته باشیم، به دستاوردهایی خوب خواهیم رسید.

وی ادامه داد: پروسه عضویت در چنین سازمان هایی کوتاه مدت نیست و حداقل زمانی میان مدت را نیاز دارد.

فرازی افزود: ما در سایر سازمان های اقتصادی عضویت داریم و از بنیان گذاران سازمان اکو بودیم و شخصا مدت ها معاون دبیرکل این سازمان بودم.

وی در پاسخ به این سوال که ایران چرا تظاهر کمتری در این سازمان ها دارد، گفت: دلیل به فرم اقتصادی در داخل ایران باز می گردد. اقتصاد داخلی ما دارای متولیانِ متعدد است که با حسن نیت، کارهای یکدیگر را خنثی کرده و به هدفی مشترک نمی رسند.

برای عضویت در سازمان همکاری های شانگهای باید در داخل برنامه ریزی و هدف گذاری نماییم. تا امروز تلاش داشتیم به عضویت این سازمان درآییم ولی امروز باید زمینه های مشترک همکاری را در نظر داشته باشیم.

فرازی تقریبا همه اعضای شانگهای را همگی مصرف کنندگان انرژی در جهان دانست و افزود: ایران یکی از عمده ترین کشورهای تامین کننده انرژی است. همین بعد باید در نظر ما باشد و بایستی در شانگهای مطرح شود.

وی در عین حال یادآوری کرد که پروژه های بسیاری در عرصه اقتصاد به دلیل کارشکنی ها ناتمام مانده است اما نباید فراموش کنیم برخی پروژه ها نیز بنا بر سوء تدبیر داخلی ابتر شده است.

فرازی در عین حال گفت: همکاری های استراتژیک دائمی نیست و کشورهای دیگر منتظر ما نمی مانند تا به یک تصمیم واحد برسیم و به همین دلیل وقتی خط لوله هند و پاکستان نا تمام ماند، دیگران از مسیرهای سخت و پر هزینه تر، خط لوله ای جدید را تعریف کردند.

وی به رادیو گفت‌وگو گفت: اکثر تحلیلگران این نکته را مغفول می گذارند که بودن در شانگهای به معنای نادیده گرفتنِ پیمان های دیگر است ولی این تصور اصلا درست نیست.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط