۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

اولین رزمایش سرمایه علمی انقلاب اسلامی برگزار می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری امروز در هم اندیشی مسئولین مراکز و مؤسسات علمی حوزوی و دانشگاهی کشور که با موضوع گفتمان علمی انقلاب و اسلامی سازی علوم انسانی که به همت دبیرخانه انجمن های علمی...

اولین رزمایش سرمایه علمی انقلاب اسلامی برگزار می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری امروز در هم اندیشی مسئولین مراکز و مؤسسات علمی حوزوی و دانشگاهی کشور که با موضوع گفتمان علمی انقلاب و اسلامی سازی علوم انسانی که به همت دبیرخانه انجمن های علمی حوزه در سالن همایش امام حسین(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد، گفت: تا به امروز ۲۸ دانشگاه و پژوهشگاه در طرح گفتمان عضو هستند. سالی یکبار این همایش به میزبانی دانشگاه ها برگزار می شود، این میزبانی این بار به دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی، واگذار شده است.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، افزود: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)»، «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»، «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی»، «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»، «پژوهشگاه قرآن و حدیث»، «جامعه المصطفی العالمیه»، «دانشگاه علوم اسلامی رضوی»، «مرکز تحقیقات کامپیوتری نور»، «دانشگاه ادیان و مذاهب»، «بنیاد پژوهش های اسلامی امام رضا(علیه السلام)»، «دانشگاه امام صادق علیه السلام»، «دانشگاه آزاد اسلامی»، «سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها» و «اتحادیه دانش آموختگان حوزه و دانشگاه» ۱۴ دانشگاه، پژوهشگاه، مرکز و سازمانی است که عضو طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی می باشند.

وی بیان داشت: گفتمان علمی انقلاب اسلامی سازمانی ندارد و در این رابطه یکی از دانشگاه هایی که در امر ترویج این گفتمان در جامعه علمی تلاش کرده، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت: هدف از طرح گفتمان انقلاب اسلامی، معرفی روشمند آثار فاخر و برگزیده حوزه و دانشگاه در عرصه علوم انسانی و اسلامی است و در این رابطه، طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی تلاش می کند آثار برتر حوزه در مراکز علمی را به سایر مراکز علمی دنیا بشناساند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، بیان داشت: طرح گفتمان علمی انقلاب، برای معرفی روشمند آثار برگزیده و منتخب اندیشمندان به مجامع علمی داخل و خارج کشور باید چند کار انجام دهد، از جمله شناسایی آثار برتر در مراکزعلمی، معرفی آثار در قالب کتاب، سامانه نرم افزاری کتاب شناخت، برگزاری نشست های علمی و نظریه پردازی در مراکز دنیا، دانشگاه و مراکز علمی حوزه و راه اندازی کتابخانه تخصصی در حوزه علوم انسانی اسلامی است.

وی بیان داشت: از همه مراکز در چند مورد درخواست و پیشنهاد داریم که باید بدان توجه داشته باشند و آن را انجام دهند از جمله در بخش ارسال اطلاعات و فهرست مؤلفان، اعزام اساتید برای برگزاری نشست ها، چاپ دو جلد کتاب و… است.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری با اشاره به راه اندازی سامانه کتاب شناخت گفتمان علمی انقلاب اسلامی، گفت: سال گذشته این سامانه راه اندازی شده است.در این رابطه چند کار الزامی است که از جمله آن راه اندازی سامانه های ارزیابی مرکز استنادی اسلامی سازی علوم انسانی و پایان نامه است.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه افزود: کار بعدی که باید انجام شود، ارسال دو جلد کتاب در مورد گفتمان اسلامی است. اولین آن در مدرسه فیضیه و دومی در مدرسه مروی است. تلاش است در ۳۰ استان کتابخانه ای در ارتباط با گفتمان ایجاد کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت: تأسیس فروشگاه کتاب کار دیگری است که در ارتباط با دو جلد کتاب صورت گرفته است. در این رابطه می توان از بوستان کتاب نام برد.

وی عنوان کرد: اما در ارتباط با کار سوم یعنی اعزام استاد، در ۲۲ استان کشور شورای تخصصی تشکیل شده است و این مسئله تا قبل از کرونا بسیار خوب بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری، گفت: برگزاری سلسله همایش در قالب وبیناری و برگزاری کارگروهای غیر حضوری کار بسیار مثبت دیگری بود که در ارتباط با گفتمان سازی انقلاب اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی، انجام شده است.

رئیس انجمن های علمی حوزه افزود: در مورد برگزاری نشست ها، دانشگاه استقبال کرده اند و این نشست ها به صورت های مختلف مانند آزادی اندیشی و… برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت: یکی از کارهای تحولی در بحث گفتمان سازی، برگزاری نشست است. در این موضوع مؤسسات می توانند به یاری مؤسساتی بیایند که دارای آثار فاخر در عرصه اسلامی سازی علوم انسانی هستند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه افزود: اساس نامه دبیرخانه گفتمان انقلاب اسلامی تنظیم شده است و باید تلاش کرد این مبنای گفتمان سازی شود. در تلاش هستیم اولین رزمایش سرمایه علمی انقلاب اسلامی برای معرفی این شخصیت ها در مشهد مقدس برگزار شود.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه افزود: اساس نامه دبیرخانه گفتمان انقلاب اسلامی تنظیم شده است و باید تلاش کرد این مبنای گفتمان سازی شود. در تلاش هستیم اولین رزمایش سرمایه علمی انقلاب اسلامی برای معرفی این شخصیت ها در مشهد مقدس برگزار شود.

وی عنوان کرد: تا کنون حدود دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار جلد تنها از چند موسسه به طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی رسیده و هر چه کار ادامه پیدا می کند، تعداد این آثار بیشتر می شود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار