۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸

اولیانوف خبر داد: برگزاری رایزنی‌های ایران و آژانس در تهران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌گو با شبکه روسیه۲۴ از برگزاری مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا پیش از پایان ماه جاری میلاد...

اولیانوف خبر داد: برگزاری رایزنی‌های ایران و آژانس در تهران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌گو با شبکه روسیه۲۴ از برگزاری مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا پیش از پایان ماه جاری میلادی خبر داد.

اولیانوف اظهار داشت: انتظار می‌رود که دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا پیش از پایان نوامبر در تهران انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: می‌بایست تا پیش از پایان ماه نوامبر دور جدیدی از رایزنی‌ها میان کارشناسان آژانس اتمی و طرف ایرانی انجام شود. قرار بر این بود این نشست در تهران برگزار شود که امیدوارم این برنامه‌ها به قوت خود باقی بماند.

پیش از این، حسین امیرعبدللهیان وزیر امورخارجه ایران در تماس تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که برنامه‌ریزی برای یک همکاری قوی و خوب میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال انجام است.

این در حالی است که روز پنج‌شنبه یک قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ۲۶ رای موافق، ۲ رای مخالف و پنج رای ممتنع به تصویب رسید که با استقبال آمریکا و تروئیکای اروپایی مواجه شد.

در این بیانیه که روز جمعه منتشر شد، آمده است: دول فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص ایران استقبال می‌کنند. این قطعنامه در پاسخ به همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص مسائل جدی و حل‌نشده مرتبط با تعهدات قانونی ایران ذیل توافق پادمانی پیمان عدم اشاعه هسته‌ای تصویب شده است.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: ایران باید توضیحات معتبر فنی برای وجود ذرات اورانیوم شناسایی شده در اماکن اعلام نشده در ایران ارائه کند و درخصوص مکان این مواد هسته‌ای و یا تجهیزات آلوده شفاف‌سازی کند. این قطعنامه بر حمایت قاطع از تلاش‌های مداوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل این مسائل حیاتی با ایران تاکید می‌کند.

هنچنین در پایان این بیانیه آمده است: همانطور که شفاف ساخته‌ایم، اگر ایران این کار را انجام دهد و مدیرکل  آژانس اتمی بتواند گزارش دهد، همه مسائل پادمانی حل‌نشده دیگر حل‌وفصل شده‌اند، در آن صورت شورای حکام می‌تواند به رسیدگی به این مسئله خاتمه دهد. ما امیدواریم که ایران با حسن نیت از فرصت همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت حل‌وفصل مسائل حل‌نشده استفاده کند تا دیگر لازم نباشد شورا در این خصوص اقدامات بیشتری انجام دهد.

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار