۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰

انواع مختلف روانشناس کدامند و وظیفه هرکدام چیست؟

به گزارش اندیشه معاصر؛ انواع گوناگونی از روان شناس وجود دارد؛ روانشناس بالینی یا روانشناس تربیتی و روانشناس اجتماعی و روانشناس شخصیت و … اما بسیاری از ما به محض شنیدن اصطلاح روان شناس، مرد یا زنی را در مطب تصور می­‌کنیم که در حالی­‌که بیم...

انواع مختلف روانشناس کدامند و وظیفه هرکدام چیست؟

به گزارش اندیشه معاصر؛ انواع گوناگونی از روان شناس وجود دارد؛ روانشناس بالینی یا روانشناس تربیتی و روانشناس اجتماعی و روانشناس شخصیت و … اما بسیاری از ما به محض شنیدن اصطلاح روان شناس، مرد یا زنی را در مطب تصور می­‌کنیم که در حالی­‌که بیمار روی مبل چرمی نشسته، روی کاغذ یادداشت برمی­‌دارد.

بله، بسیاری از روان شناسان از روش گفتاردرمانی بهره می‌­برند اما افرادی که در این حرفه مشغولند، وظایف مختلف دیگری هم بر عهده دارند.

انواع روان شناس

آیا می‌­دانستید بعضی از روان­شناسان به بررسی نحوه­ کار و تعامل افراد با ابزارهای محیطی می­‌پردازند؟ یا بعضی روش‌­هایی برای کند کردن جریان گرمایش جهان ارائه می­‌دهند؟

حرفه روانشناسی به همین‌ها ختم نمی‌شود! در ادامه فهرستی از تعدادی حیطه­‌ی تخصصی و وظایف مرتبط با آن ذکر شده است. باید بدانید که حیطه کاری روانشناسان متفاوت است؛ مثلا تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.

انواع مختلف روانشناس کدامند و وظیفه هرکدام چیست؟
انواع گوناگونی از روان شناس وجود دارد اما بسیاری از ما به محض شنیدن اصطلاح روان شناس، مرد یا زنی را در مطب تصور می­‌کنیم که در حالی­‌که بیمار روی مبل چرمی نشسته، روی کاغذ یادداشت برمی­‌دارد.

۱. روانشناس هوانوردی

این دسته از روان­شناسان به مطالعه­ رفتار خلبان و سایر خدمه­ پرواز می­‌پردازند. آن­‌ها همچنین درمورد امنیت شرکت هواپیمایی تحقیق می­‌کنند، تجهیزات آموزشی جدید ارائه می­‌دهند و به انتخاب کارمندان مناسب کمک می­‌کنند.

به­ طور مثال، ممکن است روان­شناس هوانوردی تعدادی آزمون روان­شناختی طراحی کند که برای انتخاب خلبان به کار می­‌آید. از آن­جایی­‌که شغل خلبانی ذاتا حساس و تخصصی است، لازم است افرادی برای این حرفه انتخاب شوند که سالم و دارای ثبات روحی باشند و بتوانند تحت فشار عملکرد خوبی از خود نشان دهند.

روان­شناس هوانوردی از دانش خود در روان­شناسی برای انتخاب بهترین افراد در این وظیفه­ حیاتی استفاده می­‌کند.

همچنین این دسته از روان­شناسان برای طراحی اجزای مختلف هواپیما مانند کابین یا عرشه­ پرواز با متخصصان دیگر نظیر مهندسان و روان­شناسان عوامل انسانی همکاری می‌کنند. روان­شناسان پرواز با در نظر گرفتن روانشناسی انسانی حین فرایند طراحی، می­‌توانند تضمین کنند که این محصولات با ادراک، توجه، حافظه و سایر توانایی­‌های ذهنی سازگار است.

انواع مختلف روانشناس کدامند و وظیفه هرکدام چیست؟
ممکن است روان­شناس هوانوردی تعدادی آزمون روان­شناختی طراحی کند که برای انتخاب خلبان به کار می­‌آید.

۲. روان­‌شناس زیستی

از روان­شناس زیستی گاهی تحت عنوان روان­شناس بیولوژیک یا روان­شناس فیزیولوژیک هم یاد می­‌شود. آن­‌ها به مطالعه و تحقیق پیرامون مغز و رفتار می­‌پردازند. روان­شناس زیستی با بررسی منشا عصبی رفتار، می‌­تواند به عوامل مختلف زیستی که ممکن است روی تفکر، احساس و عمل فرد تاثیر بگذارد پی­ ببرد.

این دسته از روان­شناسان تاثیر بیماری و آسیب مغزی روی رفتار را هم مطالعه می‌­کنند. محققان می‌­توانند با درک بهتر تاثیر این آسیب و بیماری‌­ها، راهی برای پیشگیری، درمان و کنترل آسیب و بیماری‌­های جدی مغز پیدا کنند.

از روان­شناس زیستی گاهی تحت عنوان روان­شناس بیولوژیک یا روان­شناس فیزیولوژیک هم یاد می­‌شود. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
از روان­شناس زیستی گاهی تحت عنوان روان­شناس بیولوژیک یا روان­شناس فیزیولوژیک هم یاد می­‌شود.

۳. روانشناس بالینی

روانشناس بالینی افرادی را که دچار پریشانی روانی و بیماری روحی هستند تحت معاینه، تشخیص و درمان قرار می­‌دهد. استفاده از روان‌­درمانی و ارائه­‌ی برنامه­‌ی درمان نیز از جمله وظایف روانشناس بالینی است.

این دسته از روان­شناسان اغلب در بیمارستان، کلینیک سلامت روان و مطب خصوصی کار می­‌کنند و در زمینه‌­ی انواع روش‌­های درمان آموزش دیده‌­اند اما ممکن است در درمان دسته­‌ای از اختلالات خاص یا کار کردن با جمعیت خاصی از جامعه تخصص بگیرند. مثلا، ممکن است روانشناس بالینی در حوزه‌­ای نظیر درمان مصرف مواد، سلامت روان کودکان، سلامت روان بزرگسالان یا سالمندان تخصص داشته باشد.

با این­که روانششناس بالینی در فضای پزشکی فعالیت می‌­کند، پزشک نیست و در اکثر موارد نمی­‌تواند دارو تجویز کند.

به­ گفته­‌ی انجمن روان­شناسی آمریکا، درآمد روانشناس بالینی سالانه ۸۰ هزار دلار است.

در این مقاله از درمانکده می‌توانید بیشتر با روانشناس بالینی و حوزه کاری یک روانشناس بالینی آشنا شوید.

با این­که روانشناس بالینی در فضای پزشکی فعالیت می‌­کند، پزشک نیست و در اکثر موارد نمی­‌تواند دارو تجویز کند. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
با این­که روانشناس بالینی در فضای پزشکی فعالیت می‌­کند، پزشک نیست و در اکثر موارد نمی­‌تواند دارو تجویز کند.

 

۴. روانشناس شناختی

روان­شناس شناختی تفکر فرد، اعم از نحو‌ه‌­ی تصمیم‌­گیری و حل مشکل، را ارزیابی می‌­کند. این دسته از روانشناسان به چگونگی پردازش، یادگیری، ذخیره­‌سازی، تشخیص و بهره‌­گیری از اطلاعات توسط مغز می­‌پردازند.

روانشناس شناختی در محیط­‌های مختلف مانند دانشگاه، مرکز تحقیقات، موسسات بازپروری، بیمارستان، نمایندگی­‌های دولتی و مطب خصوصی فعالیت می‌­کند. متخصصان این رشته اغلب وظایفی نظیر رهبری تحقیق و کار با بیمار را برعهده دارند.

روانشناس شناختی، مانند سایر روان­شناسان، یک حوزه­ را برای گرفتن تخصص انتخاب می‌­کند که به ­طور مثال می­‌توان به حافظه، تکامل زبان، توجه، حل مسئله یا اختلال در یادگیری اشاره کرد.

روانشناس شناختی، مانند سایر روان­شناسان، یک حوزه­ را برای گرفتن تخصص انتخاب می‌­کند. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
روانشناس شناختی، مانند سایر روان­شناسان، یک حوزه­ را برای گرفتن تخصص انتخاب می‌­کندروانشناس شناختی، مانند سایر روان­شناسان، یک حوزه­ را برای گرفتن تخصص انتخاب می‌­کند

۵. روان­شناس جامعه

این دسته از روان­شناسان پیرامون مسئله‌­ی سلامت جامعه تحقیق می‌­کنند. آن­‌ها همچنین به دنبال بالا بردن سواد اجتماعی و ارائه‌­ی برنامه‌­های پیشگیری هستند. این دسته از متخصصان روی ایجاد تغییرات مثبت روی فرد و جامعه تمرکز دارند.

روان­شناس جامعه معمولا در محیط‌­های مختلف اعم از دانشگاه، نمایندگی­‌های دولتی، موسسات اجتماعی و بیزینس‌­های خصوصی مانند استاد، مشاور، مشاور سیاسی، مدیر برنامه و محقق فعالیت می­‌کند.

تحقیق در این حیطه کنش محور است و روی ارائه­‌ی راه حل­‌های واقعی تمرکز دارد که فورا قابل اجرا باشد. هدف از این رشته توجه به مشکلات اجتماعی، بهبود سلامتی و اجرای قوانینی است که به بهتر شدن زندگی افراد می‌انجامد.

روان­شناس جامعه معمولا در محیط‌­های مختلف اعم از دانشگاه، نمایندگی­‌های دولتی، موسسات اجتماعی و بیزینس‌­های خصوصی مانند استاد، مشاور، مشاور سیاسی، مدیر برنامه و محقق فعالیت می­‌کند. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
روان­شناس جامعه معمولا در محیط‌­های مختلف اعم از دانشگاه، نمایندگی­‌های دولتی، موسسات اجتماعی و بیزینس‌­های خصوصی مانند استاد، مشاور، مشاور سیاسی، مدیر برنامه و محقق فعالیت می­‌کند.

۶. روان­شناس تطبیقی

روان­شناس تطبیقی رفتار گونه‌­های مختلف را مطالعه می‌­کند و به ­خصوص به تفاوت رفتار در انسان و حیوان می‌پردازد. چرا باید حیوانات را مورد بررسی قرار داد؟ زیرا با وجود تفاوت­‌های بارز، فرض بر این است که برخی خصوصیات بین گونه­‌های مختلف یکسان است.

بنابراین، مطالعه‌­ی رفتار و واکنش‌­های حیواناتی مانند موش و سگ درک بهتری از رفتار انسان به دست می‌­دهد. ثابت شده که این ملاحظات در طول تاریخ روان­شناسی مفید و مهم واقع شده‌­اند.

مطالعه­‌ی تورندایک روی گربه­‌ها، بررسی­‌های پاولف روی سگ­‌ها و آزمایش‌های اسکینر روی کبوترها تنها نمونه­‌ای از روان­شناسی تطبیقی است که نشان می­‌دهد مطالعه­‌ی رفتار حیوانات ما را به درک بهتر نسبت به رفتار انسان می­‌رساند.

درآمد روان­شناسان تجربی (شامل روان­شناسان تطبیقی) سالانه ۹۲ هزار دلار است که در این زمینه بعد از روانشناسان سازمانی قرار می­‌گیرند.

روان شناس تطبیقی رفتار گونه‌­های مختلف را مطالعه می‌­کند و به ­خصوص به تفاوت رفتار در انسان و حیوان می‌پردازد. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
روان شناس تطبیقی رفتار گونه‌­های مختلف را مطالعه می‌­کند و به ­خصوص به تفاوت رفتار در انسان و حیوان می‌پردازد.

۷. روان­شناس مصرف‌کننده

این دسته از روان­شناسان، که با نام روان­شناس بازار هم شناخته می­‌شوند، به تحقیق پیرامون رفتار مصرف‌کننده و ارائه­‌ی روش‌­های بازاریابی به­ منظور توسعه­‌ی بیزینس می­‌پردازند.

این دسته از روان­شناسان به افرادی که در بازار مشغول هستند کمک می­‌کنند که بدانند چه چیزی باعث می­‌شود مصرف‌کننده، محصولات و خدماتشان را خریداری کند. آ‌ن‌­ها روی نحوه‌­ی واکنش خریداران به تبلیغات تحقیق می‌کنند، به ارزیابی روش‌­های تصمیم‌­گیری می‌­پردازند و نقش احساسات را هنگام خرید بررسی می­‌کنند.

این دسته از متخصصان در طراحی تبلیغات، پیدا کردن مخاطبان بالقوه، ارائه­‌ی محصولاتی که برای بعضی از مشتریان جذاب است و یادگیری این نکته که نگرش‌­ها نسبت به یک محصول یا برند چگونه شکل می­‌گیرد و چه تغییری می­‌کند به بیزینس‌­ها کمک می­‌کنند و به­ منظور رسیدن به این هدف، از نظرسنجی­‌ها، تجربه، مشاهدات طبیعی و گروه­‌های متمرکز مصرف‌کننده بهره می‌­گیرند.

این دسته از روان­شناسان، که با نام روان­شناس بازار هم شناخته می­‌شوند، به تحقیق پیرامون رفتار مصرف‌کننده و ارائه­‌ی روش‌­های بازاریابی به­ منظور توسعه­‌ی بیزینس می­‌پردازند. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
این دسته از روان­شناسان، که با نام روان شناس بازار هم شناخته می­‌شوند، به تحقیق پیرامون رفتار مصرف‌کننده و ارائه­‌ی روش‌­های بازاریابی به­ منظور توسعه­‌ی بیزینس می­‌پردازند.

۸. روانشناس مشاور

روانشناس مشاور در مورد افرادی که دچار اختلال روانی، مشکل رفتاری، مشکل عاطفی، استرس و مسائل مرتبط به آن هستند، از روان­‌درمانی کمک می­‌گیرد. این دسته از روان­شناسان شباهت زیادی به روانشناس بالینی دارند.

میانگین درآمد روانشناس مشاور طی یک سال ۸۵ هزار دلار است. روانشناس مشاور مانند روانشناس بالینی از روان‌­درمانی استفاده می­‌کند و قانونا به­ عنوان روان­شناس متخصص و معتبر شناخته می‌­شود.

روانشناس مشاور در مورد افرادی که دچار اختلال روانی، مشکل رفتاری، مشکل عاطفی، استرس و مسائل مرتبط به آن هستند، از روان­‌درمانی کمک می­‌گیرد. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
روانشناس مشاور در مورد افرادی که دچار اختلال روانی، مشکل رفتاری، مشکل عاطفی، استرس و مسائل مرتبط به آن هستند، از روان­‌درمانی کمک می­‌گیرد.

 

۹. روان­شناس بین‌ فرهنگی

روان­شناس بین فرهنگی به تفاوت­ انسان­ در فرهنگ‌­های مختلف و تاثیر تشابهات فرهنگی روی رفتار می‌پردازد. آن‌ها اغلب شباهت یا تفاوت جنبه­‌های مختلف رفتار در بین فرهنگ­‌های متفاوت را بررسی می‌­کنند.

مثلا، روان­شناس بین فرهنگی تفاوت میان شیوه­‌ی تربیت در فرهنگ­ جمع­گرا را با فرهنگ فردگرا می‌­سنجد و توضیح می‌­دهد این تفاوت‌­ها چه نقشی در رفتار انسان در بزرگسالی دارد.

روان شناس بین فرهنگی به تفاوت­ انسان­ در فرهنگ‌­های مختلف و تاثیر تشابهات فرهنگی روی رفتار می‌پردازد. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
روان­شناس بین فرهنگی به تفاوت­ انسان­ در فرهنگ‌­های مختلف و تاثیر تشابهات فرهنگی روی رفتار می‌پردازد.

۱۰. روان شناس رشد

روان شناس رشد به تحقیق پیرامون رشد انسان در تمام طول عمر می‌­پردازد. بعضی از آن­‌ها روی دوره‌­ی خاص مانند اوایل کودکی، نوجوانی، بزرگسالی یا سالمندی تمرکز می‌­کنند. این دسته از متخصصان وظایفی نظیر معاینه کودکانی که دچار معلولیت یا تاخیر در رشد هستند، بررسی مشکلات مربوط به کهولت سن و مطالعه­‌ی کسب مهارت‌­های زبانی را برعهده دارند.

تمرکز برخی از روان­شناسان رشد روی پژوهش و بالا بردن آگاهی درمورد مشکلات رشد است که در طول عمر رخ می‌­دهد. دسته­‌ی دیگر کار رسیدگی به بیمارانی را که برای کنار آمدن با مشکلات رشد نیاز به کمک دارند برعهده می­‌گیرند.

روان شناس رشد به تحقیق پیرامون رشد انسان در تمام طول عمر می‌­پردازد. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
روان شناس رشد به تحقیق پیرامون رشد انسان در تمام طول عمر می‌­پردازد.

۱۱. روانشناس تربیتی

این دسته از روان­شناسان نحوه­‌ی یادگیری و فرایند آموزش را مورد بررسی قرار می‌­دهند. این مورد شامل ارائه­‌ی روش‌­های تدریس و آموزش می­‌شود. بعضی از روان­شناسان تربیتی پیرامون استعداد و اختلال در یادگیری تحقیق می­‌کنند.

روانشناس تربیتی تاثیر عوامل اجتماعی، شناختی و عاطفی را روی فرایند یادگیری می­‌سنجد. بعضی از متخصصان این رشته در زمینه‌­ی تشخیص و بررسی مشکلات بالقوه که در یادگیری کودک اختلال ایجاد می‌کند، تخصص می‌گیرند.

دسته‌­ی دیگر متخصص پژوهش پیرامون فرایند یادگیری هستند و دسته­‌ی سوم تمرکز خود را روی طراحی مفاد آموزشی می­‌گذارند که نتیجه‌­ی یادگیری را به حداکثر می‌­رساند.

برآوردها در اداره­‌ی آمار نیروی کار ایالت متحده نشان می‌­دهد میانگین درآمد روانشناس تربیتی سالانه ۷۵ هزار دلار است؛ یعنی درامد روانشناس تربیتی نسبت به میانگین درآمد سایر روان­شناسان در حوزه­‌های مختلف (۷۹,۰۱۰ دلار) کمی پایین‌­تر است.

روانشناس تربیتی تاثیر عوامل اجتماعی، شناختی و عاطفی را روی فرایند یادگیری می­‌سنجد. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
روانشناس تربیتی تاثیر عوامل اجتماعی، شناختی و عاطفی را روی فرایند یادگیری می­‌سنجد.

۱۲. روان شناس مهندسی

تمرکز روان شناس مهندسی روی کشف روش‌­هایی برای بالا بردن توانایی انسان به واسطه‌­ی توسعه‌­ی ماشین‌آلات، تجهیزات، تکنولوژی و محیط کار است.

با این­که تمرکز بسیاری از متخصصان این رشته روی تحقیقات اولیه است، در اغلب موارد این حوزه بسیار کاربردی است. روان شناس مهندسی برای حل مشکلات واقعی و ارائه­ روش‌­هایی تلاش می­‌کند که در زندگی روزمره کاربرد عملی داشته باشد.

یکی از وظایف روان­شناس مهندسی ارائه­ نوعی از تکنولوژی است که می­‌توان در صنعت پزشکی از آن بهره جست تا بیمار سریع‌­تر بهبود پیدا کند. آن‌­ها همچنین به طراحی و اصلاح محصولاتی که هر روز از آن­‌ها استفاده می‌­کنیم، شامل گوشی همراه و وسایل نقلیه، کمک می‌­کنند.

تمرکز روان شناس مهندسی روی کشف روش‌­هایی برای بالا بردن توانایی انسان به واسطه‌­ی توسعه‌­ی ماشین‌آلات، تجهیزات، تکنولوژی و محیط کار است. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
تمرکز روان شناس مهندسی روی کشف روش‌­هایی برای بالا بردن توانایی انسان به واسطه‌­ی توسعه‌­ی ماشین‌آلات، تجهیزات، تکنولوژی و محیط کار است.

۱۳. روان شناس محیط

روان­شناس محیط به کشف روابط میان فرد و محیط اطراف، شامل محیط طبیعی و مصنوعی، می­‌پردازد. این مورد شامل کار روی پروژه‌­های صرفه­‌جویی، کمک به محافظت از گونه­‌هایی که در معرض خطر قرار دارند و جستجوی روش‌­هایی برای متوقف شدن گرمایش جهانی می­‌شود.

ممکن است این دسته از متخصصان به عنوان محقق به بررسی تاثیر انسان روی محیط بپردازند. بعضی از روانشناسان محیط نقش دولتی دارند تا سیاست‌­های محیطی را شکل دهند.

روان­شناس محیط به کشف روابط میان فرد و محیط اطراف، شامل محیط طبیعی و مصنوعی، می­‌پردازد. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
روان­شناس محیط به کشف روابط میان فرد و محیط اطراف، شامل محیط طبیعی و مصنوعی، می­‌پردازد.

۱۴. روانشناس قانونی

روان شناس قانونی روی رابطه‌­ی انسان و قانون تمرکز دارد. این وظیفه شامل اقدام به عنوان مشاور در پرونده­‌های کیفری یا بحث مدنی، ارزیابی صلاحیت والدین در گرفتن حق حضانت فرزند و ارائه­‌ی خدمات روان‌­درمانی به قربانیان جرم می‌­شود.

به لطف برنامه‌­های محبوب تلویزیون و سینما، علاقه به این رشته طی سال‌­های اخیر افزایش داشته است. با این‌که روان­شناس قانونی در فرهنگ عام اغلب به ­عنوان یک کارآگاه به تصویر کشیده می­‌شود که برای دستگیر کردن افراد مجرم با قانون همکاری می­‌کند، این دسته از متخصصان در واقعیت وظایفی نظیر ارزیابی وضعیت مجرمان نوجوان و بزرگسال از نظر ارتکاب مجدد به جرم، همکاری با شاهدان کودک، ارزیابی صلاحیت فرد برای شهادت دادن و ارائه­‌ی شهادت حرفه­‌ای در دادگاه را بر عهده دارند.

روان شناس قانونی روی رابطه‌­ی انسان و قانون تمرکز دارد.تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
روان شناس قانونی روی رابطه‌­ی انسان و قانون تمرکز دارد.

۱۵. روان­شناس سلامت

روان­شناس سلامت به موضوعاتی مانند تاثیر روان­شناسی، زیست، گروه­‌های اجتماعی و رفتار روی سلامتی، بیماری و وضعیت عمومی فرد می‌­پردازد. تلاش او این است که سلامت بیمار به بهترین حالت ممکن برسد و سلامت جسمی و روحی او تامین شود.

بعضی از متخصصان این حوزه از طریق معاینه و درمان بیمارانی که در زمینه­‌های مختلف نیاز به کمک دارند، کار بالینی انجام می‌­دهند. انجام این وظیفه شامل روا‌ن‌­درمانی، تجویز آزمایش‌های مختلف روان­شناختی، آموزش روش‌­های مختلف مواجه شدن با شرایط به بیمار و ارائه­‌ی توضیحاتی درمورد رفتار سالم می­‌شود.

روان­شناس سلامت به موضوعاتی مانند تاثیر روان­شناسی، زیست، گروه­‌های اجتماعی و رفتار روی سلامتی، بیماری و وضعیت عمومی فرد می‌­پردازد. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
روان­شناس سلامت به موضوعاتی مانند تاثیر روان­شناسی، زیست، گروه­‌های اجتماعی و رفتار روی سلامتی، بیماری و وضعیت عمومی فرد می‌­پردازد.

۱۶. روان­شناس سازمانی

روان­شناس سازمانی به بررسی رفتار در محیط کار مانند انتخاب بهترین کارمند برای مشاغل خاص و افزایش سودمندی کارمند می‌­پردازد. روان­شناس سازمانی از دانش خود در روان­شناسی برای طراحی پرسش­نامه استفاده می­‌کند تا متقاضیان دریافت شغل را تحت ارزیابی قرار دهد.

او همچنین وظیفه­ اجرای برنامه‌­های آموزشی برای کارمندان را برعهده دارد تا دانش و عملکرد آن­‌ها به حداکثر و آسیب و زیان به حداقل برسد. به­ علاوه، مرتبا از او خواسته می­‌شود سطح سازمانی بیزینس را مورد بررسی قرار دهد و به دنبال روش­‌هایی برای کاهش هزینه، تقویت بازدهی و افزایش رضایت و ثبات کارمندان بگردد.

روان­شناسان سازمانی با میانگین درآمد سالانه ۱۲۵ هزار دلار، پردرآمدترین دسته از روان­شناسان هستند.

روان شناس سازمانی به بررسی رفتار در محیط کار مانند انتخاب بهترین کارمند برای مشاغل خاص و افزایش سودمندی کارمند می‌­پردازد. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
روان­شناس سازمانی به بررسی رفتار در محیط کار مانند انتخاب بهترین کارمند برای مشاغل خاص و افزایش سودمندی کارمند می‌­پردازد.

۱۷. روان­شناس نظامی

روان­شناس نظامی در محیط نظامی از روان­شناسی بهره می­‌گیرد. این موارد شامل درمان سربازانی که دچار بیماری روحی یا پریشانی عاطفی هستند، تحقیق پیرامون جنبه­‌های مختلف زندگی نظامی و کمک به سربازان برای بازگشت به زندگی مدنی می­‌شود.

بعضی از روان­شناسان نظامی روی ارائه­‌ی خدمات روان­‌درمانی در شاخه­‌های مختلف نظامی تمرکز دارند ولی دسته‌­ی دیگر از دانش خود درمورد ذهن و رفتار انسان برای جذب سربازان جدید، استرس نبرد، آموزش، تصمیم‌گیری و رهبری استفاده می­‌کنند.

روان شناس نظامی در محیط نظامی از روان­شناسی بهره می­‌گیرد. این موارد شامل درمان سربازانی که دچار بیماری روحی یا پریشانی عاطفی هستند، تحقیق پیرامون جنبه­‌های مختلف زندگی نظامی و کمک به سربازان برای بازگشت به زندگی مدنی می­‌شود. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
روان­شناس نظامی در محیط نظامی از روان­شناسی بهره می­‌گیرد. این موارد شامل درمان سربازانی که دچار بیماری روحی یا پریشانی عاطفی هستند، تحقیق پیرامون جنبه­‌های مختلف زندگی نظامی و کمک به سربازان برای بازگشت به زندگی مدنی می­‌شود.

۱۸. روانشناس شخصیت

روانشناس شخصیت به مطالعه‌ی جنبه‌­های مختلف شخصیت و تاثیر خصوصیات فردی روی زندگی و رفتار فرد می‌پردازد. فعالان در حوزه روانشناس شخصیت به طیف گسترده‌­ای از موضوعاتی که در زندگی روزمره کاربرد دارد علاقه نشان می­‌دهند.

مثلا، روانشناس شخصیت ممکن است به این مسئله بپردازد که شخصیت چطور شکل می­‌گیرد و آیا قابل تغییر هست یا خیر. روانشناس شخصیت همچنین روی مسائلی مانند ارتباط برخی خصوصیات شخصیتی با بیماری و اختلالات خاص، تاثیر شخصیت روی تصمیم­‌گیری و عوامل مختلفی که در شکل گرفتن شخصیت نقش دارد تمرکز می­‌کند.

در این مطلب از درمانکده با مفهوم شخصیت آشنا شوید تا روانشناس شخصیت و حیطه کاری وی را بهتر بشناسید و با مراجعه به این مقاله با روانشناس شخصیت و حیطه کاری یک روانشناس شخصیت بیشتر آشنا شوید.

روانشناس شخصیت به مطالعه‌ی جنبه‌­های مختلف شخصیت و تاثیر خصوصیات فردی روی زندگی و رفتار فرد می‌پردازد. فعالان در حوزه روانشناس شخصیت به طیف گسترده‌­ای از موضوعاتی که در زندگی روزمره کاربرد دارد علاقه نشان می­‌دهند. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
روانشناس شخصیت به مطالعه‌ی جنبه‌­های مختلف شخصیت و تاثیر خصوصیات فردی روی زندگی و رفتار فرد می‌پردازد. فعالان در حوزه روانشناس شخصیت به طیف گسترده‌­ای از موضوعاتی که در زندگی روزمره کاربرد دارد علاقه نشان می­‌دهند.

۱۹. روان شناس مدرسه

روان شناس مدرسه به کودکان کمک می­‌کند با مشکلات عاطفی، تحصیلی، اجتماعی و رفتاری در محیط مدرسه کنار بیایند. متخصصانی که در این رشته از روان­شناسی فعالیت دارند، نقش مهمی در نظام آموزشی ایفا می­‌کنند و معمولا با والدین، معلمان، دانش‌­آموزان و دیگر کارکنان مدرسه همکاری دارند تا اطمینان حاصل شود که محیط یادگیری سالم، امن، حمایت­گر و خلاق است.

کودکانی که با نوعی از مشکل (چه رفتاری، عاطفی یا تحصیلی) دست و پنجه نرم می­‌کنند، می­‌توانند برای پیدا کردن راه حل موثر با روان­شناس مدرسه صحبت کنند. روان­شناس مدرسه درصورت نیاز مستقیما دست به اقدام می­‌زند یا رفتار کودک را مدیریت می‌­کند یا ممکن است به دانش‌­آموزانی که نیاز به هم­‌صحبت دارند مشاوره دهد و از آن­‌ها حمایت کند.

روان شناس مدرسه به کودکان کمک می­‌کند با مشکلات عاطفی، تحصیلی، اجتماعی و رفتاری در محیط مدرسه کنار بیایند. حیطه کاری روانشناس مدرسه و روانشناس تربیتی و ورانشناس بالینی کاملا متفاوت است. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
روان شناس مدرسه به کودکان کمک می­‌کند با مشکلات عاطفی، تحصیلی، اجتماعی و رفتاری در محیط مدرسه کنار بیایند.

۲۰. روانشناس اجتماعی

روانشناس اجتماعی به مطالعه­ رفتار گروهی، شامل نوع رفتار فرد در محیط اجتماعی و تاثیر گروه روی رفتار فرد، می­‌پردازد. روانشناس اجتماعی طیف گسترده‌­ای از موضوعات مانند نگرش، تعصب، ارتباط، روابط میان‌­فردی، پرخاشگری و ترغیب را بررسی می­‌کند.

بعضی از افراد فعال به عنوان روانشناس اجتماعی بخش زیادی از فعالیت خود را صرف تحقیقات اولیه می­‌کنند که هدف از آن بالا بردن آگاهی نسبت به رفتار اجتماعی است. دسته­ دیگر، از مهارت و دانش خود برای تاثیرگذاری روی رفتار انسان استفاده می­‌کنند تا گروه‌­های سالم و خلاق‌­تری داشته باشیم.

تخمین زده می­‌شود میانگین درآمد روانشناس اجتماعی طی یک سال ۸۵ هزار دلار است؛ اما اگر در سازمان دولتی مشغول به کار شود، درآمد بیشتری خواهد داشت.

روانشناس اجتماعی به مطالعه­ رفتار گروهی، شامل نوع رفتار فرد در محیط اجتماعی و تاثیر گروه روی رفتار فرد، می­‌پردازد. روانشناس اجتماعی طیف گسترده‌­ای از موضوعات مانند نگرش، تعصب، ارتباط، روابط میان‌­فردی، پرخاشگری و ترغیب را بررسی می­‌کند. حیطه کار روانشناس شخصیت و روانشناس اجتماعی و روانشناس تربیتی و روانشناس بالینی متفاوت است. تحصیلات روانشناس بالینی با روانشناس شخصیت متفاوت است و یا فعالیت‌های روانشناس تربیتی با روانشناس اجتماعی فرق دارد.
روانشناس اجتماعی به مطالعه­ رفتار گروهی، شامل نوع رفتار فرد در محیط اجتماعی و تاثیر گروه روی رفتار فرد، می­‌پردازد. روانشناس اجتماعی طیف گسترده‌­ای از موضوعات مانند نگرش، تعصب، ارتباط، روابط میان‌­فردی، پرخاشگری و ترغیب را بررسی می­‌کند.

جمع‌بندی

همان­طور که از توضیحات مختصر فوق برمی‌­آید، روانشناسی و روان شناس به دسته‌­های مختلف تقسیم می­‌شود که روی طیف گسترده­‌ای از رفتارهای انسان تمرکز دارند. اگر به فکر ورود به رشته­‌ی روان­شناسی هستید، باید مشخص کنید کدام حوزه مناسب شماست.

زیرا هر حوزه وظایف و آموزش‌های متفاوتی دارد؛ مثلا روانشناس شخصیت با روانشناس اجتماعی تفاوت دارد و یا حیطه کاری روانشناس بالینی با فعالیت‌های روانشناس تربیتی یکی نیست.

 

مطالب مرتبط