۰۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰

اندازه طبیعی پروستات سالم چقدر است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،در این مقاله به بررسی اندازه طبیعی پروستات در مردان و تغییرات آنزیم پروستات (PSA) می پردازیم. غده پروستات یک مایع قلیایی را تولید و ترشح می کند که این ماده در هنگام انزال از اسپرم ها محافظت می کند....

اندازه طبیعی پروستات سالم چقدر است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،در این مقاله به بررسی اندازه طبیعی پروستات در مردان و تغییرات آنزیم پروستات (PSA) می پردازیم. غده پروستات یک مایع قلیایی را تولید و ترشح می کند که این ماده در هنگام انزال از اسپرم ها محافظت می کند. معمولا همگام با افزایش سن، غده پروستات نیز بزرگ تر شده و تغییر می کند. التهاب پروستات (پروستاتیت)، هایپر پلازی خوش خیم پروستات و سرطان پروستات از رایج ترین انواع بیماری های این غده هستند

اندازه و حجم پروستات سالم چقدر است؟

اندازه طبیعی پروستات ۳ در ۳ در ۵ سانتی متر و حجم آن ۲۵ میلی لیتر است. ۷۰ درصد تمام سرطان های پروستات در ناحیه محیطی، ۲۰ درصد در ناحیه بینابینی و ۱۰ درصد در ناحیه مرکزی بروز می دهند. دسته های عصبی عروقی به صورت دو طرفه در امتداد محور خلفی جانبی پروستات کشیده شده و مسیر انتخابی تومور ها برای انتشار به نواحی دیگر هستند.

پروستات در حالت طبیعی دارای اندازه و شکلی مشابه با یک گردو یا توپ گلف است. هنگامی که این غده بزرگ می شود، امکان دارد جریان ادارار مثانه به بیرون از میزراه مسدود شود. بزرگ شدن پروستات تقریبا در تمامی مردان همگام با افزایش سن اتفاق می افتد.

محاسبه حجم پروستات

  • یک پروستات کوچک حجمی ۳۰ تا ۴۰ میلی لیتری و وزنی ۲۰ تا ۷۰ گرمی دارد.
  • یک پروستات متوسط حجمی ۴۰ تا ۸۰ میلی لیتری و وزنی ۲۰ تا ۱۲۵ گرمی دارد.
  • یک پروستات بزرگ حجمی ۴۰ تا ۱۰۰ میلی لیتری و وزنی ۴۰ تا ۱۲۵ گرمی دارد.
  • یک پروستات طبیعی در فرد بالغ وزنی حدود ۲۰ تا ۲۵ گرم داشته و عرضی ۴، ارتفاعی ۳ و ضخامتی ۲ سانتی متری دارد.

اندازه طبیعی پروستات

اندازه طبیعی پروستات تا نیمی از عمر مردان (حدود ۴۰ سالگی) در یک اندازه باقی می ماند. اندازه این اندام را می توان به سادگی با عناوینی همچون کوچک، متوسط و بزرگ توصیف کرد. با این حال، متخصصان اورولوژی جهت تعیین اندازه به جای وزن از معیار حجم استفاده می کنند. جهت بررسی این اندازه ها از آزمایش تصویر برداری سونوگرافی استفاده می شود. این غده که شکلی شبیه به یک فندق دارد معمولا ارتفاعی ۳ و عرضی ۴ سانتی متری دارد. حجم و وزن رایج این غده ۲۰ سانتی متر مکعب و ۲۰ گرم است. این اعداد ممکن است نسبت به هر فرد متفاوت باشند.

وزن طبیعی پروستات چقدر است؟

پروستات بزرگسال سالم حدود ۲۰ تا ۲۵ گرم وزن و تقریباً ۴ سانتی متر عرض، ۳ سانتی متر طول و ۲ سانتی متر ضخامت دارد.

آزمایش پروستات در مردان تست  PSA

آزمایش PSA یک آزمایش خون است که در درجه اول برای غربالگری سرطان پروستات  و اندازه طبیعی پروستات استفاده می شود. این آزمایش میزان آنتی ژن مخصوص پروستات (PSA) در خون شما را اندازه گیری می کند. PSA پروتئینی است که توسط بافت سرطانی و غیر سرطانی در پروستات تولید می شود، غده کوچکی که در مردان در زیر مثانه قرار دارد.

PSA بیشتر در منی وجود دارد که در پروستات نیز تولید می شود. مقادیر کمی از PSA به طور معمول در خون وجود دارند. آزمایش پروستات می تواند سطح بالایی از PSA را تشخیص دهد که ممکن است وجود سرطان پروستات را نشان دهد. با این حال، بسیاری از بیماری های دیگر، مانند بزرگ شدن یا ملتهب شدن پروستات، نیز می توانند سطح PSA را افزایش دهند. بنابراین، تعیین معنی PSA بالا ممکن است پیچیده باشد.

در مورد آزمایش پروستات PSA توصیه های متناقضی وجود دارد. برای تصمیم گیری در مورد انجام تست PSA، با توجه به عوامل خطر و این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. سرطان پروستات شایع است، و یکی از دلایل مکرر مرگ، سرطان است. تشخیص به موقع ممکن است ابزاری مهم در درمان مناسب و به موقع باشد.

در مردان مبتلا به سرطان پروستات ممکن است سطح PSA بالا باشد. با این حال، بسیاری از شرایط غیر سرطانی نیز می توانند سطح PSA را افزایش دهند.  آزمایش پروستات تنها ابزاری است که برای غربالگری علائم اولیه سرطان پروستات استفاده می شود. یکی دیگر از آزمایش های غربالگری رایج که معمولاً علاوه بر آزمایش PSA انجام می شود، معاینه رکتال دیجیتال است.

در این آزمایش، پزشک یک انگشت خود را با دستکش به راست روده وارد می کند تا به پروستات برسد. با احساس یا فشار بر روی پروستات ، پزشک ممکن است در مورد وجود توده های غیرطبیعی یا مناطق سخت قضاوت کند.

نه آزمایش پروستات و نه معاینه دیجیتال رکتال اطلاعات کافی برای تشخیص سرطان پروستات را برای پزشک فراهم نمی کنند. نتایج غیر طبیعی در این آزمایشات ممکن است پزشک شما را به توصیه نمونه برداری از پروستات سوق دهد.

در طی این روش، نمونه های بافت برای بررسی آزمایشگاهی برداشته می شوند. تشخیص سرطان براساس نتایج نمونه برداری است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار