۰۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲

اندازه‌گیری آنتی‌بادی کووید-۱۹ تنها در چند ساعت با روشی جدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، توافقنامه تولید تجاری این تست جدید امضا شده است و انتظار می‌رود اواخر ماه سپتامبر وارد بازار شود. امید می‌رود که این تست به تشخیص افرادی که نیازمند دوز سوم واکسن هستند نیز کمک کند. دانشمندان موسسه...

اندازه‌گیری آنتی‌بادی کووید-۱۹ تنها در چند ساعت با روشی جدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، توافقنامه تولید تجاری این تست جدید امضا شده است و انتظار می‌رود اواخر ماه سپتامبر وارد بازار شود. امید می‌رود که این تست به تشخیص افرادی که نیازمند دوز سوم واکسن هستند نیز کمک کند.

دانشمندان موسسه بیوتکنولوژی و شیمی آلی از آکادمی علوم جمهوری چک، پس از  هفت ماه تلاش، موفق به تولید نوع جدیدی از تست آنتی‌بادی ویروس کرونا شدند که می‌تواند مدت زمان تشخیص آنتی‌بادی را از یک هفته به حدود تنها چهار ساعت کاهش دهد.

این روش جدید در آزمایشگاه دکتر “سیریل باشینکا” (Cyril Bařinka) از آکادمی علوم جمهوری چک تولید شد. او می‌گوید مشکل اصلی تست‌های کنونی این است که آن‌ها همه‌ی آنتی‌بادی‌هایی که برای تشخیص پروتئین سنبله ویروس سارس-کوو-۲ مورد استفاده قرار می‌گیرد را اندازه‌گیری می‌کنند. مزیت این تست جدید این است که می‌تواند تنها بر روی آنتی‌بادی‌های خاصی تمرکز کند که قابلیت نابود کردن ویروس را دارند.

دکتر باشینکا می‌گوید: با استفاده از این روش می‌توان بیش از ۹۶ نمونه را به طور همزمان در طی کمتر از سه ساعت مورد آزمایش‌ قرار داد.

محققان می‌گویند: این روش نه تنها باعث افزایش سرعت اندازه‌گیری آنتی‌بادی می‌شود بلکه از هزینه‌های آن نیز می‌کاهد.

موسسه‌ دخیل در این پروژه توافقنامه‌ای با شرکت “Immunotech” متعلق به شرکت آمریکایی چندین میلیاردی آزمایشات پزشکی “بکمن کولتر” (Beckman Coulter) امضا کرده است. این توافقنامه امکان تولید این تست جدید در مقیاس تجاری را فراهم می‌کند.

به گفته‌ی باشینکا این تست‌ها اکنون در مرحله ثبت در اتحادیه اروپا هستند و فروش آن‌ها در ماه سپتامبر آغاز خواهد شد.

“پاول ساچا” (Pavel Šácha) که او نیز در این پروژه نقش داشته است به تلویزیون جمهوری چک گفت:‌ این تست ساده و ایمن است و می‌توان آن را در همه‌ی آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار داد. او تاکید کرد که متاسفانه این تست مناسب استفاده عمومی نیست زیرا به تجهیزات خاصی نیاز دارد. این تست تعداد آنتی‌بادی‌های محافظ در بدن را مشخص می‌کند.

به لطف قابلیت آن در تشخیص آنتی‌بادی‌های موثر در ایمنی‌زایی، باشینکا باور دارد که می‌توان از آن برای بررسی نیاز یا عدم نیاز افراد به تزریق دوز سوم استفاده کرد.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار