۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳

انتقال آب خوزستان به کویت صحت دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، برخی شایعه انتقال آب خوزستان به کویت را هر چند وقت یک بار همزمان با تشدید مشکلات و تنش آبی کشور به صورت هماهنگ در فضای مجازی مطرح می کنند. این روزها این شایعه دهان به دهان می چرخد تا یکی از عوامل ...

انتقال آب خوزستان به کویت صحت دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، برخی شایعه انتقال آب خوزستان به کویت را هر چند وقت یک بار همزمان با تشدید مشکلات و تنش آبی کشور به صورت هماهنگ در فضای مجازی مطرح می کنند. این روزها این شایعه دهان به دهان می چرخد تا یکی از عوامل به وجود آمدن بحران آب در خوزستان را فروش و انتقال آب به کویت، عراق  و سایر کشورها عنوان کنند. خبری که معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان آن ار تکذیب کرده است. اما اصل ماجرا چیست؟

 

تکذیب انتقال آب خوزستان به کویت
در روز‌های اخیر کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که عده‌ای با حضور روی خطوط انتقال آب عنوان می‌کنند که آب خوزستان از این لوله‌ها، به کشور‌های عراق و کویت منتقل می‌شود که سازمان آب و برق خوزستان این مساله را قویا تکذیب کرده است.معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه خروج آب از کشور ایران را تکذیب می‌کنیم، گفت: نیاز آبی خوزستان در شرایط فعلی به سختی تامین می‌شود و آب به سختی به شهر‌های هدف می‌رسد و مباحث مطرح‌شده در بحث انتقال آب از خوزستان به کشور‌های همسایه اصلا درست نیست.

در خصوص کلیپ منتشرشده در شبکه‌های مجازی که در آن به انتقال آب شرب از خوزستان به کشور‌های عراق و کویت اشاره می‌شود، اظهار کرد: برخی از افراد که اطلاعات درستی در اختیار ندارند، با مقاصد نامعلوم، اقدام به انتشار کلیپ‌های نادرستی می‌کنند که اصلا صحت ندارند.

وی افزود: این افراد در یک شب تاریک با حضور روی خطوط طرح آبرسانی غدیر که به شهر‌های آبادان، خرمشهر، سوسنگرد و شادگان آبرسانی می‌کنند، این خطوط را به عنوان خطوط انتقال آب خوزستان به کشور‌های عراق و کویت معرفی می‌کنند که ما این موضوع را قویا تکذیب می‌کنیم.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: خطوط انتقال آبرسانی طرح غدیر در دو فاز اجرایی شده‌اند تا نیاز آبی شهر‌های هدف را در خوزستان برطرف کنند و عنوان کردن چنین مسایلی در بحث انتقال آب شرب از خوزستان به هیچ کشوری صحت ندارد.
علیدادی با بیان اینکه خروج آب از کشور ایران را تکذیب می‌کنیم، عنوان کرد: نیاز آبی خوزستان در شرایط فعلی به سختی تامین می‌شود و آب به سختی به شهر‌های هدف می‌رسد و مباحث مطرح شده در بحث انتقال آب از خوزستان به کشور‌های همسایه اصلا درست نیست.

وی افزود: آب سرمایه ملی برای مردم است و سازمان آب و برق خوزستان نیز به این مساله اهتمام دارد و اجازه نخواهد داد حتی یک لیتر از این آب هدر برود.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در پایان گفت: مردم خوزستان نگران خروج آب از استان نباشند، زیرا این مساله یک مساله کاملا نادرست است.
جزئیات قرارداد میان ایران و کویت چه بود؟

کویت یکی از پرمصرف‌ترین کشور‌های منطقه است که از قضا ثروت زیادی هم دارد. به همین دلیل در زمان دولت خاتمی و در سال ۱۳۸۲پیشنهاد فروش آب به کویت مطرح شده بود و ایران و کویت، موافقتنامه آن را امضا کردند و این موافقتنامه به تصویب هیات وزیران هم رسید، اما مجلس ششم این طرح را به تعویق انداخت و مجلس هفتم به دلیل خشکسالی در ایران و حساسیت افکار عمومی نسبت به این موضوع، با آن موافقت نکرد و این طرح اجرا نشد، اما حالا با تشدید شرایط بحرانی در خوزستان، این شایعه که دلیل کمبود آب در جنوب کشور، فروش آب به کویت است مطرح شد.

طبق موافقتنامه میان ایران و کویت، قرار بود آب دریاچه‌ی سد کرخه، با لوله‌ای که ۳۳۰ کیلومترش در ایران و ۲۱۰ کیلومتر دیگرش در خلیج فارس و کویت باشد، به کویت منتقل شود و مقدار این آب روزانه ۹۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین بود؛ یعنی ایران، چیزی حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب در سال به کویت آب صادر کند.
از شایعه تا واقعیت

این اولین باری نیست که شایعه فروش آب به کویت، افکار عمومی را جریحه‌دار کرده است. قبلا، در سال ۹۵ هم تصاویری از انتقال آب دز به خارج از استان منتشر شد و همان موقع، ریاست اداره حفاظت محیط زیست دزفول آن را تکذیب کرد و پس از آن هم مهدی سراج‌الدین میرقائد، رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک به همشهری گفت: تونل غدیر قرار است آب را به شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر و روستا‌های واقع در این مسیر منتقل کند که فقط مصرف آشامیدن دارد.

سال ۹۷ هم یک بار دیگر، زمانی که خوزستان در بحران بی‌آبی به سر می‌برد، مردم خوزستان که شایعه فروش آب به کویت را در فضای مجازی شنیده بودند واکنش تندی به آن نشان دادند و لوله‌های آب استان را شکستند، زیرا گمان می‌کردند دولت، حقابه آن‌ها را به مردم کویت داده است.

در همان سال هدایت فهمی که آن زمان معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو بود گفت: وزارت نیرو معتقد به انتقال آب به کشور‌های همسایه نیست و مهم‌ترین هدف وزارت نیرو تامین آب شرب برای شهروندان ایران است و در انجام این مسئولیت نیز کوتاهی نمی‌کنیم.

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت آقای خاتمی در توییتر فارسی نوشت: «هر وقت تقّی به توقی می‌خورد یک خبر دروغ وایرال می‌شود که در زمان آقای خاتمی قرارداد فروش سی ساله آب با کویت از رود کرخه بسته شده. جهت اطلاع، هیچ قراردادی در مورد انتقال آب با کویت در مورد انتقال آب بسته نشده است.»

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط