۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸

سیاسی

انتخابات آمریکا ۲۰۲۴ | زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در ماه نوامبر برگزار می‌شود؛ در آستانه این انتخابات، «سه‌شنبه بزرگ» به یکی از روزهای تعیین‌کننده در این کشور بدل شده است.

انتخابات آمریکا ۲۰۲۴ | زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه زمانی است؟ افراد کاندید انتخابات آمریکا چه کسانی هستند؟ ممکن است از این قبیل سوال ها برایتان به وجود آمده باشد. برای مشاهده جزئیات انتخابات آمریکا اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سیر تحول انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا:

در شروع انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، دو حزب سیاسی اصلی این کشور، نمایندگان بسیاری را پیشنهاد دادند. در حزب دموکرات، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و نماینده این حزب، مارین ویلیامسون و دین فیلیپس معرفی شدند و اکنون، با کناره گیری ویلیامسون و فیلیپس، بایدن تنها نماینده این حزب و نماینده اصلی حزب دموکرات باقی مانده است.

انتخابات آمریکا

انتخابات آمریکا

اما شرایط برای حزب جمهوری‌خواه بسیار متفاوت و دشوار بود. این حزب نمایندگان بسیاری همچون نیکی هیلی، ران دسنتیس، ایسا هاچینسن، ویوک راماسوامی و با وجود مخالفت‌های اولیه گسترده، دونالد ترامپ را بعنوان کاندیدا‌های این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا معرفی کرد.

راماسوامی در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ به حمایت از ترامپ، دسنتیس در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ دوباره به حمایت از ترامپ و هاچینسن در تاریخ ۱۶ ژانویه در حمایت از هیلی از رقابت‌ها کناره گیری کردند. اما اکنون، با توجه به پیروزی گسترده ترامپ در “سه شنبه بزرگ” نیکی هیلی نیز بدون ابراز هرگونه حمایت از ترامپ، وادار به کناره گیری شد.

نتایج روز سه‌شنبه باعث تشدید فشار بر هیلی، آخرین رقیب درون حزبی باقی مانده ترامپ برای کناره‌گیری از انتخابات شد و در نهایت وی را وادار به کناره گیری از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرد.

در همین راستا، هیلی در بیانیه‌ای گفت: «اکنون زمان تعلیق کمپین من فرا رسیده است. من پشیمان نیستم» و افزود که به احتمال زیاد دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات پیش‌رو خواهد بود؛ با این وجود از او حمایت نکرد. او فقط گفت: «اکنون به دونالد ترامپ بستگی دارد که آرای اعضای حزب ما و فراتر از آن را به دست آورد و امیدوارم او بتواند این کار را انجام دهد.»

به این ترتیب دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا و فردی تحت محاکمه برای پرونده‌های متعدد پولشویی، فساد مالی و اخلاقی و رشوه، به آخرین نامزد باقی‌مانده برای نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات سال ۲۰۲۴ تبدیل شد.

اکنون، با توجه به باقی ماندن ترامپ و بایدن بعنوان نمایندگان اصلی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا، به باور کارشناسان، انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، تکرار وقایع انتخابات سال ۲۰۲۰ این کشور است.

با تعیین تکلیف نامزدهای نهایی در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای شرکت در انتخابات آتی ریاست‌ جمهوری آمریکا رقابت میان جو بایدن و دونالد ترامپ قطعی شد.

در پایان انتخابات درون‌‌حزبی روز سه‌شنبه ۱۲ مارس (۲۲ اسفند)، جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی و نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین و نامزد حزب جمهوری‌خواه، هر کدام به حد نصاب کمینه آرا مورد نیاز دست یافتند و به این ترتیب دو رقیب باید خود را برای بازی برگشت، یعنی انتخابات ریاست جمهوری آینده که در ماه نوامبر برگزار می‌شود آماده کنند.

بایدن علیه «افراط‌گرایان»

بایدن تا روز گذشته برای به دست آوردن نامزدی حزب متبوعش نیاز به هزار و ۹۶۸ رأی داشت. به گفته مؤسسه تحقیقاتی ادیسون، با آغاز شمارش آرا برای انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در ایالت جورجیا در عصر سه شنبه، آرا بایدن از این تعداد فراتر رفت، گرچه هنوز نتایج انتخابات مقدماتی در ایالت‌های می‌سی‌سی‌پی، واشنگتن و جزایر ماریانای شمالی معلوم نشده است.

پس از اعلام این نتایج بایدن ۸۱ ساله گفت: «ما اکنون در برابر یک انتخاب در مورد آینده کشور قرار داریم. آیا مقاومت کرده و از دموکراسی خودمان دفاع می‌کنیم یا اجازه می‌دهیم دیگران آن را نابود کنند؟ آیا حق تصمیم‌گیری و حفظ آزادی‌های خود را دوباره برقرار می‌کنیم یا به افراط‌گرایان اجازه می‌دهیم تا آن را مصادره کنند؟»

ترامپ: بایدن بدترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکاست

دونالد ترامپ نیز برای قطعی شدن نامزدی‌اش از طرف جمهوری‌خواهان به هزار و ۲۱۵ رأی نیاز داشت که در نتیجه انتخابات مقدماتی روز سه شنبه در چهار ایالت از جمله جورجیا به آن دست یافت. ترامپ پیش از این به تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت در نوامبر ۲۰۲۰ متهم شده بود.

ترامپ ۷۷ ساله در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی همرسان کرد، گفت: «برای جشن گرفتن وقت نداریم، در عوض باید تمرکز خود را بر شکست بایدن بگذاریم»، زیرا او «بدترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده» است.

حمایت لفظی ترامپ از رژیم صهیونیستی

در تاریخ ۶ مارس، ترامپ برای اولین بار به مسئله جنگ غزه پرداخت و گفت: اگر من در کاخ سفید بودم، این جنگ هرگز رخ نمی‌داد. ترامپ در ادامه سخنان خود مدعی شد و افزود: در دوران ریاست جمهوری ام، خاورمیانه در صلح آمیز‌ترین شرایط خود قرار داشت.

اما، برخلاف انتظار و خواست بسیاری از هواداران وی، ترامپ به کشتار غیرنظامیان توسط رژیم صهیونیستی و نسل کشی فلسطینی‌ها در غزه نپرداخت که البته به اذعان کارشناسان و تحلیلگران غربی، وی برای پیروزی در انتخابات به حمایت اسرائیلی‌ها و لابی صهیونیست‌ها در آمریکا نیاز دارد و به باور آنها، یکی از دلایل عدم انتقادات ترامپ از نتانیاهو همین مسئله است.

اما در عرصه سیاست و جغرافیای سیاسی، همه مسائل تا پیش از اثبات شدن خلاف آن‌ها قابل پیشبینی هستند و در نهایت، می‌توان گفت که به علت میزان اهمیت نقش رئیس جمهور آمریکا در مسائل جهانی و اختلاف نظرات گسترده بایدن و ترامپ درباره مسائل بین‌المللی، چشم جوامع بین‌المللی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دوخته شده است.

با توجه به داده‌های منتشر شده از سوی منابع رسانه‌ای آمریکایی، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار محتمل‌تر از گذشته است؛ با این تفاسیر، دنیا باید خود را برای “طوفان نارنجی” (لقب ترامپ در بین کشور‌های اروپایی) آماده کند.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در ماه نوامبر برگزار می‌شود؛ در آستانه این انتخابات، «سه‌شنبه بزرگ» به یکی از روزهای تعیین‌کننده در این کشور بدل شده است.

معرفی۷ نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات آینده آمریکا

دونالد ترامپ

جو بایدن

نیکی هیلی

ران دسانتیس

ویوک راماسوامی

کریس کریستی

آسا هاچینسون

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط