۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷

امیکرون سویه جدید کرونا، پشت مرزهای ایران

امیکرون، سویه جدید کرونا اولین بار در آفریقا شناسایی شده است ، این بار پشت مرزهای ایران قرار دارد. برای اطلاعات بیشتر از این مروزترین سویه کرونا با اندیشه معاصر همراه باشید.

امیکرون سویه جدید کرونا، پشت مرزهای ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، امیکرون سویه جدید کرونا حدود ۲۰ آبان در یکی از کشورهای آفریقایی دیده شد. کرونا در این سالهای اخیر به بزرگترین چالش برای  کشورهای قدرتمند و ضعیف تبدیل شده است. دانشمندان بعد از تحقیقات و مطالعات بسیار زیاد موفق به کشف واکسن این ویروس مرموز شدند که تاحدی در جلوگیری از کشته شدن افراد کمک کرده است. و این بار امیکرون سویه جدید کرونا، دانشمندان دنیا را به چالش کشیده است. هنوز اطلاعات دقیقی از این که پای امیکرون به ایران باز شده یا نه در دست نیست اما باید هرلحظه برای مقابله با این بی رحم آماده باشیم . در ادامه این مطلب از اندیشه معاصر به ماهیت دقیق امیکرون، واکسن های مقاوم به این سویه جدید کرونا، منشا ویروس اُمیکرون و هر آنچه در مورد این ویروس در دست است بپردازیم با ما همراه باشید.

 

امیکرون سویه جدید کرونا، پشت مرزهای ایران

 

امیکرون، سویه جدید کرونا را بهتر بشناسید

امیکرون، سویه جدید کرونا را بهتر بشناسید

تاکنون در آفریقای جنوبی، بوتسوانا، هنگ‌کنگ و چند کشور دیگر موارد تاییدشده یا مشکوک به این نوع جدید ویروس دیده شده است و برخی کشورها محدودیت‌های برای مسافرت هوایی از این مناطق تعیین کرده‌اند. انگلستان این واریانت را در لیست واریانت‌های تحت بررسی قرار داده است.

آنچه باعث نگرانی درباره این واریانت شده است، وجود چندین جهش‌ متنوع است. بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک گزارش شده که بیش از دوبرابر مقدار جهش‌های واریانت دلتا است. بعضی از این جهش‌ها قدیمی هستند و در واریانت‌های قبلی مانند آلفا، بتا، گاما و دلتا گزارش شده بودند و بعضی از آن‌ها جدید بوده و مربوط به پروتئین اسپایک نیستند.

همچنان اطلاعات دقیق درباره نوع اومیکرون ویروس کرونا اندک است و باید در انتظار بررسی و آزمایش بیشتر درباره این واریانت بود. این نوع از جهش‌ها در واریانت‌های قبلی، منجر به افزایش سرعت انتقال ویروس، عفونت‌زایی و فرار از سیستم ایمنی شده است. همچنین این جهش‌ها ممکن است باعث مقاومت بیشتر در برابر درمان با آنتی‌بادی مونوکلونال و مقاومت در برابر آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده می‌شود.

واکسن های مقاوم دربرابر امیکرون

امیکرون، سویه جدید کرونا را بهتر بشناسید

شرکت آسترازنکا امیدوار است که کوکتل آنتی‌بادی کووید-۱۹ این شرکت در برابر سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی در حال گسترش است، کارایی خود را حفظ کند همچنین این شرکت بررسی می‌کند که آیا این سویه در برابر واکسن آسترازنکا نیز مقاوم است یا خیر.

شرکت مذکور در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در مورد B.۱.۱.۵۲۹ مانند هر سویه جدید در حال ظهور تحقیق می‌کنیم تا بیشتر در مورد آن و تاثیرش بر واکسن بدانیم همچنین در حال انجام تحقیقات در بوتسوانا و اسواتینی برای جمع‌آوری داده‌ها هستیم.

شرکت آسترازنکا در حال آزمایش ترکیب آنتی‌بادی خود AZD۷۴۴۲ در برابر این نوع جدید و امیدوار است که AZD۷۴۴۲ اثربخشی خود را حفظ کند زیرا شامل دو آنتی‌بادی قوی با فعالیت‌های متفاوت و مکمل علیه ویروس است.

سازمان بهداشت جهانی روز جمعه سویه B.۱.۱.۵۲۹ کروناویروس را به‌عنوان سویه نگران‌کننده طبقه‌بندی کرد و آن را امیکرون (Omicron) نامید. در طبقه‌بندی انواع کرونا ویروس نوعی که با افزایش قابلیت انتقال، عفونت یا مقاومت در برابر واکسن‌ها همراه باشد در گروه سویه‌های نگران‌کننده قرار می‌گیرد.

سازمان بهداشت جهانی گفت: «این نوع  (B.۱.۱.۵۲۹) دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آنها نگران‌کننده هستند. شواهد اولیه حاکی از افزایش خطر ابتلا به عفونت مجدد با این سویه در مقایسه با سایر سویه‌های نگران‌کننده است.»

این سازمان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تعداد موارد ابتلا به نوع امیکرون تقریبا در تمام استان‌های آفریقای جنوبی در حال افزایش است.

سازمان بهداشت از کشورها خواسته است که تلاش‌های نظارت و توالی‌یابی را برای درک بهتر انواع  سارس-کوو-۲ در گردش افزایش دهند همچنین از دولت‌ها خواسته است که توالی‌های کامل ژنوم و ابرداده‌های مرتبط را به یک پایگاه داده در دسترس عموم ارسال کنند.

از کشورها خواسته شده است که اولین موارد یا خوشه‌های مرتبط با این سویه را گزارش کنند. تحقیقات میدانی و تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی نیز باید در صورت وجود ظرفیت و با هماهنگی جامعه بین‌المللی انجام شود.

آیا دوز سوم واکسن کرونا در برار امیکرون مقاومت دارد؟

آیا دوز سوم واکسن کرونا در برار امیکرون مقاومت دارد؟

با گذشت چندین ماه از تزریق واکسن کرونا در اولین گروه‌ از افراد در بسیاری از کشورهای جهان، پرسش‌ها درباره نیاز به تزریق دوز سوم یا دوز تقویتی واکسن کرونا در کشورهای مختلف همواره رو به افزایش بوده است.

تحقیقات در بعضی کشورها درباره اثربخشی واکسن‌ها و میزان ایمنی در بدن دریافت‌کنندگان واکسن بعد از گذشت چند ماه از واکسیناسیون قبلی نشان می‌دهد که تزریق دوز سوم واکسن کرونا به خصوص در جمعیت‌های خاص مانند سالمندان و افراد با ضعف و سرکوب سیستم ایمنی برای حفظ ایمنی جامعه موردنیاز است.

دلایل مختلفی برای تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا مطرح شده است که نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات است و مورد توجه نهادهای بهداشت و سلامت کشورها قرار گرفته است.

این ویروس چقدر گسترده شده؟

این ویروس چقدر گسترده شده؟

به گفته تولیو دی اولیویرا، پروفسور بیوانفورماتیک از یک مؤسسه توالی‌یابی ژن در آفریقای جنوبی، نتایج اولیه آزمایش PCR نشان داد که ۹۰ درصد از ۱۱۰۰ مورد جدید گزارش شده در روز چهارشنبه در یک استان آفریقای جنوبی ناشی از نوع جدید بوده است.

قبلاً نیز چهار مورد را در افراد کاملاً واکسینه ثبت کردند. کشورهای دیگری چون بلژیک و هنگ کنگ نیز از شناسایی موارد ابتلا به این نوع ویروس خبر داده‌اند.

میزان خطر پذیری این سویه نسب به سویه های قدیمی

هنوز برای پاسخ دادن به میزان نگرانی در مورد امیکرون زود است؛ ویروس‌ها همیشه جهش می‌یابند، با تغییراتی که گاهی ویروس را ضعیف‌تر می‌کند یا گاهی آن را در فرار از آنتی‌بادی‌ها و بیماریزایی ماهرتر می‌کند. واکسن‌های کرونا نشان داده‌اند که در برابر انواع قبلی مؤثر هستند.

به گفته کریستین لیندمیر سخنگوی WHO ممکن است ارزیابی میزان انتقال‌پذیری واریانت جدید ویروس کرونا و اثربخشی واکسن‌ها و درمان‌های موجود علیه آن چند هفته طول بکشد. تاکنون تنها ۱۰۰ توالی از این واریانت گزارش شده است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار