۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶

امکان تغییر اخلاق

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، برخی عقیده دارند همان طور که تغییر خَلق ممکن نیست،تغییر خُلق نیز ممکن نیست و به روایتی استناد کرده اند که:فَرَغَ رَبُّکمْ مِنَ الْخَلْقِ وَالْخُلْقِ وَالرِّزْقِ وَالْاجَلِ  خداوند کار چهار چیز را ...

امکان تغییر اخلاق

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، برخی عقیده دارند همان طور که تغییر خَلق ممکن نیست،تغییر خُلق نیز ممکن نیست و به روایتی استناد کرده اند که:فَرَغَ رَبُّکمْ مِنَ الْخَلْقِ وَالْخُلْقِ وَالرِّزْقِ وَالْاجَلِ  خداوند کار چهار چیز را به پایان رسانیده و دیگر به آنها روی نمی آورد.۱. خَلق و آفرینش صورتها؛۲. خُلق و تعبیه سیرتها؛۳. رزق و روزی هر موجود؛۴. اجل و مدت زندگی هر موجود.آنان می گویند؛ اخلاق قابل تغییر نیست و آن ها که بدگوهرند و طینتی ناپاک دارند عوض نمی شوند و بر فرض که تغییر یابند سطحی و ناپاک است.

پرتو نیکان نگیرد هر که بنیادش بد است   تربیت نااهل را چون گردکان بر گنبد است.

امّا حقّ آن است که تغییر اخلاق ممکن است و گر نه ارسارسولان و انزال کتب آسمانی بی حاصل و دستورات و فرامین اخلاقی لغو و تأکید بر کوشش و سعی در جهت آراستگی اخلاقی، بی نتیجه و مجاهده با نفس بی معنا بوده و از سوی دیگر به وضوح مشاهده شده است که بسیاری از انسانها مسیر زندگی خود را تغییر داده و از اخلاق ناپسند دست برداشته و به اخلاق پسندیده روی آورده اند و همچنین برخی از افراد پس از آنکه مدّتی را به سلامت و صلاح و فلاح گذراندند، ناگهان تغییر موضع داده و رو به اخلاق ناپسند آورده و فرجام زشتی را برای خود رقم زده اند؛ شاید منظور از آن روایت این باشد که خداوند راههای تغییر این چهار چیز را در اختیار آدمی گذارده است.

مولوی درباره تحول پذیری می گوید: موجهای تیز دریاهای روح   هست صدچندان که بُد طوفان نوح

بنابراین سرنوشت اخلاق و تمام بحث های اخلاقی به این مسئله بستگی دارد که انسان قابل تغییر است وجود برنامه های اخلاقی و تربیتی در تعالیم انبیا و کتب آسمانی و نیز وجود برنامه های تربیتی در جهان بشریت و همچنین مجازات های بازدارنده در همه مکاتب جزایی بهترین دلیل این است که انسان قابل تغییر است.

 

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط