۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸

امکانات جدید ویندوز ۱۱ با قابلیت پوشه‌بندی منوی استارت و تسک‌منیجر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مایکروسافت در حال اضافه کردن گزینه‌های جدیدی به ویندوز ۱۱ است که از آن‌ها می‌توان به ژست‌های حرکتی لمسی جدید، پوشه‌های منوی استارت، تسک منیجر بازطراحی‌شده و موارد بسیار بیشتری اشاره کرد. بیلد جدید...

امکانات جدید ویندوز ۱۱ با قابلیت پوشه‌بندی منوی استارت و تسک‌منیجر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مایکروسافت در حال اضافه کردن گزینه‌های جدیدی به ویندوز ۱۱ است که از آن‌ها می‌توان به ژست‌های حرکتی لمسی جدید، پوشه‌های منوی استارت، تسک منیجر بازطراحی‌شده و موارد بسیار بیشتری اشاره کرد. بیلد جدید ویندوز ۱۱ که روز گذشته برای آزمایش‌کنندگان در‌ دسترس قرار گرفت، مملؤ از ویژگی‌های جدیدی است که به نظر می‌رسد به‌طور قابل توجهی باعث بهبود عملکرد کلی دستگاه می‌شوند.

پوشه‌‌ی منوی استارت جدید به کاربران ویندوز ۱۱ این امکان را می‌دهد که بخش پین‌شده‌ی این منو را سفارشی کنند. هنگامی که قصد ایجاد پوشه جدیدی دارید، تنها کافی است اپی را انتخاب کرده و آن را بکشید و روی اپ دیگری رها کنید. حتی اکنون می‌توان نرم‌افزارهای موجود در هر پوشه را مرتب یا حذف کرد. امکان تغییر نام پوشه‌ها در نسخه‌های آزمایشی آینده در‌ دسترس قرار خواهد گرفت، اما با توجه به اینکه ویندوز ۱۱ راه‌های زیادی برای تغییر طراحی منو استارت در‌ اختیار کاربران قرار نمی‌دهد، دیدن امکان سفارشی‌سازی بیشتر در این بخش خوب به نظر می‌رسد.

اگر همیشه از طرفداران ژست‌های حرکتی در ویندوز ۸ بوده‌اید، خبر خوبی برایتان داریم؛ مایکروسافت به‌زودی پنج حرکت لمسی جدید را به ویندوز ۱۱ اضافه خواهد کرد که استفاده از آن در تبلت‌ها را کمی آسان‌تر می‌کند. اولین مورد، امکان کشیدن انگشت به بالا در نوار وظیفه برای نمایش منوی استارت و کشیدن انگشت به پایین برای بستن مجدد آن است. همچنین می‌توانید راحت‌تر در منوی مذکور بین گزینه‌های پین‌شده‌‌ها، همه‌‌ اپ‌ها و توصیه‌شده‌ها جابه‌جا شوید. سومین ژست لمسی جدید به شما امکان می‌دهد با کشیدن انگشت خود از سمت راست پایین نوار وظیفه، منوی تنظیمات سریع را باز کنید. ویژگی مذکور در صورت نیاز به تغییر سریع حالت هواپیما یا دسترسی به تنظیمات بلوتوث مفید است. انیمیشن‌های نمایش مرکز اعلان نیز بهبود یافته‌اند. همچنین مایکروسافت ادعا می‌کند در به‌روزرسانی جدید چرخش دستگاه بین حالت‌های عمودی و افقی، «با کیفیت‌تر» و «پاسخگوتر» می‌شود.

ویژگی جدید Snap Layouts مایکروسافت در ویندوز ۱۱ نیز در حال پیشرفت است. با قابلیت مذکور می‌توانید هر اپی را به بالای پنجره کشیده و تمام طرح‌بندی‌های قابل‌استفاده را مشاهده کنید. مایکروسافت همچنین در حال بهبود ویژگی فوکوس خود است تا حالت Do Not Disturb را به آن اضافه کند. ویژگی مذکور بی‌صدا کردن سریع اعلان‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کند، بنابراین شما فقط اعلان‌ها یا موارد اولویت‌دار را مشاهده می‌کنید.

Live Captions به‌زودی در ویندوز ۱۱ ارائه خواهد شد و از میانبر Winkey + CTRL + L قابل‌دسترسی است. زیرنویس‌های زنده برای افرادی که ناشنوا یا کم‌شنوا هستند بسیار مفید خواهد بود، اما برای استفاده همه در‌ دسترس است و به‌طور خودکار از هر محتوایی که شامل صدا باشد، پشتیبانی می‌کند. کپشن‌ها می‌توانند در پنجره‌ای شناور باشند یا در بالا و پایین صفحه‌نمایش داده شوند. به نظر می‌رسد این گزینه یکی از بهترین موارد اضافه‌شده به ویندوز ۱۱ است.

از دیگر پیشرفت‌هایی که در راه است می‌توان به قابلیت کشیدن و رها کردن روی نوار وظیفه ویندوز ۱۱ اشاره کرد. این قابلیت در راه‌اندازی اولیه وجود نداشت، بنابراین کاربران سیستم‌عامل جدید مایکروسافت از بازگشت آن خوشحال خواهند شد. همچنین به‌زودی دیدن فضای ذخیره‌سازی OneDrive در فایل اکسپلورر آسان‌تر می‌شود و ویژگی دسترسی سریع پیشرفته‌تر عمل می‌کند تا به شما امکان دهد فایل‌ها و همچنین پوشه‌ها را پین کنید. مایکروسافت به منظور کاهش مصرف انرژی در رایانه‌های شخصی، بعضی تنظیمات پیش‌فرض مربوط به برق در ویندوز ۱۱ را نیز تغییر می‌دهد.

در آخر نیز باید به طراحی مجدد تسک منیجر اشاره کرد؛ این بخش در ویندوز ۱۱ دوباره طراحی شده است تا کارایی بهتری داشته باشد. در تسک منیجر بهبویافته شاهد نوار فرمان (command bar) جدید، تم تاریک و حالت کارآمدی

(efficiency mode) هستیم که به کاربر امکان محدود کردن میزان مصرف منابع سیستم توسط نرم‌افزارهای مختلف را می‌دهد.

مثل همیشه، این ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱ هم‌اکنون فقط در مرحله آزمایش هستند، به این معنی که برخی از آن‌ها احتمالاً در به‌روزرسانی‌های ماهانه در طول سال ۲۰۲۲ به دست کاربران می‌رسند. مایکروسافت به‌تازگی اولین به‌روزرسانی بزرگ ویندوز ۱۱ را ارائه کرده اما قرار است از این به بعد شاهد انتشار بسته‌های ارتقای بیشتری در طول سال باشیم که حجم کمتری دارند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط