۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱

امن‌ ترین صندلی اتوبوس برای جلوگیری از ابتلا به کرونا کدام است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، محققان مدلی را توسعه داده‌اند که تفاوت‌های تهویه را بر اساس محل نشستن شخص در یک وسیله نقلیه شلوغ نشان می‌دهد. مطالعه آنان بر ویژگی‌های مشترک انتقال بدون علامت ازجمله دینامیک هوا و قطرات، انتقال حر...

امن‌ ترین صندلی اتوبوس برای جلوگیری از ابتلا به کرونا کدام است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، محققان مدلی را توسعه داده‌اند که تفاوت‌های تهویه را بر اساس محل نشستن شخص در یک وسیله نقلیه شلوغ نشان می‌دهد. مطالعه آنان بر ویژگی‌های مشترک انتقال بدون علامت ازجمله دینامیک هوا و قطرات، انتقال حرارت، تبخیر، رطوبت و اثرات سیستم‌های تهویه متمرکز بود.

کارلوس پنیا مونفرر، محقق ارشد این تحقیق توضیح می‌دهد: «با تجسم قطرات و جریان، متوجه پدیده‌های فیزیکی مانند فعل و انفعالات پیچیده بین افراد، بازدم و تهویه می‌شوید که در اطراف شما رخ می‌دهد و  مورد توجه قرار نمی‌گیرند. زمانی که صحبت از پیشگیری از ابتلا به عفونت می‌شود، این موارد دقیقا مهار آن را دشوار می‌کنند.

صندلی کنار پنجره را انتخاب می‌کنید؟

این گروه با استفاده از مدل خود به این موضوع پرداختند که وقتی فردی که در ردیف مسافران نشسته صحبت می‌کند، برای قطرات کوچک (آئروسل‌ها) موجود چه اتفاقی می‌افتد. در برخی از خودروها، هوا از بالا به داخل پمپ و از دریچه‌های پایینی نزدیک به صندلی‌های پنجره خارج می‌شود.

این عملکرد چرخش داخلی ایجاد می‌کند که دما را مطلوب نگه می‌دارد و آلاینده‌های موجود در هوا را از فضا حذف می‌کند. باوجود سودمندی کلی این ویژگی‌ها، محققان قصد داشتند دریابند آیا هر صندلی مزایای یکسانی دارد یا خیر.

صندلی امن اتوبوس

آنان دریافتند که قطرات ناشی از سرنشینان صندلی‌های کنار پنجره به سمت بالا می‌رود و فضای سایر مسافران را به میزان کمتری نسبت به سایر صندلی‌ها آلوده می‌کنند. برعکس، قطرات بازدم تولید شده از افراد نشسته بر صندلی وسط بیشتر به فضای مسافران نشسته در صندلی نزدیک راهرو حمله می‌کند. این به جریان رو به پایین تهویه در صندلی‌های راهرو اشاره دارد که قطرات ویروس را به سمت پایین می‌راند و خطر بیمار شدن مسافران راهرو را افزایش می‌دهد.

این مدل همچنین نشان می‌دهد که سیستم تهویه خودرو فورا قطرات گفتاری مسافران ایستاده را به سمت پایین می‌کشد.

وی نتیجه می‌گیرد: «این شبیه‌سازی‌ها با وضوح بالا بر وسایل حمل‌ونقل عمومی متمرکز بودند اما می‌توان آن‌ها را به ساختمان‌های تجاری یا مسکونی، مراکز مراقبت‌های بهداشتی، دفاتر یا مدارس گسترش داد.»

نتایج این تحقیق در نشریه Physics of Fluids منتشر شده است.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط