۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

امسال گرم‌ ترین حج تمتع در ۲۵ سال اخیر است/ دستورالعمل‌ های عربستان سعودی برای حج/ بیشترین و کمترین زائر حج ۱۴۰۲ متعلق به کدام استان‌ هاست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، با توجه به گرمای هوا در آستانه حج تمتع و پیش‌بینی گرم‌ترین حج تمتع در حدود ۲۵ سال اخیر، عربستان برای کاهش دما و جلوگیری از گرمازدگی در موسم حج دست به کار شد. بر همین اساس، متولیان مسجدالحرام تعداد...

امسال گرم‌ ترین حج تمتع در ۲۵ سال اخیر است/ دستورالعمل‌ های عربستان سعودی برای حج/ بیشترین و کمترین زائر حج ۱۴۰۲ متعلق به کدام استان‌ هاست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، با توجه به گرمای هوا در آستانه حج تمتع و پیش‌بینی گرم‌ترین حج تمتع در حدود ۲۵ سال اخیر، عربستان برای کاهش دما و جلوگیری از گرمازدگی در موسم حج دست به کار شد.

بر همین اساس، متولیان مسجدالحرام تعداد پنکه‌های مه‌پاش‌ تعبیه‌شده در خانه خدا را افزایش دادند؛ به‌طوری که ۲۱۶ پنکه مه‌پاش و ۲۴۲ پنکه بزرگ به‌منظور تلطیف هوای صحن‌های مسجدالحرام نصب شده است و پیش‌بینی می‌شود با به‌کارگیری این پنکه‌ها، دمای هوا حدود ۶ درجه کاهش یابد.

دمای هوای مکه در روزهای اخیر به ۴۳ درجه هم رسیده بود و در روزهای آینده به‌ویژه هم‌زمان با ایام حج تمتع، مکه دمایی بالاتر را نیز تجربه می‌کند، بر همین اساس، به زائران توصیه می‌شود در ساعات اوج گرما در هتل محل اسکان بمانند یا با تجهیزاتی همچون کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی، چتر، اسپری آب و آب خنک به زیارت بروند.

مناسک حج تمتع از هشتم ذی‌الحجه یعنی ۶ تیرماه تا سیزدهم ذی‌الحجه ۱۱ تیرماه صورت می‌گیرد.

دستورالعمل‌ های عربستان سعودی برای حج

وزارت حج و عمره عربستان سعودی امروز سه شنبه از زائران خانه خدا خواست تا هنگام ورود به حج مجموعه دستور العمل‌هایی را برای تسهیل سفر خود رعایت کنند.

وزارت حج و عمره عربستان در توییتی نوشت: «آگاهی زائران از اندازه‌ها و وزن‌های مصوب برای پذیرش حمل بار ، سفر آنها را آسان‌تر می‌کند».

این وزارت‌خانه همچنین خواستار بررسی تمامی موارد مورد نیاز و مدارک رسمی قبل از رفتن به فرودگاه شد.

از سوی دیگر، ریاست کل امور مسجد الحرام و مسجد النبی، میانگین مدت زمان انجام مناسک عمره را در حج ۱۴۰۲ اعلام کرد.

وی اعلام کرد که میانگین زمان السعی ۳۹ دقیقه و میانگین زمان تردد بین مطاف تا مسعی ۹ دقیقه و میانگین طواف ۴۶ دقیقه است.

انجمن کارشناسان نجوم در عربستان سعودی اعلام کرد که تاریخ عید قربان برای سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) روز چهارشنبه ۲۸ ژوئن (۷ تیر) تا شنبه ۱ ژوئیه ( ۱۰ تیر) خواهد بود.

مسئولان سعودی اعلام کردند که زائرانی که ویزای عمره دارند تا ۲ هفته دیگر یعنی ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) می‌توانند وارد مکه مکرمه شوند و آخرین زمان حضور آنها ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) است و پس از این زمان هر گونه ورود به مکه مکرمه بدون داشتن ویزای حج تمتع ممنوع است.

اداره کل صدور مجوزات عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از طریق مقرهای خود در گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی و همچنین با تمام امکانات لازم ، شرایط را برای ورود تمام زائران خانه خدا به عربستان سعودی تسهیل می‌کند.

بیشترین و کمترین زائر حج

امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی از ۲۱ ایستگاه پروازی برای برگزاری مناسک حج، راهی سرزمین وحی می‌شوند. از بامداد امروز اعزام کاروان‌ها کلید خورد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است طی یک ماه عملیات اعزام زائران به سرانجام برسد.

در این مدت ۱۲۵ هواپیما عملیات اعزام زائرین بیت‌الله الحرام را انجام می‌دهند و سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری نیز همه امکانات لازم را فراهم کرده‌اند و نیروهای ستادی و عملیاتی در شهرهای مکه و مدینه مستقر و آماده استقبال از زائران هستند.

سرانه ودیعه‌گذاری متقاضیان در دهه ۸۰ مهمترین عامل در تعیین سهمیه و اعزام زائران در هر استان است؛ بر این اساس بیشترین اعزام زائر به ترتیب مربوط به استان تهران با ۱۲ هزار و ۴۵۰ نفر، خراسان رضوی با ۹ هزار و ۸۴۵ نفر و استان اصفهان با ۷ هزار و ۳۰۰ نفر است.

کمترین تعداد زائر اعزامی نیز به ترتیب متعلق به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱۵ نفر، استان ایلام با ۱۳۵ نفر و چهارمحال و بختیاری با ۳۶۰ نفر است.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار