۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴

الزام به تمکین چیست

بعد از جاری شدن عقد نکاح، رابطه زن و شوهری آغاز شده و زوجین موظف به انجام وظایف خود در قبال یکدیگر خواهند بود. واژه تمکین به معنای تن دادن است و منظور از آن اطاعت زن در مقابل خواسته های شوهر و انجام وظایفش در مقابل اوست.

الزام به تمکین چیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بعد از جاری شدن عقد نکاح، رابطه زن و شوهری آغاز شده و زوجین موظف به انجام وظایف خود در قبال یکدیگر خواهند بود. واژه تمکین به معنای تن دادن است و منظور از آن اطاعت زن در مقابل خواسته های شوهر و انجام وظایفش در مقابل اوست. با وجود اینکه مفهوم تمکین شامل آقایان نیز می شود (از قبیل پرداخت نفقه و تامین هزینه های زن و زندگی) و طرح دعوی توسط زن نیز قابل پیگیری بوده و در صورت عدم تمکین مرد، زن حق طلاق خواهد داشت. اما در زبان عامیانه این عبارت در مورد زن ها استفاده می شود. همان طور که گفته شد، زوجین ملزم به تمکین از هم هستند. اما برخی مواقع یکی از زوجین (معمولا زن) از تمکین خودداری می کند. تحت چنین شرایطی اگر مسئله توسط خود زوجین قابل حل نباشد، زوج مجبور به اقدام از طریق دادگاه خانواده و ارائه دادخواست عدم تمکین و خواستار صدور حکم الزام به تمکین خواهد شد.

معنای الزام به تمکین

چنانچه شخصی بدون داشتن دلایل موجه، از تمکین در برابر دیگری امتناع کند، باید به صورت قانونی ملزم نمود که به وظایف زناشویی خود عمل نماید. الزام به تمکین تنها از جانب حکم دادگاه قابل اجراست و خود زوجین حق ندارند با توسل به زور همسر خود را ملزم به تمکین از خود نمایند. حتی با وجود صدور حکم دادگاه نیز، نمی توان شخص را مجبور به تمکین نمود. البته عدم اطاعت از حکم دادگاه عواقبی(از جمله لغو دریافت حق و حقوق وی از جانب همسر) را به دنبال خواهد داشت. در واقع اگر زوجه رای دادگاه را اجرا نکند ناشزه محسوب می شود.

تمکین عام چیست

بدین معناست که زن باید در منزل شوهر یا مکان دیگر که شوهر انتخاب نماید سکونت یابد تا در دسترس شوهرش باشد و به گفته های وی عمل نماید تا ناشزه محسوب نشود. طبق ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی، زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند سکنی گزیند. مگر آنکه اختیار تعیین منزل طی عقد به زن داده شده باشد.

تمکین خاص چیست

به معنای تمکین جنسی یا به عبارتی اطاعت زن در قبال مرد مبنی بر برقراری رابطه جنسی با وی است.

زن ناشزه چیست

نشوز به معنای عدم انجام وظایف زناشویی از سوی زن است و زن نشوز کننده ناشزه نامیده می‌شود. وظایف و حقوق زوجین نسبت به هم توسط اسلام و قانون اسلامی تعیین شده است. فرد سرپیچی کننده از این قوانین را ناشزه می نامند. در مقابل نشوز، تمکین قرار دارد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار