۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰

افزایش حقوق فرهنگیان بعد از «رتبه بندی معلمان» تا ۹۵ درصد/ ۱۱ میلیون «حداقل حقوق معلمان» + تاثیر رتبه بندی معلمان بر حقوق ۱۴۰۳

«افزایش حقوق فرهنگیان» بعد از «رتبه بندی معلمان» تا 95 درصد/ حداقل حقوق معلمان ۱۱ میلیون و تاثیر رتبه بندی معلمان بر حقوق 1403 را در اندیشه معاصر بخوانید.

افزایش حقوق فرهنگیان بعد از «رتبه بندی معلمان» تا ۹۵ درصد/ ۱۱ میلیون «حداقل حقوق معلمان» + تاثیر رتبه بندی معلمان بر حقوق ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، «افزایش حقوق فرهنگیان» بعد از «رتبه بندی معلمان» تا ۹۵ درصد/ حداقل حقوق معلمان ۱۱ میلیون و تاثیر رتبه بندی معلمان بر حقوق ۱۴۰۳ را در اندیشه معاصر بخوانید.

اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ براساس مصوبه مجلس و با اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومان عملیاتی می‌شود.

با مصوبه کمیسیون تلفیق و براساس پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ طرح رتبه‌بندی معلمان در سال آینده با اعتبار ۲۵ هزار میلیارد تومان عملیاتی می‌شود.

حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل مواردی است که به اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای رتبه‌بندی معلمان اضافه شده و عملاً فرهنگیان بر همین اساس دریافتی خواهند داشت.

 پنج رتبه برای معلمان با اجرای رتبه بندی در نظر گرفته شده است.

حقوق پایه معلمان دارای رتبه اول‌ که هم‌اکنون ۴ میلیون تومان است براساس مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق، در سال آینده ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد. ضمن اینکه براساس طرح رتبه‌بندی معلمان حائزین این رتبه با ۴۵ درصد افزایش حقوق مواجه شده و حداقل حقوق آنها به ۸ میلیون تومان می‌رسد.

«افزایش حقوق فرهنگیان» بعد از «رتبه بندی معلمان» تا ۹۵ درصد/ حداقل حقوق معلمان ۱۱ میلیون و تاثیر رتبه بندی معلمان بر حقوق ۱۴۰۳ را در اندیشه معاصر بخوانید.

معلمان حائز رتبه دوم در قانون رتبه بندی معلمان علاوه بر حقوق پایه سالجاری که ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است با ۵۵ درصد افزایش حقوق مواجه می‌شوند.

حائزین رتبه سوم هم علاوه بر حقوق فعلی که ۴ میلیون تومان است با ۶۵ درصد افزایش حقوق خود را دریافت خواهند کرد که این رقم بر اساس قانون رتبه بندی معلمان است.

حائزین رتبه چهارم هم علاوه بر حقوق فعلی که ۴ میلیون تومان است با اجرای رتبه بندی معلمان با ۷۵ درصد افزایش دریافتی مواجه خواهند شد.

حائزین رتبه پنجم هم علاوه بر حقوق فعلی که ۴ میلیون تومان است حقوق سال آینده آنها با ۹۵ درصد افزایش مواجه خواهد شد.

عمده معلمان در رتبه ۲ و ۳ هستند

عمده معلمان در رتبه ۲ و ۳ هستند که بر اساس قانون رتبه بندی معلمان بالای ۸ میلیون تومان حقوق دریافت خواهند کرد، بنابراین بعد از اجرای رتبه‌بندی معلمان کف حقوق آنان (حقوق پایه سال جاری که ۵میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است + افزایش حقوق رتبه‌هایی که کسب کرده‌اند) حداقل ۸ میلیون تومان به بالا خواهد بود.

 

در لایحۀ رتبه‌بندی معلمان، پنج دسته‌بندی وجود دارد که بر اساس آن‌ها حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های معلمان افزایش خواهد یافت.

پس از افزایش‌های موجود در تصویر پایین، چنانچه حقوق و مزایای هر یک از معلمان از ۸۰٪ مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های هیئت‌علمی مربی پایۀ یک دانشگاه تهران کمتر باشد، مابه‌التفاوت تا سقف مذکور در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد.

براساس لایحه رتبه بندی حقوق معلمان چه تغییری خواهد کرد؟

لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به تصویب رسید که براساس این لایحه حقوق‌ این قشر تغییری جدی خواهد کرد و معلمان بر پنج رتبه زیر تقسیم بندی و بر اساس آن به مجموعه حقوق مزایا و فوق العاده‌های مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده می‌شود که این تغیرات به شرح زیر است:

رتبه آموزشیار معلم : ۱۰ درصد افزایش حقوق

مربی معلم : ۲۵ درصد افزایش حقوق

استادیار معلم : ۳۷ درصد افزایش حقوق

دانشجویار معلم : ۴۷ درصد افزایش حقوق

استاد معلم : ۵۲ درصد افزایش حقوق

پس از اعمال موارد فوق چنانچه حقوق و مزایای هر یک از معلمان از ۸۰ درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های هیئت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران کمتر باشد ما به التفاوت تا سقف مذکور در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد.

 

حداقل حقوق معلمان ۱۱ میلیون با رتبه بندی جدید

شیوا قاسمی‌پور، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره میزان موفقیت طرح رتبه‌بندی معلمان در یک سال اخیر اظهار کرد: «قانون رتبه‌بندی یکی از مترقی‌ترین قانون‌های مجلس یازدهم بود که کمیسیون آموزش این کار را انجام داد و نزدیک به یک میلیون معلم رتبه‌بندی شدند. مهم‌ترین اتفاقی که برای جامعه فرهگیان افتاد این بود که معلم جایگاه و شخصیت و شان مناسب خود را پیدا کرد.»

رتبه بندی معلمان

حداقل حقوق معلمان ۱۱ میلیون با رتبه بندی جدید

قاسمی‌پور خاطرنشان کرد:‌ «نزدیک به یک میلیون معلم در این طرح رتبه‌بندی شدند. با اجرای طرح رتبه‌بندی، معلم جایگاه، شخصیت و شان مناسب خود را پیدا کرد. اکنون با اجرای این طرح معلمان جایگاه ویژه‌تری پیدا کرده‌اند. همچنین این طرح کمک شایانی به معیشت معلمان کرده است.»

وی ادامه داد: «در صد سال گذشته معلم با کارمند فرقی نداشت اما اکنون با اجرای این طرح معلم جایگاه ویژه دارد. استاد معلم، دانشیار معلم و آموزشیارمعلم همه نشان دهنده جایگاه ویژه معلمان هستند.»

قاسمی‌پور افزود: « نزدیک به یک میلیون معلم شاغل و بازنشسته در کشور وجود دارد که به حساب آن‌ها پول واریز شده است. علاوه بر این حداقل حقوق معلمان قبل از اجرای طرح رتبه‌بندی ۴.۵ میلیون تومان بود در صورتی که بعد از اجرای طرح، حداقل حقوق معلمان به ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان رسید که این روند کمک شایانی به معیشت معلمان کرد.»

عضو کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: «این طرح یک سال است که در کشور درحال اجرا‌شدن است اما هنوز برای برخی از افراد اجرا نشده است. بازنشستگان در کشور در حال رتبه‌بندی‌شدن هستند. مقرر بود در سال ۱۴۰۰ برای بازنشستگان نزدیک به ۳۷ میلیون و چهارصد هزار تومان معوقات به حسابشان واریز شود. به طور کلی این طرح، طرحی موفق بود که توانست شان و جایگاهی که لایق معلمان است را به آنها ارائه دهد.»

تاثیر رتبه بندی معلمان بر حقوق ۱۴۰۳

در هفته‌های اخیر معلمان بازنشسته نسبت به عدم پرداخت معوقات مهر، آبان و آذر اعتراض‌هایی داشتند که به تازگی معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری از واریز این معوقات خبر داده است. به گفته رضا فیاضی‌نژاد، صندوق بازنشستگی کشوری بابت سه ماه مذکور، ۶ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان به حساب مشمولان واریز کرده است.

بنا بر اعلام معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری، به طور کلی ۲۰۰۰ میلیارد تومان بار مالی ناشی از اجرای رتبه‌بندی معلمان است و به طور میانگین باید برای هر فرد ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معوقه پرداخت شود.

رتبه بندی و اعتراضات

تاثیر رتبه بندی معلمان بر حقوق ۱۴۰۳

فیاضی‌نژاد همچنین وعده داده که صندوق بازنشستگی کشور با همکاری سازمان برنامه و بودجه، کلیه معوقات ناشی از رتبه‌بندی معلمان را تا پایان سال ۱۴۰۲ پرداخت کرده و طلب معلمان بابت رتبه‌بندی کاملا پرداخت شود.

بنا بر گفته معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری، مقرر گردیده که حقوق معلمان در سال آینده با اعمال رتبه‌بندی محاسبه و پرداخت شود. او گفته احکام رتبه‌بندی در بودجه ۱۴۰۳ دیده شده و معلمان در سال آتی باید منتظر در میزان دریافتی خود باشند.

این در حالی است که پیشتر فعالان صنفی معلمان از میزان افزایش حقوق معلمان تحت تاثیر طرح رتبه‌بندی معلمان گلایه کرده و گفته بودند میزان افزایش حقوق با آنچه که در تصورشان بوده، فاصله بسیار دارد.

مهدی محمدیان، فعال صنفی معلمان می‌گوید: بعد از تصویب قانون رتبه‌بندی همه فکر کردند حقوق معلم‌ها قرار است افزایش خوبی داشته باشد. هر کس از مجلس مصاحبه می‌کرد می‌گفت قرار است حقوق معلم‌ها ۴۵ تا ۹۰ درصد افزایش یابد. تصور دیگر این بود که بیشتر معلمان رتبه‌ی بالا می‌گیرند و ۹۰ درصد افزایش حقوق برایشان اعمال می‌شود. اما وقتی رتبه‌بندی به مرحله‌ی اجرا رسید به جرأت می‌توان گفت که کمتر از ۵ درصد از معلم‌ها به رتبه‌ی ۵ و کمتر از ۱۰درصد به رتبه‌ی ۴ رسیدند و اکثرا رتبه ۳ به پایین گرفتند. قانونی که اجرا شد، چیزی نبود که ما می‌خواستیم.

نتیجه اعتراض معلمان به رتبه‌بندی چه شد؟

از آغاز اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان، بسیاری از فرهنگی‌ها به رتبه خود اعتراض داشتند که فرصتی برای ثبت اعتراض آنها اختصاص داده شد.

به تازگی وزارت آموزش و پرورش با انتشار بیانه‌ای اعلام کرده با حمایت سازمان برنامه و بودجه و مساعدت رئیس جمهور و معاون اول به همه اعتراضات رسیدگی شده و همچنین تاکید کرده فرصت دوباره‌ای برای اعتراض اختصاص داده نشده است. بنابر اعلام وزارت آموزش و پرورش، از این پس فرآیند رتبه‌بندی براساس آیین نامه مربوطه انجام خواهد شد.

 

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط