۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹

افتخار ویژه‌ای که رونالدو از ایرانی‌ها نگرفت

[ad_1] خبرورزشی – علی دایی در ۲۸ آبان ۱۳۸۲ با گل‌زنی در دیدار ایران- لبنان با رساندن گل‌های ملی‌اش به عدد ۸۴ با رکورد فرانس پوشکاش مجار برابری کرد. او در کنار اسطوره مجارستان و رئال‌مادرید در صدر جدول گل‌زنان ملی جهان قرار گرفت. کاپ...

افتخار ویژه‌ای که رونالدو از ایرانی‌ها نگرفت

[ad_1]

خبرورزشی –

علی دایی در ۲۸ آبان ۱۳۸۲ با گل‌زنی در دیدار ایران- لبنان با رساندن گل‌های ملی‌اش به عدد ۸۴ با رکورد فرانس پوشکاش مجار برابری کرد. او در کنار اسطوره مجارستان و رئال‌مادرید در صدر جدول گل‌زنان ملی جهان قرار گرفت.

کاپیتان ایران ۹ روز بعد توانست در بازی برگشت با لبنان، با زدن یک گل به تنهایی صاحب عنوان آقای گلی جهان شود. دایی در نهایت در پایان جام جهانی ۲۰۰۶ با ۱۰۹ گل ملی به کار خود پایان داد؛ ۲۵ گل بیشتر از پوشکاش و فاصله‌ای درخور توجه با بازیکنان فعال آن روزها.

آن روز شاید هیچ‌کس تصور نمی‌کرد روزی بازیکنی بتواند به دایی نزدیک شود. کریستیانو رونالدو اما در دو، سه سال اخیر معادلات را به هم ریخت. رونالدو دوم تیرماه ۱۴۰۰ با دو گلی که مقابل فرانسه به ثمر رساند، با رکود دایی برابری کرد و دو شب پیش (ششم تیرماه ۱۴۰۰) در بازی با بلژیک این فرصت را داشت تا به تنهایی آقای گل جهان شود که این فرصت از دست رفت.

حذف پرتغال از یورو به این معنی است که دایی و رونالدو تا اطلاع ثانوی هر دو در عدد ۱۰۹ شریک عنوان بهترین گل‌زن ملی جهان خواهند بود. رونالدوی ۳۶ساله قصد دارد تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ به بازی‌های ملی خود ادامه دهد. دیر یا زود گل صدودهم او از راه می‌رسد و دیگر دایی، آقای گل جهان نخواهد بود. از ۲۸ آبان ۱۳۸۴ تا ۶ تیر ۱۴۰۰، در کنار رکورد مهم بهترین گل‌زن ملی، نام علی دایی دیده شده‌ است؛ او البته در چند روز شرکای نامداری (فرانس پوشکاش و کریستیانو رونالدو) را هم کنار خود دید. با ناکامی رونالدو در بازی با بلژیک این رکورد برای دایی حداقل دو ماه دیگر تمدید شد.

تا به امروز دایی به مدت ۵۷۰۱ روز (۱۵ سال و هفت ماه و ۹ روز) آقای گل جهان بوده است. رونالدو اگر به بلژیک گل می‌زد، پادشاهی دایی پس از ۵۷۰۰ روز به پایان می‌رسید. دیدار ملی بعدی پرتغال ۱۰ شهریور با ایرلند در انتخابی جام جهانی است. قبل از این بازی دیدار دیگری برای پرتغال ثبت نشده است. پرتغال طبق برنامه کنونی در شهریور سه بازی با ایرلند، قطر و جمهوری آذربایجان دارد و به احتمال فراوان در آن مقطع شاهد عبور رونالدو از ۱۰۹ گل خواهیم بود.

اگر اتفاق عجیبی رقم نخورد این ستاره فوتبال جهان می‌تواند تا پایان بازی‌های ملی خود تا حدود ۱۲۰ گل ملی هم پیشروی کند. شیوع کرونا و به‌تعویق‌افتادن دیدارهای ملی در یکی، دو سال گذشته موجب شد تا زمان رکوردداری دایی بیشتر شود، با این وجود از سال ۲۰۱۹ مشخص بود که سرانجام رونالدو رکورد دایی را می‌شکند.

فوق‌ستاره پرتغالی تا سال ۲۰۱۶ در کارنامه خود ۵۵ گل ملی داشت، اما یکباره موتور گل‌زنی او روشن شد. کاپیتان پرتغال در سال ۲۰۱۹ موفق به زدن ۱۴ گل ملی شد و در همین سال زنگ خطر را برای دایی به صدا درآورد.

او هنگامی که در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ در بازی با لیتوانی با هت‌تریک شمار گل‌های خود را به ۹۸ رساند، علی دایی عنوان کرد رونالدو به رکورد او می‌رسد، اتفاقی که در یورو ۲۰۲۰ رخ داد.

مطمئنا با توجه به فاصله رونالدو و دیگر گل‌زنان فعال ملی، این رکورد ارزشمند چندین سال در اختیار ستاره پرتغالی باقی خواهد ماند.

[ad_2]

Source link

مطالب مرتبط