۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹

اعلام پلیس راهور از افزایش جریمه ها تا رتبه بندی گواهینامه در سال جدید

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از اجرای برنامه‌های تحولی به منظور توسعه انضباط ترافیکی و تسهیل تردد، کاهش تصادفات و جان باختگان جاده‌ای و سوانح رانندگی خبر داد.

اعلام پلیس راهور از افزایش جریمه ها تا رتبه بندی گواهینامه در سال جدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از اجرای برنامه‌های تحولی به منظور توسعه انضباط ترافیکی و تسهیل تردد، کاهش تصادفات و جان باختگان جاده‌ای و سوانح رانندگی خبر داد.

سردار سید تیمور حسینی در تشریح برنامه های پلیس راهور برای سال ۱۴۰۳ توضیح داد: با خدای خود عهد بسته ایم که آسایش خود را مشتاقانه فدای آرامش شهروندانی کنیم که شایسته تکریم و خدمت هستند؛ کلیدی ترین، محوری ترین و اصلی ترین ماموریت این پلیس را ” ایجاد نظم و انضباط ترافیکی به منظور پیشگیری از تخلفات وبه دنبال آن پیشگیری از وقوع تصادفات” است.

انتظام بخشی به ترافیک به منظور کاهش تصادف

وی اضافه کرد: ما هر اقدامی که در پلیس راهور انجام می دهیم و اگر یک مجموعه گسترده به نام مرکز شماره گذاری، مرکز صدور گواهینامه، اجرائیات، آموزش، پلیس ترافیک شهری، پلیس راه، عملیات و … داریم، همه و همه، اصلی ترین و کلیدی ترین ماموریت شان این است که با اقداماتی که انجام می دهند، می بایست سهم و نقش شان را در انتظام بخشی ترافیک به منظور کاهش تصادفات ایفا کنند؛ به همین دلیل، معتقدم و تاکید دارم در دوره مسئولیت بنده،هر اقدامی، می بایست دو پیوست داشته باشد؛ پیوست اجتماعی؛ یعنی هر اقدامی که می خواهیم انجام دهیم باید منتج به افزایش و ارتقاء سرمایه های اجتماعی شود. از طرفی پیوست ” کاهش تصادفات” چراکه اصل ماموریت ما این است که با تمهیدات و امکاناتی که داریم بتوانیم از وقوع تصادفات جلوگیری کنیم.

سردار حسینی ادامه داد: تحقق این مهم، یک برنامه ریزی دقیق و کلان را می طلبد که با داشتن تفکر سیستمی، همه بخش ها در این مجموعه، به مثابه جز به جز یک سیستم کل،با اقدامی “هم افزا ” و پیرو یک برنامه ریزی منسجم باید در جهت تحقق ماموریت محوری و اصلی اشاره شده، تلاش کنند و گام بردارند که تحقق این مهم نیازمند یک سند قوی است.

اعلام پلیس راهور از افزایش جریمه ها و رتبه بندی گواهینامه در سال جدید

اعلام پلیس راهور از افزایش جریمه ها و رتبه بندی گواهینامه در سال جدید

اجرای اَبَر پروژه های مبتنی بر معماری فراجای آینده

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: ما در کنار استاد بالادستی در اختیارمان،که مهم ترین این اسناد، ” معماری فراجای آینده ” است و هم چنین سند راهبردی راهور فراجا، آیین نامه عملیاتی راهور و سایر رهنامه ها،اجرای اَبَر پروژه ای با عنوان ” مدل حکمرانی راه ” را با همکاری و مشارکت پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی، دنبال می کنیم.

وی افزود: در واقع؛ اجرای الگو و “مدل طرح حکمرانی راه ” مبتنی بر “معماری فراجای آینده” است تا بر مبنای این الگو به کاهش و مهار تصادفات و جان باختگان برسیم.

سردار حسینی، ۳ عامل اصلی و موثر در وقوع تصادفات را ” راه “، ” وسیله نقلیه ” و ” عامل انسانی ” برشمرد و مطرح کرد: برآوردها حاکی از آن است که عامل انسانی به تنهایی، سهم پررنگ و بیش از ۷۵ درصدی در وقوع تصادفات دارد، بنابراین برای تغییر در رفتار عامل انسانی دو سیاست کاملا روشن را در اختیار داریم، اول؛ استفاده از ابزار قاتونی به عنوان روش “سلبی” و دوم؛ استفاده از ابزارهای نرم و اصطلاحا فرهنگی و آموزشی در قالب اقدامات “ایجابی”.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با بیان اینکه در بُعد اقدامات سلبی، برنامه هایی در دستور کار است، بر لزوم بازدارندگی مجازات ها(جرایم رانندگی) تاکید کرد و در خصوص آخرین تغییرات جریمه‌های راهنمایی و رانندگی گفت: در سال ۱۳۸۹، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در مجلس محترم شورای اسلامی، تصویب و ابلاغ شد و از ابتدای سال ۹۰ هم به اجرا گذاشته شد، در این قانون پیش بینی شده بود که جرایم در هر سال بر اساس تورم و نرخ جریمه‌ای که می‌تواند اعمال بشود، تا بازدارندگی لازم را داشته باشد، باید به روز شود.

وی افزود: آخرین آمار به روز رسانی انجام شده در این حوزه، برای سال ۱۳۹۶ است و بعد از آن به دلایل مختلف ما شاهد این به روز رسانی و افزایش نرخ جریمه‌ها با توجه به شاخصی که وجود دارد، نبوده ایم؛ در کشورهای جهان، موضوع جریمه‌های رانندگی به عنوان یک ابزار بازدارنده مدنظر گرفته شده و در حال اجرا است.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

منبع : ایرنا

مطالب مرتبط