۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲

اعلام روز برگزاری دادگاه نیلوفر حامدی و الهه محمدی/ دستگیری چهارنفر در رابطه با حادثه سراوان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از رسانه قوه قضائیه؛  مسعود ستایشی در نشست خبری امروز ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت و سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: خرمشهر نمای اتکای یک ملت تحت محاصره و دست خالی اما با اراده است. آزاد سازی خر...

اعلام روز برگزاری دادگاه نیلوفر حامدی و الهه محمدی/ دستگیری چهارنفر در رابطه با حادثه سراوان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از رسانه قوه قضائیه؛  مسعود ستایشی در نشست خبری امروز ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت و سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: خرمشهر نمای اتکای یک ملت تحت محاصره و دست خالی اما با اراده است. آزاد سازی خرمشهر از حلقوم دشمن بعثی توسط غیورتمندان ایران زمین، سنبل دلیرمردی و تحمیل اراده ملی بر توطئه چینی دشمن بود. امروز ملت سربلند ایران که تحت محاصره اقتصادی دشمن قرار گرفته است بار دیگر از گردنه سخت اقتصادی دشمن عبور خواهد کرد زیرا خدای امروز همان خدای آزادسازی خرمشهر است‌.

وی با اشاره به روز ۵ خردادماه روز حمایت از خانواده زندانیان گفت: امروز قوه قضاییه درصدد است تا زندان صرف نگهداری مجرمان، محل تربیت روح و روان و بازگشت مددجویان به اغوش جامعه و خانواده باشد و اهتمام دستگاه قضایی آن است که سازمان زندان‌ها کارگاهی برای روح مددجو و حمایت از خانواده او باشد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در حال حاضر ۲۳۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور فعالیت دارند و در سال گذشته ۵۱ هزار خانواده زندانی توسط این انجمن ها  تحت حمایت قرار گرفتند. اقداماتی همچون کمک بلاعوض و مذاکره با شکات و جلب رضایت آنان  و … انجام شده و حق الوکاله برای ۱۸۴۵ مددجو نیز پرداخت شده است‌.  ۱۲۵۵ میلیارد و ۱۵۸ میلیون و ۸۱۵ هزار ریال به خانواده زندانیان کمک‌های نقدی شده است.  ۳۰۹ هزار مورد هم کمک غیرنقدی به خانواده های زندانیان اعطا شده است.

وی گفت: اخیرا متوجه شدیم اتحادیه اروپا بسیج دانشجویی را هم تحریم کرده است. بسیج دانشجویی نماد مقاومت در تاریخ پرافتخارماست و این نشان دهنده عجز دشمن است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره گزارشی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و پرونده نهاده‌های دامی گفت: قوه قضاییه با احدی در حوزه اخلالگری تعارف ندارد و با تمسک به موازین شرعی به کلیه افعال و ترک افعالی که موجب اخلال شوند برخورد قاطع دارد. برای ۱۰ نفر در رابطه با اتهاماتی از قبیل مشارکت در اخلال اقتصادی و جعل سند و استفاده از سند مجعول کیفرخواست صادر و پرونده این متهمان به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شده است. از این ۱۰ نفر ۹ نفر حقیقی و یک نفر واجد شخصیت حقوقی است و جزو مسئولین سابق که در این زمینه ذی مدخل بودند. پس از انجام تحقیقات و اتخاذ تصمیم در دادگاه نتیجه را اعلام می کنیم. پرونده دیگری هم در این زمینه مفتوح است که اطلاع رسانی می شود.

ستایشی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا وقت رسیدگی به پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی خبرنگاران بازداشتی ناآرامی‌های مربوط به مرگ مهسا امینی  در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تعیین شده است؟ گفت: با اهتمامی که ریاست شعبه مربوطه داشته و نظارتی که داشتند فرصت مطالعه برای وکلای محترم را فراهم آوردند و وکلا با صرف وقت طولانی به مطالعه پرونده مبادرت کردند  تا تدارک دفاع کنند. حقی که به آقای حمید نوری ندادند.

وی افزود: وقت رسیدگی در مرحله بدوی برای خانم الهه محمدی ۸ خردادماه و نیلوفرحامدی ۹ خرداد ماه است و در روزهای آتی دادگاه تشکیل و به اتهامات مطروحه با دقت کامل و سرعت مناسب رسیدگی می شود.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به حادثه تروریستی در سراوان گفت: در سراوان یک حمله تروریستی منجر به شهادت شهید علیرضا شهرکی رییس پلیس آگاهی شهرستان سراوان می‌شود و همچنین همسر وی نیز همراه او بوده است و توسط افراد ناشناس با خودرو فاقد پلاک مورد اصابت چندین گلوله قرار می‌گیرند و به شهادت می رسند.

وی ادامه داد: پس از تحقیقات، در این پرونده چهار نفر دستگیر و برای اتهام حمل سلاح و تحصیل مال مسروقه و معاونت در   دو قتل عمد و عضویت در گروهک تروریستی جیش الظلم تفهیم اتهام و بازداشت شدند.  این پرونده در مرحله تکمیل تحقیقات مقدماتی است و شناسایی سایر متهمان هم ادامه دارد.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اجرایی شدن سخنان رئیس قوه قضائیه  در رسیدگی به پرونده عناصر متعرض به پلیس و نوامیس مردم گفت: همانگونه که رئیس قوه قضائیه تاکید کرده تعرض به امنیت مردم یا نوامیس آنان و نیروهای حافظ امنیت مال و جان مردم از جمله نکات غیرقابل اغماضی است که باید توسط دستگاه قضایی به سرعت، دقت  و در کمال قاطعیت پیگیری و نتایج پرونده های مطروحه نیز به سرعت اجرا شود. سرعتی داریم متضمن دقت، دقتی داریم متضمن سرعت و صحت.

وی ادامه داد: دادستان‌های سراسرکشور در این خصوص ماموریت یافته‌اند که در این موارد سرعت عمل و جدیت را به خرج داده و نیز در مراحل دادگاهی و یا محاکم اعم از بدوی و تجدیدنظر بلافاصله با  رعایت موازین شرعی و قانونی، پرونده‌ها مورد رسیدگی واقع شود.

وی افزود: متاسفانه علی رغم اهتمام و توجهی که در این نوع پرونده‌ها صورت گرفته است،  امروز عده‌ای از افراد به ظاهر مشهور شاید از روی بی‌اطلاعی از محتویات پرونده‌ها و یا خدایی نکرده برخی از روی قصد و غرض با نادیده گرفتن اصل جرم صورت گرفته که مثلا جنایت، قتل، تعرض به نوامیس یا سازماندهی گروهک‌های تروریستی یا حمل مواد مخدر و یا سایر موارد بوده است به حمایت از مجرمین، قاتلین، تروریست‌ها یا اعضای شبکه‌های فساد یا حاملین مواد مخدر و سایر موارد … مبادرت می ورزند.

ستایشی ادامه داد: این در حالی است که به طور مثال تروریست‌هایی در سیستان و بلوچستان یا سروان یا هر نقطه دیگر کشور دست به اعمال تروریستی زده و خانواده‌ها را داغدار و علاوه بر آن خط قرمز امنیت شهروندان را رد می‌کنند. در این موارد دیگر مماشات با قاتلین مطلقا وجهی ندارد و مردم بزرگوار انجام مسئولیت ما را در این زمینه مجدانه طلب می‌کنند. روزی نیست که در حوزه سخنگویی این مطالبه از سوی مردم مطرح نشود.

وی تاکید کرد: برخورد با افراد خشونت طلب و مخدوش سازان امنیت مطالبه جدی مردم از دستگاه قضا است و ما نیز به این مطالبه با رعایت موازین قانونی در انجام رسیدگی به پرونده‌های مطروحه لبیک گفته ایم.

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار