۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳

اعلام رسمی «جدول رتبه بندی معلمان»/ میزان افزایش حقوق در نظام رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، «جدول رتبه بندی معلمان» اعلام رسمی شده است و شاغلین در بخش آموزشی وزارت آموزش و پرورش کشور می توانند با شرکت در کلاسهای ضمن خدمت فرهنگیان و همچنین دارا بودن سوابق کاری لازم ، از یک تا پنج رتبه بگی...

رتبه بندی معلمان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، «جدول رتبه بندی معلمان» اعلام رسمی شده است و شاغلین در بخش آموزشی وزارت آموزش و پرورش کشور می توانند با شرکت در کلاسهای ضمن خدمت فرهنگیان و همچنین دارا بودن سوابق کاری لازم ، از یک تا پنج رتبه بگیرند و بر حسب رتبه خود ، از مزایای شغلی بیشتر مثل افزایش حقوق بهره مند شوند، این افزایش حقوق را در قالب میزان افزایش حقوق در نظام رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۲  در ادامه مطلب آورده ایم.

عوامل موثر در رتبه بندی معلمان ۱۴۰۲

آیتم های رتبه بندی معلمان در سامانه rtb.medu.ir عبارتند از :

شایستگی های عمومی

خود اظهاری

 

شایستگی های تخصصی

خود اظهاری
مدرک تحصیلی
دستاورد ها و خلاقیت های نو آوری
تالیف و تدوین کتاب
تالیف و تدوین مقاله

 

شایستگی های حرفه ای

خود اظهاری
کسب مقام در مسابقات، رویداد ها و جشنواره ها
طرح های آموزشی
مشارکت در کارگاه ها و شورا ها
یادگیری مداوم، خلاقیت و نو آوری

 

تجربه

سنوات خدمت
دریافت تقدیر نامه
دوره ضمن خدمت
ارزشیابی عملکرد سالیانه
سابقه تدریس به همکاران

جدول رتبه بندی معلمان ۱۴۰۲

لایحه رتبه بندی معلمان توسط دولت به مجلس ارائه شده است و پس از بحث و بررسی در کمیسیون‌ های مربوطه تصویب شده و اجرا می گردد.

طبق گفته های وزیر آموزش و پرورش کشور ، زمان اجرای رتبه بندی معلمان ۱۴۰۲ از هر تاریخی که باشد از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ محاسبه و اعمال خواهد شد و جدول رتبه بندی نیز به صورت زیر است :

 

رتبه بندی معلمان شامل چه آیتم هایی است؟

اجرای این طرح بزرگ نیازمند همکاری ویژه تمام فرهنگیان گرامی می باشد که شرایط حضور در آن را دارند و مدارک امتیاز آور و فرم های مربوطه خود مانند تقدیرنامه ها، گواهی ثبت نام دوره های ضمن خدمت فرهنگیان ۱۴۰۲، گواهی شرکت در مسابقات و جشنواره ها و… را در چهار مرحله مهم که در جدول زیر اشاره شده است، در سامانه رتبه بندی معلمان به آدرس rtb.medu.ir تکمیل و ارسال نمایند.

آیتم های رتبه بندی معلمان در سامانه
شایستگی های عمومی شایستگی های تخصصی شایستگی های حرفه ای تجربه
خوداظهاری خود اظهاری خود اظهاری سنوات خدمت
—- مدرک تحصیلی کسب مقام در مسابقات، رویداد ها و جشنواره ها سابقه تدریس به همکاران
—- دستاورد ها و خلاقیت های نو آوری طرح های آموزشی دریافت تقدیر نامه
—- تالیف و تدوین کتاب مشارکت در کارگاه ها و شورا ها دوره ضمن خدمت
—- تالیف و تدوین مقاله یادگیری مداوم، خلاقیت و نو آوری ارزشیابی عملکرد سالیانه

جدول رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۲

به منظور اجرای عادلانه طرح رتبه بندی معلمان، امتیازاتی برای فعالیت ها، مستندات و گواهی های معتبر فرهنگیان در نظر گرفته شده که با آپلود آن ها در سامانه و بررسی صحت این مدارک طبق یک مصوبه کلی و ۴ جدول با جزئیات هرکدام از شایستگی ها، به معلمان تعلق می گیرد و آن ها به ۵ گروه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم طبقه بندی می شوند و آخرین جدول امتیازات برای رتبه بندی در سال ۱۴۰۱ را در ادامه مشاهده می نمایید.

مصوبه کلی رتبه بندی معلمان ۱۴۰۱
شایستگی های عمومی
امتیاز
خوداظهاری ۳۰۰
شایستگی های تخصصی
امتیاز
خوداظهاری ۱۲۰
مدرک تحصیلی دکتری ۸۰
فوق لیسانس ۶۰
لیسانس ۴۰
فوق دیپلم ۳۰
دیپلم ۱۰
فارع التحصیل دانشسرا، تربیت معلم با دانشگاه شهید رجایی ۲۰
دستاوردها و خلاقیت طراحی و تولید نرم افزار ۳۰
ساخت ابزار و تجهیزات
ساخت وسایل کمک آموزشی
آشنایی با ابزار و تکنیک های نوین (گواهی)
تولید محتوا، درسنامه و … (گواهی)
پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد اقدام پژوهی ۱۰
درس پژوهی
روایت پژوهی
تالیف کتاب ۱۰
تالیف مقاله ۱۰
شایستگی های حرفه ای
امتیاز
کسب مقام در مسابقات، رویدادها و جشنواره ها مسابقات ۳۰
رویدادها
جشنواره ها
معلم نمونه
پژوهشگر نمونه
کارمند نمونه
مشارکت در کار گروهی عضویت در کارگروه ۶۰
کمیته های مصوب
ستاد تربیتی مدرسه
بسیج
فوق برنامه پرورشی
گروه آموزشی
شورای مدرسه
انجمن اولیا مربیان
ورزشی، فرهنگی و هنری
انجمن ها و نهادهای خیریه
شوراها و نهادهای مرتبط با آموزش و پرورش
یادگیری مستمر نشان دادن تعهد یادگیری مداوم خود و دیگران ۳۰
تلاش مستمر برای کسب دانش و مهارت
مشارکت داوطلبانه و مشتاقانه با تجربه مدرسه
گواهی مهارت
تجربه
امتیاز
سابقه تدریس به همکاران کارگاه تخصصی (گواهی مدیر) ۳۰
آموزش خانواده (گواهی مدیر)
دوره ضمن خدمت
دانشگاه وابسته به وزارت
سایر دوره های مورد تایید وزارت
دریافت تقدیرنامه ۲۰
دوره های ضمن خدمت ۶۰
ارزشیابی عملکرد ۳۰
جمع کل

 

جدول امتیازبندی شماره ۱: ابعاد و عناوین شایستگی های عمومی
ابعاد عنوان شایستگی تعریف شایستگی مراجع ارزیابی نهایی مراجع اظهارنظر و ارزیابی اولیه
صفات و ویژگی های شخصیتی فرد

(۱۸۰)

ارتباط و تعامل موثر

(۶۰)

برقراری ارتباط کارآمد و مناسب با دیگران ارزیابان حرفه ای مدیر مستقیم
مهارت تفکر و حل مسئله

(۶۰)

استفاده از مهارت های تفکر برای ارائه، ارزیابی و اجرای راه حل ها در مواجهه با مشکلات و مسائل آموزشی و تربیتی
خلاقیت و تحول خواهی

(۶۰)

الهام بخش بودن برای دیگران و ایجاد راه حل های خلاقانه برای تحوب و رشد
باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور و پایبندی به ارزش های اسلامی و انقلای اسلامی، قوانین و مقررات

(۱۲۰)

باور به ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی، روحیه جهادی

(۷۰)

پایبندی به ارزش های اسلامی-ایرانی و انقلاب اسلامی و تلاش در جهت صیانت از آن ها
رعایت اخلاق اسلامی

(۲۵)

رعایت و حفظ تمامی شئون اسلامی و معلمی ( اخلاق، پوشش، حفظ کرامت و..) گزینش مدیر مستقیم
قانون گرایی و قانون مداری

(۲۵)

پایبندی به قوانین و مقررات اداری و آموزشی در راستای وظایف شغلی حراست مدیر مستقیم
جدول امتیازبندی شماره ۲: ابعاد و عناوین شایستگی های تخصصی
ابعاد عنوان شایستگی تعریف شایستگی مراجع ارزیابی نهایی مراجع اظهارنظر و ارزیابی اولیه
تسلط بر فرایند و برایند دانش تخصصی ( موضوع تدریس)، دانش تربیتی و حوزه های دانشی مرتبط با یاددهی-یادگیری

(۱۲۰)

تسلط بر دانش تخصصی موضوعی

(۴۰)

تسلط بر دانش تخصصی و حوزه های آن، حسب اقتضای برنامه درسی و حوزه های یادگیری در برنامه درسی ارزیابان حرفه ای سرگروه ها ( با اخذ نظر از گروه آموزشی مربوطه) یا راهبران آموزشی یا مدیر مستقیم برحسب مورد
تسلط بر دانش یاددهی-یادگیری

(۳۰)

تسلط بر دانش یاددهی-یادگیری و آشنایی با روش های کاربست آنها در موقعیت های آموزشی و شعلی متناسب با شرایط مخاطبان ارزیابان حرفه ای معلم
تسلط بر دانش تربیتی

(۳۰)

تسلط بر دانش تربیتی و آشنایی با روش های کاربست آن در موقعیت های منتاسب با شرایط مخاطبان ارزیابان حرفه ای معلم
تسلط بر استاد بالادستی

(۲۰)

نشان دادن دانش عمیق در خصوص سیاست های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش، سند تحول و مبانی حاکم بر آن، برنامه درسی ملی، اهداف دوره های تحصیلی و آیین نامه اجرایی مدارس ارزیابان حرفه ای معلم
دستاوردها و خلاقیت و نوآوری علمی

(۳۰)

پیشنهاد تولید و ساخت

(۳۰)

طراحی، تولید و ساخت نرم افزار، تجهیزات و ابزارهای آموزشی، پرورشی ، کمک آموزشی و اداری ارزیابان حرفه ای معلم
توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش

(۳۰)

پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد معلم، تالیف و تدوین متب و مقالات مرتبط (۳۰) اقدام پژوهی، درس پژوهی، روایت پژوهی؛ هر مورد ۳امتیاز

تالیف، تدوین یا ترجمه کتاب در زمینه آموزشی و تربیتی؛ هرمورد ۵امتیاز

مقاله چاپ شده در نشریات علمی معتبر و مرتبط با آموزش و پرورش؛ هر مورد ۵امتیاز

ارزیابان حرفه ای معلم
آخرین مدرک تحصیلی

(۸۰)

مدرک تحصیلی اخذ شده

(۸۰)

دکتری: ۸۰امتیاز

کارشناسی ارشد: ۶۰امتیاز

کارشناسی: ۴۰امتیاز

کاردانی: ۳۰امتیاز

دیپلم: ۱۰امتیاز

اخذ مدرک از دانشسرا و مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی: ۲۰امتیاز

هیئت ممیزه توسط امور اداری معلم
جدول امتیازبندی شماره ۳: ابعاد و عناوین شایستگی های حرفه ای
ابعاد عنوان شایستگی تعریف شایستگی مراجع ارزیابی نهایی مراجع اظهارنظر و ارزیابی اولیه
به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت های تحصصی و تربیتی

(۱۲۰)

 

کاربست مهارت های یاددهی-یادگیری

(۶۰)

مهارت های تدریس اثربخش در رشته های تخصصی یا کاربست تلفیقی دانش و مهارت های معلمی یا ایجاد موقعیت های یاددهی-یادگیری متناسب با شرایط دانش آموزان ( مهارت های اثربخش در شغل) ارزیابان حرفه ای معلم، مدیر مستقیم ( با اخذ نظر از شورای مدرسه، انجمن اولیا مربیان، ستاد تربیتی)
مهارت های تربیت (۶۰) مهارت های اثربخش تربیتی با کاربست اصوب تعلیم و تربیت اسلامی و دانش روانشناسی در موقعیت های تربیتی، متناسب با اهداف، نیازها و ویژگی های فراگیران ارزیابان حرفه ای معلم، مدیر مستقیم ( با اخذ نظر از شورای مدرسه، انجمن اولیا مربیان، ستاد تربیتی)
 

عملکرد رقابتی در موقعیت آموزشی و پرورشی

(۱۲۰)

مشارکت در شوراها و امور مدرسه و مراکز آموزشی، تربیتی و اداری

(۶۰)

حضور فعال در شوراهای آموزشی پرورشی، اداری، کارگروه ها، انجمن ها، پایگاههای بسیج، اردوهای جهادی و .. ارزیابان حرفه ای معلم، مدیر مستقیم ( با اخذ نظر از شورای مدرسه، انجمن اولیا مربیان، ستاد تربیتی)
یادگیری مستمر

(۳۰)

بهره گیری از دانش روز یا کسب مهارت های لازم جهت رشد خود و دیگران مرتبط با عناوین شغلی ارزیابان حرفه ای معلم، مدیر مستقیم ( با اخذ نظر از شورای مدرسه، انجمن اولیا مربیان، ستاد تربیتی)
کسب مقام در مسابقات و رویدادها و جشنواره های تابغع وزارت و معتبر ملی

(۳۰)

رتبه ۱ تا ۳ در مسابقات و جشنواره های منطقه ای، ناحیه ای و شهرستان: ۵ تا ۳ امتیاز

رتبه ۱ تا ۳ در مسابقات و جشنواره های استانی : ۸ تا ۱۰ امتیاز

رتبه ۱ تا ۳ در مسابقات و جشنواره های کشوری:۱۳ تا ۱۵ امتیاز

(سقف ارائه مقام های کسب شده ۲۰امتیاز)

معلم، پژوهشگر و کارمند نمونه منطقه ای: ۱۰امتیاز

معلم، پژوهشگر و کارمند نمونه منطقه ای: ۱۵امتیاز

معلم، پژوهشگر و کارمند نمونه منطقه ای: ۲۰امتیاز

ارزیابان حرفه ای معلم
جدول امتیازبندی شماره ۴ : ابعاد و عناوین شایستگی های تجربه
ابعاد عنوان شایستگی تعریف شایستگی مراجع ارزیابی نهایی مراجع اظهارنظر و ارزیابی اولیه
توانمندی های کسب شده در طول سال های خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی

(۲۰۰)

سنوات خدمتی

(۶۰)

به ازای هر سال سابقه خدمت تجربی: ۲ امتیاز هیئت ممیزه امور اداری
ارزیابی عملکرد سالانه آموزشی و اداری

(۳۰)

میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد دو سال آخر اشتغال، به ازای هر نمره بالاتر از ۷۰، ۱امتیاز هیئت ممیزه امور اداری
گواهی های ضمن خدمت

(۶۰)

عمومی حداکثر ۱۰۰ساعت ( هر ۵ساعت ۱امتیاز)

تحصصی خداکثر ۲۰۰ساعت ( هر ۵ساعت ۱امتیاز)

هیئت ممیزه امور اداری
سابقه تدریس به همکاران

(۳۰)

تدریس در کارگاه های تخصصی و کلاس های آموزش خانواده: هر مورد ۱ امتیاز

تدریس در دوره ضمن خدمت یا در دانشگاه های وابسته به وزارت: هر ۱۰ ساعت تدریس ۱ امتیاز

ارزیابان حرفه ای معلم
دریافت تقدیرنامه مرتبط با آموزش و پرورش

(۲۰)

رئیس جمهور: هرمورد ۳/۵ امتیاز

معاون رئیس جمهور و وزیر: هر مورد ۳ امتیاز

استاندار، معاون وزیر یا رئیس سازمان یا همتراز آن ها: هرمورد ۲/۵ امتیاز

مدیرکل: هرمورد ۲ امتیاز

رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه: هرمورد ۱ امتیاز

مدیر واحد آموزشی: هر مورد ۰/۵ امتیاز

( حداکثر امتیاز هریک ار مصادیق کسی رتبه و دریافت تقدیرنامه، ۲۰ امتیاز)

مدیر مستقیم معلم

 

رتبه بندی معلمان

امتیازات در رتبه بندی

امتیازات لازم برای کسب رتبه در طرح رتبه بندی

همانطور که اشاره شد پس از اینکه معلمان مدارک و مستندات خود را در سامانه مربوطه بازگذاری نمودند، صحت و سقم این مدارک بررسی شده و براساس جدولی که در تیتر قبل مشاهده نمودید، امتیازاتی به آن ها تعلق خواهد گرفت که بر طبق آن ها یکی از رتبه های ۵گانه به آنان منتسب شده و حقوق و مزایای دریافتی بر آن اساس تعیین می گردد. امتیازات زیر براساس اطلاعات سال گذشته است و به محض انتشار این اطلاعات در مورد سال ۱۴۰۲ مطلب به روز رسانی خواهد گردید.

معیار کسب رتبه “آموزشیار معلم” در سامانه رتبه بندی معلمان ۱۴۰۱
شایستگی ها عدد
شایستگی های عمومی (۳۰۰ امتیاز از کل) ۱۵۰
شایستگی های تخصصی (۲۶۰ امتیاز از کل) ۱۴۰
شایستگی های حرفه ای (۲۴۰ امتیاز از کل) ۱۲۰
تجربه (۲۰۰ امتیاز از کل) ۵۰
امتیاز کسب رتبه ۴۶۰
معیار کسب رتبه “مربی معلم” در سامانه رتبه بندی معلمان ۱۴۰۱
شایستگی ها عدد
شایستگی های عمومی (۳۰۰ امتیاز از کل) ۱۸۰
شایستگی های تخصصی (۲۶۰ امتیاز از کل) ۱۵۰
شایستگی های حرفه ای (۲۴۰ امتیاز از کل) ۱۳۰
تجربه (۲۰۰ امتیاز از کل) ۷۰
امتیاز کسب رتبه ۵۳۰
معیار کسب رتبه “استادیار معلم” در سامانه رتبه بندی معلمان ۱۴۰۱
شایستگی ها عدد
شایستگی های عمومی (۳۰۰ امتیاز از کل) ۲۰۰
شایستگی های تخصصی (۲۶۰ امتیاز از کل) ۱۶۰
شایستگی های حرفه ای (۲۴۰ امتیاز از کل) ۱۶۰
تجربه (۲۰۰ امتیاز از کل) ۸۰
امتیاز کسب رتبه ۶۰۰
معیار کسب رتبه “دانشیار معلم” در سامانه رتبه بندی معلمان ۱۴۰۱
شایستگی ها عدد
شایستگی های عمومی (۳۰۰ امتیاز از کل) ۲۳۰
شایستگی های تخصصی (۲۶۰ امتیاز از کل) ۲۰۰
شایستگی های حرفه ای (۲۴۰ امتیاز از کل) ۱۹۰
تجربه (۲۰۰ امتیاز از کل) ۱۳۰
امتیاز کسب رتبه ۷۵۰
معیار کسب رتبه “استاد معلم” در سامانه رتبه بندی معلمان ۱۴۰۱
شایستگی ها عدد
شایستگی های عمومی (۳۰۰ امتیاز از کل) ۲۶۰
شایستگی های تخصصی (۲۶۰ امتیاز از کل) ۲۴۰
شایستگی های حرفه ای (۲۴۰ امتیاز از کل) ۲۳۰
تجربه (۲۰۰ امتیاز از کل) ۱۷۰
امتیاز کسب رتبه ۹۰۰

 

 

شرایط اخذ رتبه های پایه ، ارشد ، خبره و عالی حرفه ای

شرایط رتبه بندی معلمان شامل برخورداری از سوابق کاری لازم و همچنین گذراندن دوره های ضمن خدمت فرهنگیان است که برای هر یک از رتبه های پایه ، ارشد ، خبره و عالی حرفه ای میزان سوابق کاری و ساعات گذرانده شده ضمن خدمت فرهنگیان ، به شرح زیر می باشد :

رتبه ۱ نظام رتبه بندی معلمان
 
سابقه کاری حداقل ۲ سال
گذراندن حداقل ۱۲۰ ساعت دوره های آموزشی ضمن خدمت فرهنگیان
حداقل ۶۰ درصد از هر کدام از صلاحیت ‌های عمومی ، تخصصی و حرفه ای معلمی
حداقل امتیاز ارزیابی عملکرد در دو سال ۷۵ درصد باشد.
کسب حداقل نمره ۵۰ در آزمون
رتبه ۲ نظام رتبه بندی معلمان
 
سابقه کاری حداقل ۶ سال و چهار سال سابقه در رتبه ۱
گذراندن حداقل ۱۸۰ ساعت دوره های آموزشی ضمن خدمت فرهنگیان
حداقل ۶۵ درصد از هر کدام از صلاحیت ‌های عمومی ، تخصصی و حرفه ای معلمی
حداقل ارزشیابی ۸۰ درصد (امتیاز سه سال اخیر نباید از ۷۵ کمتر باشد.)
کسب حداقل نمره ۵۵ در آزمون
رتبه ۳ نظام رتبه بندی معلمان
 
سابقه کاری حداقل ۱۲ سال و سه سال سابقه در رتبه ۲
گذراندن حداقل ۱۵۰ ساعت دوره های آموزشی ضمن خدمت فرهنگیان
حداقل ۸۵ درصد امتیاز ارزشیابی
حداقل ۷۰ درصد از هر کدام از صلاحیت ‌های عمومی ، تخصصی و حرفه ای معلمی
کسب حداقل نمره ۶۵ در آزمون
رتبه ۴ نظام رتبه بندی معلمان
 
گذراندن حداقل ۱۲۰ ساعت دوره های آموزشی ضمن خدمت فرهنگیان
۹۰% امتیاز ارزشیابی در رتبه ۳
سابقه کاری حداقل ۱۸ سال و سه سال سابقه در رتبه ۳
حداقل ۷۵ درصد از هر کدام از صلاحیت ‌های عمومی ، تخصصی و حرفه ای معلمی
کسب حداقل نمره ۷۰ در آزمون
رتبه ۵ نظام رتبه بندی معلمان
 
سابقه کاری حداقل ۲۴ سال و سه سال سابقه در رتبه ۴
حداقل ۸۵ درصد از هر کدام از صلاحیت ‌های عمومی ، تخصصی و حرفه ای معلمی
گذراندن حداقل ۱۰۰ ساعت دوره های آموزشی ضمن خدمت فرهنگیان
۹۰ درصد امتیاز ارزیابی در رتبه قبلی
کسب حداقل نمره ۸۰ در آزمون

تاثیر رتبه بندی در میزان حقوق معلمان ۱۴۰۲

رتبه بندی معلمان در ۵ دسته آموزشیار معلم ، مربی معلم ، استادیار معلم ، دانشیار معلم و استاد معلم انجام می گیرد و بر اساس این رتبه بندی ، افزایش حقوق مشخص می شود.

رتبه ۵ معلم پایه یا آموزشیار معلم : ۱۰ درصد
رتبه ۴ یا مربی معلم : ۱۵ درصد
رتبه ۳ معلم حرفه ای یا استادیار معلم : ۱۲ درصد
رتبه ۲ معلم سرامد یا دانشیار معلم : ۱۰ درصد
رتبه ۱ معلم راهبرد یا استاد معلم : ۵ درصد

رتبه بندی معلمان

تاثیر رتبه بندی در میزان حقوق معلمان ۱۴۰۲

دو برابر شدن حقوق معلمان

فرهنگیانی که رتبه ممتاز را در رتبه بندی معلمان کسب می کنند و در رتبه استاد معلم قرار می گیرند ، افزایش حقوق ۹۰ درصدی خواهند داشت که در سه شاخصه حق شغل، شاغل و فوق العاده شغل لحاظ شده است. بدین ترتیب این دسته از معلمان با میزان حقوق حدودا ۲ برابر شده کار خواهند کرد.
مشمولان و غیر مشمولان طرح رتبه بندی معلمان

مشمولان طرح رتبه بندی معلمان ، فرهنگیانی هستند که در حکم پرسنلی آنها یکی از عبارات زیر درج شده است :

آموزگار
دبیر
هنرآموز
مربی امور تربیتی
مشاوره واحد آموزشی
مراقبت سلامت
مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی

 

مشمولان فوق باید در زمان تعیین شده از سوی آموزش و پرورش ، مدارک را در سامانه رتبه بندی معلمان بارگذاری نمایند. همچنین افراد زیر مشمول رتبه بندی نیستند :

نیروهای اداری و مالی
نیروهای بدون کد شناسه استخدام
معلمانی که در پست های کمتر از مدرک کارشناسی مشغول‌ می باشند.
افرادی که از حقوق بیش از یک صندوق بهره مند هستند.
معلمان طرح مهرآفرین
حق التدریسان
معلمان قراردادی
سرباز معلم
دانشجو معلم ها
مامورین به سایر دستگاه ها با پرداخت حقوق از مبادا یا مقصد به جز دانشگاه فرهنگیان
بازنشستگان قبل از تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰
مامورین به مدارس غیردولتی
نیروهای مازاد مدارس
افرادی که در مرخصی بدون حقوق و یا انفصال به سر می برند.
افراد مشغول به تحصیل
افرادی که به هر دلیلی حقوق دریافتی آن ها قطع شده است.

امتیازات لازم برای کسب رتبه در جدول رتبه بندی معلمان ۱۴۰۲

معلمان پس از اینکه مدارک و مستندان خود را در سامانه بارگذاری کنند ، بر اساس امتیازاتی که کسب می کنند در یکی از رتبه ها قرار می گیرند. امتیازات لازم برای کسب رتبه به شرح زیر هستند :

رتبه آموزشیار معلم

شایستگی های عمومی (۳۰۰ امتیاز از کل) : ۱۵۰
شایستگی های تخصصی (۲۶۰ امتیاز از کل) : ۱۴۰
شایستگی های حرفه ای (۲۴۰ امتیاز از کل) : ۱۲۰
تجربه (۲۰۰ امتیاز از کل) : ۵۰
امتیاز کسب رتبه ۴۶۰

رتبه مربی معلم

شایستگی های عمومی (۳۰۰ امتیاز از کل) : ۱۸۰
شایستگی های تخصصی (۲۶۰ امتیاز از کل) : ۱۵۰
شایستگی های حرفه ای (۲۴۰ امتیاز از کل) : ۱۳۰
تجربه (۲۰۰ امتیاز از کل) : ۷۰
امتیاز کسب رتبه ۵۳۰

رتبه استادیار معلم

شایستگی های عمومی (۳۰۰ امتیاز از کل) : ۲۰۰
شایستگی های تخصصی (۲۶۰ امتیاز از کل) : ۱۶۰
شایستگی های حرفه ای (۲۴۰ امتیاز از کل) : ۱۶۰
تجربه (۲۰۰ امتیاز از کل) : ۸۰
امتیاز کسب رتبه ۶۰۰

رتبه دانشیار معلم

شایستگی های عمومی (۳۰۰ امتیاز از کل) : ۲۳۰
شایستگی های تخصصی (۲۶۰ امتیاز از کل) : ۲۰۰
شایستگی های حرفه ای (۲۴۰ امتیاز از کل) : ۱۹۰
تجربه (۲۰۰ امتیاز از کل) : ۱۳۰
امتیاز کسب رتبه ۷۵۰

رتبه استاد معلم

شایستگی های عمومی (۳۰۰ امتیاز از کل) : ۲۶۰
شایستگی های تخصصی (۲۶۰ امتیاز از کل) : ۲۴۰
شایستگی های حرفه ای (۲۴۰ امتیاز از کل) : ۲۳۰
تجربه (۲۰۰ امتیاز از کل) : ۱۷۰
امتیاز کسب رتبه ۹۰۰

میزان افزایش حقوق در نظام رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۲

معلمان به ازای هر پنج سال سابقه کاری یک رتبه و در مناطق محروم ، مرزی و عشایری به ازای هر چهار سال یک رتبه ارتقا پیدا می کنند. طبق سیاست های ابلاغی ، مجموع حقوق و مزایای رتبه های پنج گانه معلمان همه ساله از ۸۰ درصد مجموع حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دانشگاه ها خواهد بود و این موضوع تبدیل به قانون شده است.

رتبه ۵ با نام معلم پایه ، رتبه ۴ با نام معلم مربی ، رتبه ۳ با نام معلم حرفه ای ، رتبه ۲ با نام معلم سرآمد و رتبه ۱ نیز با نام معلم راهبرد شناخته می شود.

به مجموع حقوق، مزایا و فوق العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان با توجه به رتبه ای که دارند ، به میزان زیر افزوده می شود :

برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ده درصد (۱۰%)
مربی معلم پانزده درصد (۱۵%) علاوه بر افزایش رتبه قبلی
استادیار معلم دوازده درصد (۱۲%) علاوه بر افزایش رتبه‌ های قبلی
دانشیار معلم ده درصد (۱۰%) علاوه بر افزایش رتبه‌ های قبلی
استاد معلم پنج درصد (۵%) علاوه بر افزایش رتبه‌ های قبلی

میزان افزایش حقوق کدام معلمان در نظام رتبه بندی دو برابر است

طبق اصلاحات رتبه بندی معلمان ، فرهنگیان پنجمین رتبه یعنی استاد معلمان ، ۹۰ درصد افزایش حقوق خواهند داشت که این افزایش در سه شاخصه حق شغل ، حق شاغل و فوق العاده شغل فرهنگیان در رتبه بندی لحاظ می‌ شود.
میزان افزایش حقوق در رتبه بندی معلمان به صورتی است که حقوق معلمان از ۸ میلیون تومان شروع می شود و افزایش حقوق در رتبه عالی به ۱۶ میلیون تومان نیز خواهد رسید.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط